Diamond antennes goed of slecht?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD0SSB
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 dec 2006, 00:51

Diamond antennes goed of slecht?

#1 Bericht door PD0SSB »

Ik gebruik al een tijdje Daimond dualband antennes nl X 30 en X 50, maar ik vraag me af of dit wel redelijke antennes zijn?
Overal is het alleen maar Daimond, is er niks anders te koop misschien wel stukken beter?
Er zijn wel andere merken maar zijn ze ook beter als het om dezelfde lengtes gaat?

vr gr Hans
PD0SSB

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#2 Bericht door pa7wwo »

Hoi Hans

Als het om antennes met dezelfde lengte gaat is Daimond de betere antenne zowel in prestaties als de constructie die net wat netter verzorgt is daardoor heb je er ook langer plezier van.

Ik weet dat je inderdaad niet veel anders tegenkomt als de lelijke witte stokken van Daimond en haar zustermerken zoals bijvoorbeeld Comet.

Ik zelf gebruik een doodgewoon zelfbouw GP-tje en dat doet het net zo goed als een X30 op 2mtr. het ding kostte me een PL hassisdeel en 3 lasdraden en een plaatje alluminium ik heb het ding al 7 jaar buiten op het dak staan en het werkt nog.

Ik moet wel zeggen dat laatst een woodpecker de vertikale straler krom gehamerd heeft en ik heb het ding 2 jaar geleden een keer schoongemaakt.

Ik moet het dingetje weer eens naar beneden halen recht buigen en schoonmaken nu ik hem dan toch beneden heb.
Kan hij er weer voorlopig tegen.

In verband met de liefde voor HF heb ik op 70 cm dezelfde GP in gebruik daar ik helemaal niets om VHF of UHF geef en het gebruik als een babbelbox rondom de hut.

groetjes Jos
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#3 Bericht door pa7wwo »

Hoi Hans

Als het om antennes met dezelfde lengte gaat is Daimond de betere antenne zowel in prestaties als de constructie die net wat netter verzorgt is daardoor heb je er ook langer plezier van.

Ik weet dat je inderdaad niet veel anders tegenkomt als de lelijke witte stokken van Daimond en haar zustermerken zoals bijvoorbeeld Comet.

Ik zelf gebruik een doodgewoon zelfbouw GP-tje en dat doet het net zo goed als een X30 op 2mtr. het ding kostte me een PL hassisdeel en 3 lasdraden en een plaatje alluminium ik heb het ding al 7 jaar buiten op het dak staan en het werkt nog.

Ik moet wel zeggen dat laatst een woodpecker de vertikale straler krom gehamerd heeft en ik heb het ding 2 jaar geleden een keer schoongemaakt.

Ik moet het dingetje weer eens naar beneden halen recht buigen en schoonmaken nu ik hem dan toch beneden heb.
Kan hij er weer voorlopig tegen.

In verband met de liefde voor HF heb ik op 70 cm dezelfde GP in gebruik daar ik helemaal niets om VHF of UHF geef en het gebruik als een babbelbox rondom de hut.

groetjes Jos
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: Diamond antennes goed of slecht?

#4 Bericht door Theo Postma »

PD0SSB schreef:Ik gebruik al een tijdje Daimond dualband antennes nl X 30 en X 50, maar ik vraag me af of dit wel redelijke antennes zijn?
Overal is het alleen maar Daimond, is er niks anders te koop misschien wel stukken beter?
Er zijn wel andere merken maar zijn ze ook beter als het om dezelfde lengtes gaat?

vr gr Hans
PD0SSB
Nee die zijn er bijna niet meer, saffier was ook een merk die bijna net zo als diamond was.
Weet niet of de firma nog bestaat.
Maar v/d types die je noemt, daar mag je geen wonderen van verwachten.
De X 50 heb ik mobiel gebruikt, daar beviel hij me best.
In vergelijking met de X200 legt hij het af.
De kwaliteid van diamond is dik in orde, heb twee X200 in gebruik, en de oudste is al meer dan 10 jaar!
Andere merken zijn me al de mast uitgevallen of de bevestigings schroef was er al uit gelubbert :D
Drie keer nix.
De lange (4 meter) diamond moet je niet hebben, werkt alleen maar met windstil weer.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

PD0SSB
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 dec 2006, 00:51

#5 Bericht door PD0SSB »

Is die x200 werkelijk zoveel beter als een x 50?

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#6 Bericht door PA5COR »

Een X 510N hier op 16 meter voethoogte, al 4 jaar, heeft ook de laatste storm prima doorstaan, en voor op 2 meter op 21 meter tophoogte doet ie het prima, repeaters normaal tot op 120 km te ontvangen/werken zonder condities, 70 uiteraard wat minder maar ook verre repeaters op 90 km zonder condities geen probleem.

Door de lengte en op 70 de korte golflengte natuurlijk wat zwevende S meter uitslagen ;)
Kwalitatief mits goed inelkaar gezet, en het ontwateringsgaatje wat opboren, zeer goed.

Ook jarenlang een Comet GP5 gehad, deed het ook prima, maar is vervangen door de X 510N.

Er zijn kopieen van de Diamond antenne's ook goedkoper, maar ook kwalitief minder goed.
En ja, de X200 is een stuk beter als de x 50.
Bezuinig niet op de coax, hier is alles boven de 50 mHz ecoflex15, 50 mHz en lager aircom+

Cor

PD0SSB
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 dec 2006, 00:51

#7 Bericht door PD0SSB »

Tjee, wat een grote antennes!!
Na mijn 27mhz tijd was ik blij om eindelijk met kleinere antennes te kunnen gaan werken.
Nee ik ga niet weer een 5 meter lange antenne wegzetten. Kun je niet hetzelfde resultaat behalen met een kleine quad Cor?
grt Hans

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

X 510 N

#8 Bericht door PD2JHP »

Helaas moet ik melden dat mijn X 510N één grote teleurstelling is geworden :( ; tot 2x keer heb ik last gehad van lekkage. Mijn pogingen om deze te repareren met sileconen heeft niet mogen baten. De laatste storm was de nekslag. Nu werk ik met homemade z.g. hentenna's die minstens zo goed werken :lol:

PD0SSB
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 dec 2006, 00:51

#9 Bericht door PD0SSB »

Dat was een praktisch probleem, maar hoe waren de resultaten?

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

#10 Bericht door PD2JHP »

PD0SSB schreef:Dat was een praktisch probleem, maar hoe waren de resultaten?
Je mag dat best een praktisch probleem vinden maar ik had goed de pest in ! :cry: De werking was goed al moet ik zeggen dat mijn homemade hentenna (google maar eens op het internet) minstens zo goed werkt; wel ik moet er bij zeggen dat ik sinds de uitval van mijn X 510N alleen nog horizontaal werk met als voorlopig beste resultaat midden Frankrijk (zo'n 900 km). Leuk detail: die afstand haalde ik de eerste dag dat ik het ding in mijn inmiddels halve (lege) X 510N hing..... :lol:

Vriendelijke groeten,

Jan

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#11 Bericht door PA5COR »

Goede afwerking is het toverwoord.

De X510N hier is bij het inelkaar zetten goed gecontroleerd, daarna monteren van de 3 delen en er goed op passen dat de siliconen? afdichtingen goed in de afsluitingen zitten voor je de delen inelkaar zet.
Daarna met zelf vulcaniserende tape de metalen verbindingen extra overtapen zodat je er zeker van bent dat er daar niks in de antenne kan komen.

Aan de onderkant bij de N connector zie je een 2 mm gaatje bestemd voor condenswater afvoer, dit opruimen tot 4 a 5 mm, boortje gaat prima.

Reden is dat dit gaatje origineel gauw dicht gaat zitten, nu met het opboren is dat na 5 jaar nog steeds mooi open, kon ik controleren toen de mast weer opgebouwd moest worden.

Een Quad H/V schakelbaar zal zeker een goede winst opleveren, alleen is natuurlijk richtingsgevoelig, heeft zijn voordelen, en nadelen.
In een ronde met stations uit verschilende windrichtingen blijf je draaien, maar je houdt dat sommigen je niet kunnen ontvangen.

Vertikaal met de X 510 N heb je dat niet.
Bovendien maak ik me niet druk om lange antenne's, buiten de X 510 N staat er nog een aangepaste Imax 2000 (7.20 m) welke het prima doet van 18 - 30 mHz.

De verlengde FD-4 met extra aanpassing voor 160 meter is bijna 60 meter lang nu....

Horizontaal heb ik de 11 elements Flexa yagi voor 2, de 23 elements voor 70 en een eigenbouw 3 elements voor 6 meter.

Hoe meer koper/aluminium in de lucht hoe meer signaal.
Je antenne is de beste liniair en ontvangst versterker die er is.

Misschien ten overvloede deze 2 inkoppers, maar het is nog steeds waar ;)
73,
Cor

Plaats reactie