CB Antenne plaatsing vs gemeente

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
joanselten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2007, 12:11

CB Antenne plaatsing vs gemeente

#1 Bericht door joanselten »

Hallo allen,

Ik heb hier ongeveer 5 jaar lang een antenne gehad op 16 a 17 meter top hoogte ivm een wifi verbinding.

Dit is dus een dikke 8 meter boven het huis uit.

Nu is hier vorig jaar bezwaar op gekomen, en hebben we de mast verlaagd, alles bleef nog behoorlijk werken.

Nu wil ik mijn oude hobby CB hobby weer oppakken en ook doorgaan voor de licenties.

Nu is het zo dat elke goede basis CB antenne minimaal 5,5 meter lang zijn.

Vergunningsvrij mag je maar 5 meter boven je dak uitkomen, dit zal dus nooit goed gaan werken. De gemeente heeft in de brief staan dat op grond van artikel 19 lid 3 Wet Ruimtelijke Ordening geen vrijstelling verleend zal worden.

Is dit in strijd met het verdrag van rome ? En zou ik dus gewoon een vergunning moeten krijgen ?

Groeten Joan

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

De MAST mag maximaal 5 meter boven het snijpunt uitkomen, de antenne daarop is niet van belang.

Daar gaat B&W Sneek ook vanuit na wat aandringen van mijn kant ;)

Cor

joanselten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2007, 12:11

#3 Bericht door joanselten »

PA5COR schreef:De MAST mag maximaal 5 meter boven het snijpunt uitkomen, de antenne daarop is niet van belang.

Daar gaat B&W Sneek ook vanuit na wat aandringen van mijn kant ;)

Cor
Bedankt voor je snelle antwoord

In de brief van de gemeente staat het volgende:

Vergunningsvrij kan een antenne worden opgericht indien de hoogte, met antennedrager, gemeten vanaf de voet, of indien deze is bevestigd aan de gevel, gemeten vanaf het punt waarop de antenne, met antennedrager, het dakvlak kruist, minder is dan 5 meter.

Hierin staat dus de antenne met de antennedrager.
Maar als het waar is wat jij zegt zou het perfect zijn !

Kan iemand dit bevestiggen ?

Gr. Joan

joanselten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2007, 12:11

#4 Bericht door joanselten »

http://www.vrom.nl/get.asp?file=docs/pu ... 028&b=vrom

Als de antenne of antenne met drager aan de gevel is bevestigd dan wordt de (gezamelijke) hoogte gemeten vanaf het punt waar de antenne boven het dak komt.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#5 Bericht door PA5COR »

Gemeentes mogen graag rechten ontlene uit een foldertje.
Onderaan dat foldertje staat dan ook dat aan die folder geen rechten mogen worden ontleent....;)

Het enige wat geld is de wetgeving zoals gepubliceerd in de staatscourant, aangevuld met jurispredentie.


Zie Electron November 2002.

PA0GMM

Art 10 EVRM

Voorwaarde is dat de antenne installatie in de gewenste vorm noodzakelijk is voor de uitoefening van de door de artikel 10 gewaarborgde rechten ( zoala een noodzakelijke hoogte, opstelling vrij van obstakels in de omgeving, TECHNISCH VEREISTE AFMETINGEN VAN DE ANTENNES)
Dit laatste in hoofdletters, een kappa prik 1/2 golf is al 5,5 meter een 5/8e is 7.20 o.i.d.

Voor horizontale antennes is al helemaal geen beperking.

Cor

Afspraak maken met de Heren, uit het boek van PA0GMM de delen kopieren en gaan praten.

;)

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

#6 Bericht door PA3FS »

Maar de 5 meter is dit met of zonder antenne ,want de gemeente hier zegt dat dit incl. ant. is .

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#7 Bericht door PA5COR »

Je gemeente wil zeker graag leges vangen?

Lees het stukje over de noodzakelijke lengte maar door.

Hier deed men ook niet moeilijk meer na een indringend, doch vriendelijk gesprek met toelichting van mijn zijde.

De term: TECHNISCH VEREISTE AFMETINGEN VAN DE ANTENNES zegt genoeg, als men dan hiervoor een vergunning verplicht wil stellen, dan gaat het de Gemeente alleen om de leges, en via het moeilijk doen met een lichte bouwvergunning hopen dat mensen afhaken, of, wat meestal de oorzaak is, totaal onbenul van de wetgeving en de inhoud van het radiozendamateurisme of CB.

Probeer altijd eerst met een persoonlijk gesprek, niet telefoon, tot een uitleg en overeenkomst te komen.

ovendien zelfs al staan ze erop dat je een lichte bouwaanvraag indient, dan kunnen ze deze niet weigeren, dus de antenne komt er toch....

Alleen dan zou ik tot de maximale hoogte gaan, hun dwars, ik ook dwars.

Ik heb een hoofdmast van 3 meter boven de doorsnijding van het dak, daarop via platformen en steunlagers en rotor mog eens 4 meter er bovenuit, en daarop nog eens een X 510 voor 2 en 70.

Tophoogte boven de doorsnijding uit 11 meter....

Cor

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

#8 Bericht door PA2RUS »

-
Laatst gewijzigd door PA2RUS op 17 nov 2011, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#9 Bericht door pe5jw »

Martin, dat gaat al over die folder.
PA5COR schreef:Gemeentes mogen graag rechten ontlene uit een foldertje.
Onderaan dat foldertje staat dan ook dat aan die folder geen rechten mogen worden ontleent
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PD1PK
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 nov 2006, 07:48
Roepletters: PD1PK
Locatie: Venray

#10 Bericht door PD1PK »

Ik heb in VENRAY in januarie een vergunning aangevraagdt voor het neer zetten van antenne mast van +- 18 meter hoog in mijn achter tuin. Ik woon midden in een woonwijk, 7 weken later kwam de vergunning in de brievenbus. Alles zonder problemen hier in het zuiden. foto`s zijn te zien op http://www.pd1pk.nl

Ik had het zelf niet verwacht maar een plus punt voor de gemeente venray.

Gebruikersavatar
PA7DNY
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 apr 2007, 11:07
Locatie: Ten Boer

#11 Bericht door PA7DNY »

Dan waren ze nog een week te laat, ze moeten binnen 6 weken reageren.
Maar mijn aanvraag is deze week de deur uit gegaan voor een 15m mast, ook midden in een woonwijk, waar verder geen antenne te bekennen is, dus ik ben benieuwd hoe lang het hier gaat duren.
PA7DNY

NL6881
Berichten: 58
Lid geworden op: 15 okt 2006, 19:52
Locatie: Regio 13

#12 Bericht door NL6881 »

Heeft die kruising te maken met een vaste bevestiging aan het huis?

Stel ik wil een vrijstaande mast zetten van 16 mtr, mag dit dan wel?


Gr
NL6881
Lid: VERON

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#13 Bericht door PA5COR »

Voor een vrijstaande mast naast je huis heb je een lichte bouwvergunning nodig.
Maak duidelijk dat deze nodig is voor het in Art 10 EVRM gewaarborgde rechten, en dan zal ook binnen 6 weken na het indienen de uitslag binnen moeten zijn.

Kan de Gemeente daaraan niet voldoen dan is er met de lichte bouwvergunning GEEN uitstel mogelijk voor ze, en bij overschrijding van deze 6 weken termijn kun je gaan bouwen, daar de wetgever er dan vanuit gaat dat je toestemming hebt.

73,

Cor

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#14 Bericht door PE2AAB »

PD1PK schreef:Ik heb in VENRAY in januarie een vergunning aangevraagdt voor het neer zetten van antenne mast van +- 18 meter hoog in mijn achter tuin. Ik woon midden in een woonwijk, 7 weken later kwam de vergunning in de brievenbus. Alles zonder problemen hier in het zuiden. foto`s zijn te zien op http://www.pd1pk.nl

Ik had het zelf niet verwacht maar een plus punt voor de gemeente venray.
Ik had GEEN problemen met de gemeente maar met mijn vereniging van eigenaren!
Uiteindelijk is dit ook allemaal goed gekomen maar dat heeft helaas meer dan een jaar geduurd!

Zie ook:
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?p=1685#1685
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie