PA3HMP schreef: ...overigens mis je een bestanddeel als je beton zelf maakt want volgens mij is het dan niet waterdicht, gevolg met vriezen vriest het kapot.
Mark
Wat voor bestanddeel mag dat dan zijn? Als je beton goed mixt, dus de juiste hoeveelheden en niet te veel water dan heb je van vorst niets te vrezen.
Overigens is dat netje van Theo ook vrijwel nutteloos en bevordert die betonrot (voor zover het op deze manier gestort is). Als je een net goed wilt gebruiken moet je er voor zorgen dat het luchtdicht in het beton komt. Als ik jou bouwwerk zie Theo dan ligt het onderste net gewoon in de drek. Dat is na een paar jaar helemaal weg en daarna begint het net IN het beton ook door te roesten. Dan kan je net zo goed helemaal geen net gebruiken.
En wil je het helemaal goed doen dan moet je plastic folie tegen de wanden en op de bodem leggen anders neemt het zand het vocht op en droogt het beton te snel.
Laatst gewijzigd door PA1 op 05 jun 2012, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Het netwerk ligt vrij van de drek, dat is veen water wat je ziet.
Buiten om het netwerk zit nog voor 5 cm aan beton, dat heb ik bewust zo gemaakt om beton rot te voorkomen.
hoi
ikzelf ben aannemer woning bouw
ik giet veel beton
gewoon beton maken
ikzelf heb droge beton aggehaald in betoncentrale en in de betonmolen gedaan
3 de een mixer laten komen maar bij ons is het dat je vb maar 2 m³ nodig hebt dat je er 5 m³ moet betalen
dus is volgens mij de goedkoopste oplossing beton afhalen maar daarvoor heb je een kleine vrachtwagen nodig of een grote remorque en 2 maal rijden
ik weet niet hoe het bij jullie in ned gaat
kurt on8mt-oq8a
PA3HMP schreef: ...overigens mis je een bestanddeel als je beton zelf maakt want volgens mij is het dan niet waterdicht, gevolg met vriezen vriest het kapot.
Mark
Wat voor bestanddeel mag dat dan zijn? Als je beton goed mixt, dus de juiste hoeveelheden en niet te veel water dan heb je van vorst niets te vrezen.
Overigens is dat netje van Theo ook vrijwel nutteloos en bevordert die betonrot (voor zover het op deze manier gestort is). Als je een net goed wilt gebruiken moet je er voor zorgen dat het luchtdicht in het beton komt. Als ik jou bouwwerk zie Theo dan ligt het onderste net gewoon in de drek. Dat is na een paar jaar helemaal weg en daarna begint het net IN het beton ook door te roesten. Dan kan je net zo goed helemaal geen net gebruiken.
En wil je het helemaal goed doen dan moet je plastic folie tegen de wanden en op de bodem leggen anders neemt het zand het vocht op en droogt het beton te snel.
Bij mijn weten zit er verdichtingspoeder in het beton zoals je het krijgt voor een fundering te storten.
De gemeente eiste bij mij bepaalde specificaties van het beton met certificaat.
Je kan beton in verschillende (sterkte) klassen krijgen, misschien is dat wat je bedoelt. In het algemeen is het zo dat beton niet kapot vriest als je het goed gemaakt hebt, ook al heb je het uit de bouwmarkt.
Beton kun je kant en klaar halen of laten brengen in "droge" vorm, ook wel stampbeton genoemd. Is wel vochtig maar geen blubber. Kiep je in het gat, water erbij en de trilnaald erin hangen om te verdichten. Werkt uitstekend!
Terug naar het gat:
- plastic rondom tegen het direct opzuigen van water door de grond
- matten niet in de drek laten rusten maar op z'n minst een paar stenen eronder zodat het beton omsloten wordt en niet vrij ligt, je kunt ook na de eerste 30cm het net iets naar boven trekken zodat tussen stenen en net ook wat cement komt, niet noodzakelijk
- beter is een dubbele kooi te maken met zo'n 10cm tussenruimte
- de mastbevestiging moet ook dwarsverbindingen hebben die weer omsloten worden door de wapening, anders kan het alsnog scheuren (als je de bevestiging dus nu zo in het gat hangt, hangt hij verwijderd van de wapening)
- tijdens het storten met de trilnaald goed verdichten; het beton begint dan goed te vloeien en luchtbelletjes drijven omhoog
- als je klaar bent beton vochtig houden als het warm weer is
- beton droogt niet, beton hardt uit: het water dat je hebt toegevoegd bindt zich aan het cement in het beton waardoor het uithardt, dus nooit geforceerd laten drogen maar beter vochtig houden!
- als je beton droog koopt, kun je er ook vertrager aan laten toevoegen zodat het niet op de oprit uithardt maar pas enkele uren later als het in het gat zit
- beton krijg je in diverse klassen, kun je een afschrift van laten maken door de leverancier, dat is niet zo spannend
Let er ook op dat als je de mast plaatst, dat je bouten gebruikt met de juiste sterkte. RVS is niet altijd sterker dan gegalvaniseerde bouten, hoewel het wel roestvrijer blijft. Zou lullig zijn als je een paar kuub beton in de grond hebt zitten en dan RVS bouten hebt die afknappen bij de eerste vogel die tegen je antenne vliegt...
Succes ermee en als je twijfelt, gewoon de betonboer vragen, die hebben wel vaker beton gestort!
Of gewoon op de ouderwetse manier zelf mengen, goeie hoeveelheden grind en wit zand halen en aantal zakken portland.
Goeie meng verhouding in cementmolen draaien en dan kruien naar het gat
Maar sowieso ook liggende matten erin doen om de zoveel cm beton storten, niet alleen aan de zijkanten.
ha ha zelf doen kan, maar mocht ik ooit weer een nieuwe klomp nodig zijn, dan laat ik het komen.
De vorige keer zijn we met één molen en drie man, een hele dikke dag bezig geweest.
Daar had ik me vies op verkeken, wat een werk.
Er leek wel geen einde aan te komen
Dat klopt, ook ik ben een hele dag aan het draaien geweest. Maar is een kwestie van prijs en gemak waar je tussen kiest.
Ik had het bij een lokale bouwstoffen handel en kon er goedkoper aan komen dan kant en klare.
voor de prijs dat ik 1,5 cuub thuis kreeg kon ik echt geen betonmolen gaan huren, electra betalen en cementzakken betalen.
gewoon op een vrijdag middag besteld, paar kruiwagens en klaar, wel het pad voorzien van plastic ivm vallend beton
Ok, tja ik ga dit goed uitzoeken.
Mijn vraag mbt het maken van een gat, en het storten van een klomp beton is nog als volgt.
Ik geloof dat ik aan 1 kuub ( 1m3) wel genoeg heb.
Maar moet het dan perse een gat zijn van 1m x 1m x 1m?
Of is het juist beter om de lengte en breedte wat groter te maken.
Op die die manier verdeel je misschien de kracht wat beter?
Ook kun je er voor kiezen lijkt mij om het gat wat dieper te maken, zodat je (een gedeelte) van de uitgegraven grond,
boven op het beton kan gooien. Als dit een wat dikkere laag is lijkt me dat dit ook weer wat kracht opvangt.
Van bouwconstructies heb ik weinig kaas gegeten, maar volgens mij zit het zo:
Het blok beton onder de mast dient om het (kantel-)moment van de mast op te vangen. Het heeft dezelfde functie als het lood in de kiel van een zeiljacht. Het kantelmoment wordt bepaald door de windlast van mast en antennes. Het is eenvoudig uit te rekenen.
Als de uitkomst 1300 kgm (sri, moet nu in Nm..)is, dan biedt een kuub beton (massa 2600 kg) precies het juiste tegenwicht. Immers, het moment van die kuub is 0,5 m x 2600 kg = 1300 kgm. Je hoeft het blok niet eens in te graven.
Graaf je het blok wel in, dan krijg je bij het compenseren van het kantelmoment van de mast hulp van de weerstand van de grond. De grond rondom het betonblok zal het kantelen daarvan tegenwerken (Zelfs lantaarnpalen van 15 meter staan zonder betonblok in de grond) Misschien zou het betonblok nu iets kleinen kunnen, maar ik zou het maar als een extra marge beschouwen.
Maak je de kuub platter, dan zal de grond eromheen, en met name eronder meewerken aan het bieden van het tegenmoment. De mate waarin zou ik niet eenvoudig kunnen berekenen.
Ik heb 4 kuub onder mijn Versatower. 2 meter in het vierlant en 1 meter diep.
panul schreef:
Een blok beton van 1 maal 1 maal 1 meter kan zonder te kantelen tegenkoppel leveren: Gewicht maal halve lengte =1000 kgm.
Giet je dat kuub in een plaat van 2 maal 2 maal 0,25 meter, dan levert het zonder kantelen 2000 kgm.
Vraagje: ik snap nog niet helemaal de formule voor de afmetingen van de voet. Wat is de formule precies? Dus iets met tegenkoppel, gewicht beton en LxBxH enz.
panul schreef:
Een blok beton van 1 maal 1 maal 1 meter kan zonder te kantelen tegenkoppel leveren: Gewicht maal halve lengte =1000 kgm.
Giet je dat kuub in een plaat van 2 maal 2 maal 0,25 meter, dan levert het zonder kantelen 2000 kgm.
Vraagje: ik snap nog niet helemaal de formule voor de afmetingen van de voet. Wat is de formule precies? Dus iets met tegenkoppel, gewicht beton en LxBxH enz.
Ben benieuwd en alvast bedankt.
En vergeet de windfactor niet! Alhoewel ik deze zou heroverwegen als ik zie dat in een lage regio zoals Oost Brabant steeds vaker windsnelheden worden gemeten die voorheen alleen voor kustgebieden golden.