Wat is een goeie HF Vertical

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Radioman
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2007, 17:48
Roepletters: PD1ARM
Locatie: Kerkdriel

Wat is een goeie HF Vertical

#1 Bericht door Radioman »

Hallo mede amateurs, Ik ben op zoek naar een goeie HF Vertical voor 10 tot 80 Mtr zonder de warc banden. De een zegt je moet een Fritzel nemen de ander een Hustler en de ander weer PKW en ga zo maar door. Wie kan mij een goed advies geven. Ik wil hem tegen de zijgevel van mijn woning plaatsen boven het platdak van mijn garage. Het lieft heb ik natuurlijk geen radialen wie o wie kan mij een goed advies geven.

Groet
Johan PD1ARM

pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

#2 Bericht door pd2Rm »

kijk hier even naar
onderwerp antenneshit


http://www.pa3hgt.nl/

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#3 Bericht door pa7wwo »

Hoi Johan

Wat jij wil een goede Vertical voor 10 t/m 80 mtr bestaan niet.

Verticals langer als 5/8 golflengte geven een hoge opstraallob in het stralingsdiagram en dat is ongewenst.

En Verticals korter als ongeveer 3/16 golflengte geven te weinig antenne rendement.
Kort uitgelegd wil dit zeggen dat een vertical met radials van 10 mtr lang te kort is voor 80 mtr en weer te lang is voor 15 en 10 mtr.

Verder staan er in dit forum onder de antenne onderwerpen veel zelfbouw ideeen doe daar eens naar kijken.

Bij PA3HGT kun je van alles vinden over commerciele koop antennes.

Er is voor al die banden maar 1 echte goede vertical te koop en die is van STEPPIR die antenne past zich in werkelijke lengte op iedere band aan.

Dan blijf je nog het probleem van tegencapaciteiten enz. houden en het probleem dat de steppir erg duur en groot is.

Wil je betaalbaar op die banden raad ik voor 10 , 15 en 20 mtr een GPA30 aan van Fritzel en die dan voorzien van minimaal 3 tegencapaciteiten per band.

Voor 40 en 80 mtr raad ik een Fritzel FD4 of gebalanceerde draadantenne aan zoals 2 keer 20 mtr met open lijn gevoed.

Ik kan je ook een goede vertical voor 80 en 40 aanraden maar die doet het dan weer niet goed op 10 15 en 20 mtr. en is erg groot (20.5 mtr lang met veel tegencapaciteiten eraan.

Verder dacht ik dat er maar 1 iemand in nederland was die zo een vertical full size voor 80 en 40 mtr heeft met op 80 mtr als 1/4 GP en op 40 mtr eeen halve golf vertical met zelfbouw aanpassing, en dat ben ik.

Ik weet niet of dat de bedoeling is een vertikaaltje van 20 meter op je garage.

Let met koop verticals wel op hoe meer traps op elkaar hoe slechter ze werken, een CP6 van Daimond is op 40 en 80 mtr niet veel meer als een stralende dummyload met een heel kleine bandbreedte.
Ook de toverstok de PKW bazooka doet het redelijk op 10 t/m 20 maar op 40 en 80 is het niet best met die dingen.

Probeer eens een GPA 27 1/2 golf voor 11 mtr om te bouwen naar 1/4 golf Groundplane voor 20 mtr die zijn full size en werken prima op 20 mtr en kun je maken van een oude kappaspriet en kosten dus bijna niks.

Oh ja als je de verticals wil testen er zijn iedere dag twee skeds op 14.160 MHz met stations in Suriname om 10.00 uur UTC en om 20.00 uur UTC.

groetjes en succes Jos
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Radioman
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2007, 17:48
Roepletters: PD1ARM
Locatie: Kerkdriel

Hf vetical

#4 Bericht door Radioman »

Oke Jos, Bedankt voor de uitleg van het een en ander. Ik zal op de beurs in Rosmalen eens rondkijken wat daar allemaal te koop is. Maar een GP 50 van Fritzel die heeft toch standaard al 3 draad elementen of is dat niet genoeg. ??


Groet 73' Johan PD1ARM

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#5 Bericht door pa7wwo »

Hoi Johan

3 draad tegencapaciteiten is echt het absolute minimum en de antenne zal daarmee zeker niet optimaal rondstralen, ik maak de tegencapaciteiten hier altijd van 1.5 kwadraat tweelingsnoer wat ik los trek. (rood zwarte speakerkabel)
Is overal te koop en niet zo duur.
totaal 9 stuks en dus 3 tegencapaciteiten per band is beter het zorgt voor een hoger rendement van de antenne en een beter rond stralingsdiagram.

Fabrikanten zijn vaak te zuinig en geven er dus voor iedere band maar 1, ook omdat veel mensen problemen heben met het wegspannen.

De GP50 ken ik niet maar zorg ervoor dat het ding maar voor 3 banden is alleen voor 20, 15, en 10 mtr want meer banden en traps geven zoveel verliezen dat de laagste banden dan helemaal geen rendement en bandbreedte over hebben.

de 40 meter en 80 mtr versies van de gestapelde trapdummy loads werken op 40 en 80 helemaal niet meer Johan in vergelijking met een draadantenne ook is daar op 40 en 80 een lagere opstraalhoek helemaal niet zo noodzakelijk.

groetjes en succes.

test ook eens op 14.160 om 10.00 uur UTC en om 20.00 uur UTC op 14.160, met PZ1AP of PZ1AC.
Dan zitten er hier in Oss en omgeving altijd wel amateurs op om antennes mee te vergelijken.
Die in Oss zitten bijna allemaal met een omgebouwde 11 mtr spriet.
Die komen in PZ ook beter binnen als de mensen met dipooltje of koopvertical. hihi.


Jos pa7wwo
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Plaats reactie