SteppIR antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

SteppIR antenne

#1 Bericht door pe5jw »

De SteppIR heeft mijn intresse getrokken en tijden het zoeken naar meer info kwam ik deze website tegen.

Opbouw van zijn anntenne en een foto rondleiding bij steppir
http://www.w3oz.netfirms.com/newanttour.htm
Laatst gewijzigd door pe5jw op 02 apr 2007, 12:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: Rondleiding bij steppir

#2 Bericht door Theo Postma »

pe5jw schreef:De SteppIR heeft mijn intresse getrokken en tijden het zoeken naar meer info kwam ik deze website tegen.

Een rondleiding bij steppir
http://www.w3oz.netfirms.com/newanttour.htm
Lijkt me op spam.
Als je er niet bij verteld wat het is :D

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#3 Bericht door pe5jw »

Helemaal mee eens ik heb mijn berichtje en beetje aangepast.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#4 Bericht door pe5jw »

Ik kwam op deze site http://f6irf.blogspot.com/ onder "The CN2WW 80m wire-beam" het volgende tegen.
>
but using a UNUN provides a perfect and broadband match, with very low losses (The steppIR uses the same type of broadband matching device).
<

Iemand die kan bevestigen dat dit klopt ?

Ik kan me voorstellen dat er een aanpassing nodig is bij deze antennes maar ik had geen breedband unun verwacht.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#5 Bericht door vk2gwk »

Ik heb een 3 el Steppir (sinds november 2004) en ben er buitengewoon tevreden over. Net zo enthousiast als die man (W3OZ) die bij Steppir op bezoek is geweest en daar een foto reportage over maakte (heeft volgens mij niks met spam te maken). Ik zou daar ook best eens een kijkje willen nemen.

Wat de aanpassing betreft: (vertaald uit het manual)
<quote>
One antenne ontwerpen zijn allemaal in de buurt van 22 ohm op alle frequenties, dus hebben we een breedband aanpassing systeem nodig. We vonden een uitstekend ontwerp van Jerry Sevick dat wordt beschreven in het boek "Building and Using Baluns and Ununs".

Ons aanpassings netwerk is een transmissie lijn transformator die is gewonden op een 2.25 inch OD ferriet core die met erg weinig interne flux werkt en daarom blijft werken bij hoge vermogens. De transformator omvat een 22 ohm naar 50 ohm unun en balun. Jerry heeft veel belangstelling gestoken in deze - jaren over het hoofd geziene - prima manier om een yagi aan te passen en hij vast trots zijn te horen dat het nu wordt gebruikt in een commercieel antenne systeem.
Bij dit aanassings netwerk is het niet nodig om de spul in elkaar te knijpen of uit te rekken of draden te scheiden om een goede aanpassing te krijgen - iets wat gemakkelijk uit afstemming kan worden gebracht door vogels (of installateurs).
</quote>

Tot zover het Steppir handboek. Het werkt in ieder geval voortreffelijk op alle banden tussen 20 en 10 M (6M heb ik nog niet geprobeerd). Ik heb overal een aanpassing van bijna 1:1 - alleen op 12 meter is het ietsje minder...(1:1.3)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#6 Bericht door pe5jw »

Bedankt voor de info ik zal eens opzoek gaan naar Jerry Sevick en dat boek.

Afbeelding
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Plaats reactie