20m Vertical

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#16 Bericht door vk2gwk »

of 4 , in elke hoek van de tuin .

En dan schakelen tussen oost west of noord zuid voor iets richting effect.
Prima idee, maar dan wel met het juiste faze verschuivings kabel harnas. Ze noemen dat ook wel een "phased array". En.... je moet een heel goed grondvlak hebben ("kilometers" kippengaas onder het gras......).

Heb daar voor 40 M heel sterk aan zitten denken, want de ruimte ervoor heb ik wel, maar ik wil niet al dat metaal in m'n bodem.....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#17 Bericht door pa7wwo »

Hoi Henk

Misschien is een 2 elements phased array op 40 mtr wel iets voor je , die verticals zijn niet zo groot en als je ze op een paar mastjes van een meter of 6 hoog zet heb je de mogelijkheid om met elevated radials (luchtradialen) te werken, dan heb je er per vertical een stuk of 8 nodig.
deze radialen moeten dan wel afgestemde radialen zijn.

Ik heb hier zoiets gebouwd voor de velddag een 3 tal jaar geleden, het was niet eens zo duur.
Ik had ze uit sloop alu gemaakt, verder hadden we toen op de velddag ook een vertical voor 80 mtr mat 10 afgestemde groundradials die op het gras lagen.

Thuis werk ik met een halve golf vertical voor 40 mtr en met een homebrew aanpassing gebruik ik deze antenne met coax gestuurd op zowel 40 als 80 mtr zonder tuner.

groetjes en 73 Henk en Agnes.

pa7wwo Jos uit Oss
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#18 Bericht door vk2gwk »

Ja Jos, dat zal best mooi werken..... maar elevated radials wil ik niet want er moet nog wel iets van de tuin overblijven..... Bovendien zijn dat allemaal obstakels (al die bevestigingspunten) als ik het gras moet maaien. Daarom zou ik onder/in het gras een grondvlak moeten hebben. Maar aangezien de bodem hier een beetje zuur en ziltig is (we zitten hemels breed minder dan 400 M van zee) is dat spul binnen de kortste keren verrot. Ik had een "invisible fence" (ingegraven geisoleerde koperdraad) voor de hond, maar die draad was binnen een jaar verrot. (De hond was toen al zo gedresseerd dat ik de fence niet meer nodig had :) ) Dus dan blijf ik draad in de grond stoppen.....

Ik heb nu een halve golf sloper voor 40M en ga binnenkort een delta loop proberen...... Geen grondvlak perikelen.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#19 Bericht door pa7wwo »

Hoi Henk

Misschien 2 halve golven voor 40 mtr of anders 1 die hebben geen tegencapaciteit nodig want dat wordt dan een verticale Zepp antenne.

Ook kan je zo een halve golf aansturen met een kwartgolf kippenlader als J - antenne , Nico PE1KQP heeft er een gemaakt voor 20 mtr en dat werkt echt uitstekend zelf heb ik hier een halve golf voor 40 mtr die op 80 als kwartgolf werkt.
Uiteraard moet je hem als halve golf wel met een aanpassing aanstoten maar ik kan hier gewoon in de shack met een relais aan de antenne omschakelen van 40 naar 80 mtr en vice versa.

Groetjes en succes als ik een keer tijd heb zal ik s'morgens eens op 14.345 luisteren naar je Henk.
Kan ik ook meteen John VK5HX en Ronald ZL1RDK gedag zwaaien, helaas moet ik door de week gewoon werken dus dat zit er dan niet in.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Plaats reactie