TET antenne ( Nu met foto's )

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pietje20
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 mei 2010, 20:23

TET antenne ( Nu met foto's )

#1 Bericht door pietje20 »

Wie heeft er ooit gehoord van de TW-5B multiband wire antenna, half wave & quarter wave model TW-5B ??

Is gemaakt door Taniguchi Engineering Yokohama Japan.

Ik heb twee van deze draad antennes en deze worden eind gevoed, momenteel gebruik ik er een en heb als tegen capaciteit de zinken dakgoot genomen en ik moet zeggen dat deze antenne best redelijk goed presteert op 10, 15, 20, 40 en 80 meter. Totale lengte is 7,41 meter draad en er zitten 3 traps in de antenne. Totaal inclusief de traps is de antenne 8,30 meter lang.

Wie heeft hier ooit van gehoord? Ik weet dat de antennes stammen uit de begin 70tiger jaren en deze twee zijn zeer goed bewaard geweest en helemaal nieuw in de doos. De dozen zien er verkleurd en hier en daar wat verpulverd uit :lol:

Ik ben, uuuuh WAS benieuwd.
Vandaag even getest in het Nederlandstalig amateurnet op 80 meter en de resultaten waren verbluffend voor deze verkorte antenne.

De foto's zijn niet optimaal maar geven wel een beeld

De ,,bouw tekening,,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door pietje20 op 20 feb 2012, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#2 Bericht door pa5cal »

Ik ken ze niet, neen, maar dat T-stukje als stukej van het ophang punt is wel geniaal verzonnen zeg :D

Overigens denk ik dat je wel een goede DC verbinding hebt tussen de datgoot en je antenne, maar voor HF is het natuurlijk veel te mager ;) Een stuk braided zou beter werken, mantel van een oud stuk RG-213 bijv.

-P

pietje20
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 mei 2010, 20:23

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#3 Bericht door pietje20 »

pa5cal schreef:Ik ken ze niet, neen, maar dat T-stukje als stukej van het ophang punt is wel geniaal verzonnen zeg :D

Overigens denk ik dat je wel een goede DC verbinding hebt tussen de datgoot en je antenne, maar voor HF is het natuurlijk veel te mager ;) Een stuk braided zou beter werken, mantel van een oud stuk RG-213 bijv.

-P
Pascal,

Je hebt helemaal gelijk wat betreft de verbinding tussen de antenne en de dakgoot, dit was even voor een snelle test en er zit nu een mooie massa kabel tussen. Ik had er nog een liggen van van mijn auto, startmotor naar chassis :mrgreen:

Henk

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#4 Bericht door pa5cal »

Hmm ja, dat doet de truuk wel ;) Geen dom idee, ik heb ook nog ergens van die rommel liggen... Thnx voor de tip!

-P

pietje20
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 mei 2010, 20:23

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#5 Bericht door pietje20 »

Inmiddels aan het testen geweest met de antenne en met PSK31 VK8AS gewerkt op 18.100, waar de antenne eigenlijk niet voor gemaakt is ( SWR 1:2.9 ) en VE1CHW op 7.128 ( SWR 1: 1.2 ) in phone.
Ook in de diverse rondes op 40 en 80 meter goede rapporten en met een lokale amateur een test gedaan met ON4BIF, hij met een 2 X 15 meter dipole gevoed met open lijn en een LL tuner en ik met de TET. Resultaat beide 9+20 DB.

Ik moet zeggen dat voor zo'n korte antenne de TET zeer goed werkt.

Verdere SWR van de antenne:

28.500 SWR 1:1.2
21.100 SWR 1:1.5
14.200 SWR 1:1.2
7.0900 SWR 1:1.3
3.6300 SWR 1:1.2

Dominic
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 mar 2007, 17:26
Locatie: Oud - Beijerland

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#6 Bericht door Dominic »

Zéér interessante antenne. Zeker ook voor klein "behuisden" c.q. "betuinden".
Zouden die nog ergens te koop zijn ???
73 de Dominic
PD 0 LDC, NL 693

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#7 Bericht door PD9CN »

Henk Ik heb je van de week gehoord op 80 meter 3604Mhz en dat ging zeker erg goed aangezien de lengte van de antenne.

Je had er twee stuks van gekocht via marktplaats heb je er misschien nog eentje over :?:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PA1ZX
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 mar 2008, 11:21
Roepletters: PA1ZX
Contacteer:

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#8 Bericht door PA1ZX »

Dit is een mooi simpel stukje werk mannen een leuk project als je dat zelf wilt maken.
Ik heb in het verleden wel diverse speolen etc aaangeboden hier en die zijn er prima geschikt voor haha.
Wel even eerlijk zijn mensen hebben gereageerd maar ik hoef natuurlijk niet mensen achter na te lopen als ze wat van de toen aangeboden spulletjes willen hebben

TET heeft trouwens ook een mooie tribander gehad in de jaren 80 4 elementen waarvan de straler en reflector in tegenfase waren gevoed.


Ron
PA1ZX

pietje20
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 mei 2010, 20:23

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#9 Bericht door pietje20 »

Dit is het ,,oudste,, wat er van TET te vinden is op het WWW. De TET TW-5B wordt nergens beschreven.

Voor de personen die mij vragen of ik de 2de TW-5B eventueel wil verkopen, helaas deze hangt inmiddels bij een bevriend amateur.

http://www.tet-emtron.com/v/vspfiles/as ... tennas.pdf

http://www.tet-emtron.com/v/vspfiles/as ... emtron.pdf

http://www.tet-emtron.com/v/vspfiles/as ... tennas.pdf

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#10 Bericht door PA1ZP »

Dag PA4HB

Ik heb je van de week gehoord op je 5 bander.
Je had hier een indrukwekkend signaal.
al ben ik erg benieuwd wat er voor het mooie signaal zorgde , de antenne of de dakgoot van ik dacht 55 meter.

Let dus wel op dat de antenne bij een ander heel anders kan werken.
Ik ben benieuwd hoe hij de andere het doet bij je bevriend radio amateur.
Nogmaals bij jou werkte het echt heel goed, je kwam er heel mooi en hard uit.
Als de SWR goed is kan je er volgens mij een hele hoop leuke verbindingen mee maken.

succes ermee en graag tot horens.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#11 Bericht door PD4M »

Hoe verhoudt deze antenne zich ten opzichte van de end fed die op dit forum recentelijk ruim voldoende aan bod is gekomen? In ieder geval is de 'visual impact' van de end fed kleiner. M.a.w. je ziet hem minder goed hangen en dat is soms fijn!
Maarten
PD4M

pietje20
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 mei 2010, 20:23

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#12 Bericht door pietje20 »

PD4M schreef:Hoe verhoudt deze antenne zich ten opzichte van de end fed die op dit forum recentelijk ruim voldoende aan bod is gekomen? In ieder geval is de 'visual impact' van de end fed kleiner. M.a.w. je ziet hem minder goed hangen en dat is soms fijn!
Hoe hij zich verhoudt tot een endfed zoals hier op het forum is beschreven? Geen idee.
In elk geval is de TET een 5 banden antenne en met zijn lengte van nog geen 8,5 meter beduidend korter dan een endfed voor 80 meter.

pietje20
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 mei 2010, 20:23

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#13 Bericht door pietje20 »

PA1ZP schreef:Dag PA4HB

Ik heb je van de week gehoord op je 5 bander.
Je had hier een indrukwekkend signaal.
al ben ik erg benieuwd wat er voor het mooie signaal zorgde , de antenne of de dakgoot van ik dacht 55 meter.

Let dus wel op dat de antenne bij een ander heel anders kan werken.
Ik ben benieuwd hoe hij de andere het doet bij je bevriend radio amateur.
Nogmaals bij jou werkte het echt heel goed, je kwam er heel mooi en hard uit.
Als de SWR goed is kan je er volgens mij een hele hoop leuke verbindingen mee maken.

succes ermee en graag tot horens.
De tweede TET is gespannen van af een ijzer balkonhek op de eerste verdieping van een flat naar een surfmast met een topdeel, totale hoogte ongeveer 8 meter. Ook deze werkt perfect.

Als het weer wat beter wordt, lees warmer, dan ga ik de TET in het veld proberen en als ground wil ik de auto gebruiken. De trekhaak lijkt me om te experimenteren een prima uitgangspunt.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#14 Bericht door PA1ZP »

Dag PA4HB

En anders maar een stel lange draden erbij aan maken aan de auto.
Ik ga van de zomer ook experimenteren met een korte dipool in het veld.
Ook moet ik daarvoor een tuner gaan bouwen.
Dus nog werk zat, en dat is ook wel leuk natuurlijk om weer eens wat te experimenteren in het veld.

Heel veel plezier in ieder geval en erg leuk te horen dat de andere het ook zo goed doet.
Het blijft altijd een probleem om op 80 meter uit te komen als je tuin zo klein is, of als je woont op een flat.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PD0DMA
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 aug 2009, 21:13
Roepletters: PA3QRT

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#15 Bericht door PD0DMA »

Leuk/verassend er hier een review van te lezen, heb onlangs deze antenne ook gekocht.
Was overigens van plan hem verticaal op te hangen omdat de lengte niet heel lang is.
Goed te lezen dat hij je goed bevalt. Het weer wordt wat beter dus misschien dit weekend eens wat mee prutsen.
Kocht ook nog een Sagant MT 240X, ben benieuwd hoe het uit pakt met deze beide antennes.
Afbeelding

Plaats reactie