end fed of gb sloper? QRM of niet?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

end fed of gb sloper? QRM of niet?

#1 Bericht door pa3kc »

Ik zit hier te twijfelen tussen aan de ene kant een end fed als in:
http://www.hyendfedantenna.nl/joomla/

Of een eind gevoede sloper zoals deze van GB:
http://gbantennes.com/gb-hf-sloper-22m-p-52.html

Ik heb zelf meerdere end fed antennes van PAR electronics. Daar van weet ik dat ik amper, of zelfs geen QRM mee maak bij mijzelf en de buren. Maar hoe zit dat bij die GB sloper antenne? Het zal vast een andere aanpassing hebben in de ballun dan de end fed achtige antennes. Met dat ontwerp kan je met 22 meter draad ook op 160m uitkomen. Zal vast geen denderde signaal zijn wat je neer zit op 160, maar toch.. toch leuk als je er op uit kan komen met een draad vanaf zolder tot helemaal de achtertuin in.

Heeft er iemand een idee hoe de GB sloper zich verhoud ten opzichte van de end fed's qua QRM bij jezelf en de buren?

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: end fed of gb sloper? QRM of niet?

#2 Bericht door PD4M »

Mag ik vragen naar de reden van de inzet van een nieuwe antenne als je al diverse Par Electronics end feds hebt? Meer vermogen? Want Hyendfed antenne's zijn natuurlijk een kloon van de Par's maar dan met de mogelijkheid van meer vermogen. Met name de 40-20-10 editie.
Maarten
PD4M

PA1FJ

Re: end fed of gb sloper? QRM of niet?

#3 Bericht door PA1FJ »

De GB sloper heeft een gewone 1:9 balun, de Endfeds zijn resonante antennes dus zonder meer al beter!
73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: end fed of gb sloper? QRM of niet?

#4 Bericht door pa3kc »

PA1FJ schreef:De GB sloper heeft een gewone 1:9 balun, de Endfeds zijn resonante antennes dus zonder meer al beter!
73 Fred PA1FJ
1:9 balun dat vertaald zich voor mij als QRM. Dat verklaard ook dat je er mee op 160m mee kan zenden. Was leuk geweest all band van 160 tot 10.

PA3HHO
Berichten: 917
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: end fed of gb sloper? QRM of niet?

#5 Bericht door PA3HHO »

Een sloper met een 1:9 UNUN heeft tegencapaciteit nodig en is zoals gezegd niet resonant. Dat een niet resonant stuk draad ook prima bruikbaar is dat zal ongetwijfeld, maar ik heb voorkeur voor resonant. Een end-fed is wél resonant (hele golf, halve golf, electrisch verkorte halve golf) en heeft géén tegencapaciteit nodig.

Over dat laatste zijn de meningen verdeeld, ik heb het echter in de praktijk vastgesteld. Met een 1:9 balun (zelfbouw) en 17m (= betere lengte dan 22m icm 1:9 UNUN) draad had ik bij 200W al last van instraling en "hete knoppen", bovendien pikte de draad veel storing op. Ik werk tegenwoordig met een dubbele end-fed voor 80 en 40 icm met 400W en heb geen enkel probleem met instraling. De antennes ooit ook vergeleken qua ontvangst: end-fed geeft minder storing én meer signaal.

Een multiband end-fed is makkelijk zelf te maken. Als je daar geen zin in/tijd voor hebt, dan biedt Rob PA3EKE een prachtig stukje vakwerk gemaakt van zeer goede materialen voor een schappelijk prijs (nu ook voor 80/40/20/15/10, ong. 25m lang), nee ik heb geen aandelen.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

pe1rnu
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 mei 2012, 14:02
Roepletters: pe1rnu

Re: end fed of gb sloper? QRM of niet?

#6 Bericht door pe1rnu »

Beste PA3KC,

zelf heb ik een GB sloper van 12.5 mtr lang deze heb ik wegens ruimte gebrek ook nog in een V vorm moeten spannen.
alleen de staandegolf op 40 meter is netjes de rest is zwaar waardeloos., maar met de tuner is alles goed te krijgen.

Ook al is de staandegolf slecht dan nog met 100 watt geen problemen bij mij zelf of de buren.

Maar was net vandaag met een zelfbouw sloper bezig, wat al een veel betere resultaat gaf.

groeten,
Hans PE1RNU

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: end fed of gb sloper? QRM of niet?

#7 Bericht door PA1ZP »

Dag Allemaal

Als je een antenne neer hangt op dezelfde plaats van de oude.
En de voedingslijn straalt niet door middel van mantelstroom smoring en de ene antenne stoort wel en de andere niet, dan zou dat kunnen komen doordat de ene niet storende antenne heel erg veel warmte produceerd en de andere niet.

Overigens is QRM iets anders als storing bij de buren dat is een EMC probleem.
Qrm is als de buurman zijn electronische zooi op jou ontvanger stoort.

Enkele dingen om uw antenne compleet te ruineren:
Gebruik een te korte antenne van staaldraad.
Ferme misaanpassingen in het voedingspunt waar je van antenne naar coax over gaat.

End - fed dipool etc. als je de antenne principes goed respecteerd werken ze allemaal goed.

SWR kan je aanpassen tunen etc.
Stralingsdiagrammen kan je niet tunen.
Stralingsdiagraen worden gevormd door het antenne ontwerp zijn plaatsing en de invloeden uit de omgeving zoals de grond huizen etc.

Kijk eens naar de antenne van PE1LWO 2 x 10 meter en het werkt verrekte goed op 80 en 40 meter.
Luister ook eens naar het mooie signaal van Marco.
Niks geheims nodig als een paar PVC buisjes een hoop koperdraad en wat touw en rozenclips en een gebalanceerde tuner.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: end fed of gb sloper? QRM of niet?

#8 Bericht door pa8w »

De (koperen) spijker vol op zijn kop geraakt, Jos!

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

pe1rnu
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 mei 2012, 14:02
Roepletters: pe1rnu

Re: end fed of gb sloper? QRM of niet?

#9 Bericht door pe1rnu »

Inmiddels de Gb Sloper vervangen door een ITA MTFT 1:9 Balun en 18 mtr zwarte schakeldraad en werkt goed, beter ontvangst en betere swr verhoudingen op alle banden. en geen storing.

Inmiddels werkt de zelfgemaakte balun ook prima (tekening was fout op de website geplaatst) dus heb nu wat extra antennes.

Dus conclusie zou echt niet voor de gb sloper gaan dan voor de highEndfed.
(of iets anders)

http://www.simplywebhosting.nl/zendamateur/

PA2HP
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: end fed of gb sloper? QRM of niet?

#10 Bericht door PA2HP »

Heb ze allebei gehad en ik zou 100% voor de end fed gaan.
Veel minder qrm en gewoonweg betere signalen.

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: end fed of gb sloper? QRM of niet?

#11 Bericht door PD2EDR »

Ik heb ook een end-fed gehad, en erg blij die te hebben vervangen voor een dipole.
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

PA2HP
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: end fed of gb sloper? QRM of niet?

#12 Bericht door PA2HP »

He Edward...long time no see HI
Masterfoods :D

Ik heb dus eerst een GB sloper gehad
daarna de end fed
en weer daarna een simpele 2 maal 10 meter dipole,en die laatste gaat niet zo gauw meer weg.

Dus ook mijn voorkeur,

1.Dipole
2.End Fed
3.Sloper

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: end fed of gb sloper? QRM of niet?

#13 Bericht door PD2EDR »

Jeetje Harry, dat is inderdaad lang geleden, moet zeker 10 jaar geleden zijn. It's a small world.
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: end fed of gb sloper? QRM of niet?

#14 Bericht door PA3HMP »

tja sloper/mtft en andere namen die er voor verzonnen worden, zie hier: http://www.pa3hmp.nl/baluns.htm

Mark

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: end fed of gb sloper? QRM of niet?

#15 Bericht door pa8w »

PA3HMP schreef:tja sloper/mtft en andere namen die er voor verzonnen worden, zie hier: http://www.pa3hmp.nl/baluns.htm

Mark
Jammer dat je linkjes op je website pagina niet meer werken, Mark.
Maar ja, laatste update lijkt dan ook 9 jaar geleden.

Als iemand überhaupt een advertentie gelooft die een compacte zendantenne aanbiedt die een mooie 50ohm match heeft op alle HF banden plus een goed rendement (>75%) dan moet hij haast ook wel in smurfen geloven...

Groetjes,
Wil.
(brilsmurf)
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Plaats reactie