TET antenne ( Nu met foto's )

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#16 Bericht door xxxx »

PD0MDA.

Mag ik vragen waar je de antenne hebt kunnen klopen?

Groeten Jelle

pietje20
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 mei 2010, 20:23

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#17 Bericht door pietje20 »

PD0DMA schreef:Leuk/verassend er hier een review van te lezen, heb onlangs deze antenne ook gekocht.
Was overigens van plan hem verticaal op te hangen omdat de lengte niet heel lang is.
Goed te lezen dat hij je goed bevalt. Het weer wordt wat beter dus misschien dit weekend eens wat mee prutsen.
Kocht ook nog een Sagant MT 240X, ben benieuwd hoe het uit pakt met deze beide antennes.
Afbeelding
Hoi Chris,

Allereerst ben ik heel benieuwd waar je de TET antenne gekocht hebt. Verder is één ding duidelijk, de TET heeft een zeer goede ground nodig. Als je hem vertikaal wil gaan gebruiken zal je niet aan een netwerk van ground draden ontkomen.

Overigens wel leuk te zien dat er nog een TET antenne is opgedoken in Nederland :D
Ik hoop dat jij er net zulke goede resultaten mee bereikt, hou ons op de hoogte Chris.

PD0DMA
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 aug 2009, 21:13
Roepletters: PA3QRT

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#18 Bericht door PD0DMA »

Tja, waar komen ze anders weg dan via de grootste online "rommelmarkt": MarktPlaats. Ik denk dat deze 3 TET antenne's tot voor kort in dezelfde woning lagen :lol: Was destijds net te laat, stond nog wel op MP maar was al verkocht. Verkoper gaf nog aan dat "als hij nog één tegenkwam dan etc...." Meestal is dat meer een vorm van beleefdheid. Groot was mijn verbazing dat hij inderdaad nog één had gevonden :shock: Maar zeer blij dat hij aan mij had gedacht en zodoende ligt die nu in de shack. Dit weekend lijkt wel aardig weer te worden, ga eerst mijn best doen de Sagant op te hangen, daar ben ik eigenlijk nog het meest benieuwd naar en voorkomt het radialen gedoe, want daar heb je denk ik wel gelijk in: daar moet ook nog stevig aan gewerkt worden bij deze TET. En ik heb een kunststof dakgoot :lol:

PA1ZX
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 mar 2008, 11:21
Roepletters: PA1ZX
Contacteer:

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#19 Bericht door PA1ZX »

Is wel een leuke ant. om met een groepje te bouwen, misschien mensen geintreseerd???

pietje20
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 mei 2010, 20:23

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#20 Bericht door pietje20 »

PA1ZX schreef:Is wel een leuke ant. om met een groepje te bouwen, misschien mensen geintreseerd???
Wordt aan gewerkt, de antenne is volledig in ,,kaart,, gebracht en de spoel lichamen worden door een bevriend amateur gedraaid, we hopen volgende week te beginnen met de eerste tests.
De 10 / 15 meter trap is een linke om open te maken omdat het wikkeldraad 1,5 mm aluminium aan de buitenkant van de huls ligt, buig je het iets te snel dan breekt het af en is je spoel naar de haaien. Maar zoals gezegd we hebben een exacte kopie op papier en aan de spoelen wordt gewerkt.

PD0DMA
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 aug 2009, 21:13
Roepletters: PA3QRT

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#21 Bericht door PD0DMA »

Leuk project, misschien straks productie op commerciele basis :wink: TET-Emtron heeft ze niet meer in het assortiment. Had mr TET een mailtje gestuurd met foto van de contraptie en gevraagd of het de moeite waard was om hem op te zetten of dat ze hem met gegronde reden uit het assortiment hadden gehaald. Geen reply op gekregen. Het prijsje zit nog op de doos, in de jaren zeventig was de prijs 125 florijnen. Op de instructions en de doos staat niet hoeveel Watt je er in mag stoken en ook geen andere technische info, ach van dat soort futuliteiten lagen de Jappanners niet wakker blijkbaar :lol:

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#22 Bericht door PD9CN »

Heel leuk draadje en ook een interessant project.
Er is ook wel markt voor deze antenne met deze afmeting en aantal banden die je met deze mini wire aan kan :!:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

pietje20
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 mei 2010, 20:23

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#23 Bericht door pietje20 »

PD0DMA schreef:Leuk project, misschien straks productie op commerciele basis :wink: TET-Emtron heeft ze niet meer in het assortiment. Had mr TET een mailtje gestuurd met foto van de contraptie en gevraagd of het de moeite waard was om hem op te zetten of dat ze hem met gegronde reden uit het assortiment hadden gehaald. Geen reply op gekregen. Het prijsje zit nog op de doos, in de jaren zeventig was de prijs 125 florijnen. Op de instructions en de doos staat niet hoeveel Watt je er in mag stoken en ook geen andere technische info, ach van dat soort futuliteiten lagen de Jappanners niet wakker blijkbaar :lol:
Ik heb een uitvoerig mail contact gehad met Mark van TET-Emtron maar van deze antenne wisten ze niets te vertellen, behalve dat deze moet zijn gemaakt tussen 1970 en 1975. Van alles na 1975 hebben ze documentatie echter van voor 1975 hebben ze niets. Ze vonden het wel erg jammer dat ik mijn 2de TET had verkocht want ze waren zeer geïnteresseerd in deze ,,oude,, TET antenne.

Bij mij ziter ook een geel prijs stickertje op de bijna vergane doos met een bedrag van 160,45 :oops:

De ,,instruction manual,, is echt een manual ala jaren 70, een met de hand getekend schetsje en met een typemachine bijgeschreven tekst :lol:

Het type TW-5B was eigenlijk wel duidelijk: Taniguchi Wire 5 Bands en zoals we de traps bekeken hebben mag je er van uit gaan dat 500 watt geen enkel probleem mag zijn, we gaan dit nog testen als we een exemplaar hebben nagebouwd.

En als alles goed gaat dan kunnen we deze antenne voor een zeer redelijke prijs ook op bestelling gaan maken.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#24 Bericht door PD9CN »

Dan mag je mijn op lijst van geïnteresseerden zetten Henk PA4HB.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#25 Bericht door PA3HHO »

Die Sagant MT240X die ken ik wel, die heb ik nl. ook. Is een dubbele inverted V; eentje voor 80/40 en eentje voor 20/10. Deze antennes hebben dus een spoel (only!) als "trap". Ik heb de spoel van de 80/40 dipool een tijd gebruikt in mijn dubbele end-fed voor 80/40.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

PA1ZX
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 mar 2008, 11:21
Roepletters: PA1ZX
Contacteer:

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#26 Bericht door PA1ZX »

jammer dat de OM ze maakt heb ongeveer nog 1000 kant en klare spoel lichamen liggen, dus een 500 traps totaal incl. het wikkeldraad om te wikkelen.

pietje20
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 mei 2010, 20:23

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#27 Bericht door pietje20 »

PD0DMA, Chris ik ben eigenlijk heel erg benieuwd of je al iets hebt gedaan met de TET antenne?

Ik ben er bijzonder tevreden over :lol:

PD0DMA
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 aug 2009, 21:13
Roepletters: PA3QRT

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#28 Bericht door PD0DMA »

pa4hb schreef:PD0DMA, Chris ik ben eigenlijk heel erg benieuwd of je al iets hebt gedaan met de TET antenne?

Ik ben er bijzonder tevreden over :lol:
Hi Henk,
De TET zit nog in zijn doos. Wil de Sagant eerst ophangen. Die is gemonteerd/gesoldeerd op aansluitingen op de traps. Ben nu doende om drie mastjes te plaatsen zodat hij kan worden opgehangen. Ben overigens straks een tijdje bezet met andere bezigheden, maar hoop in mei de Sagant te kunnen testen.

Ik luister tegenwoordig vaker op 3.604, zo tegen zessen, en na het eten later nog weer even, en hoor je vaak (in het "voornet") met een zeer stevig signaal, dus de TET werkt inderdaad prima kan ik bevestigen :mrgreen:.

De eerste prototype's van de nieuwe TET/Lourdes antenne al van de band gerold/geprobeerd?

pietje20
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 mei 2010, 20:23

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#29 Bericht door pietje20 »

PD0DMA schreef:
pa4hb schreef:PD0DMA, Chris ik ben eigenlijk heel erg benieuwd of je al iets hebt gedaan met de TET antenne?

Ik ben er bijzonder tevreden over :lol:
Hi Henk,
De TET zit nog in zijn doos. Wil de Sagant eerst ophangen. Die is gemonteerd/gesoldeerd op aansluitingen op de traps. Ben nu doende om drie mastjes te plaatsen zodat hij kan worden opgehangen. Ben overigens straks een tijdje bezet met andere bezigheden, maar hoop in mei de Sagant te kunnen testen.

Ik luister tegenwoordig vaker op 3.604, zo tegen zessen, en na het eten later nog weer even, en hoor je vaak (in het "voornet") met een zeer stevig signaal, dus de TET werkt inderdaad prima kan ik bevestigen :mrgreen:.

De eerste prototype's van de nieuwe TET/Lourdes antenne al van de band gerold/geprobeerd?
We zijn er nog mee bezig en het vlot aardig :

De TET bevalt echt super Chris :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#30 Bericht door PA3DAT »

Ik vraag me af wat precies de functie is van dat T-stuk, electrisch gezien. Handig om op te
hangen ja, maar die kant van het T-stuk, is die open? Zit daar alleen een dop op met een haak,
om 'm aan op te hangen?

Verder worden de spoelen traps genoemd, sperkringen dus. Die moeten dan ook van coax zijn
na te maken, dat is wellicht eenvoudiger na te bouwen?
Het zijn er echter 3, geen 4. De antenne lijkt daarom op een kwartgolf-antenne voor 10 t/m 40
meter, mede gezien zijn lengte...

Zou de laatste 'trap' soms een verlengspoel zijn voor 80 meter?

Ik vind 'm wel interessant omdat ik bij mijn vakantiehengel nog eens een draad-vertical wil
maken voor 10, 20 en 40 meter, met 2 coaxtraps erin. De ideale N-vakantieantenne... :D
Ik gebruik nu een dualbander voor 20 en 40 meter, met één coaxtrap.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie