wellbrook ala 1530 +

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
argus
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 jul 2011, 12:14
Locatie: belgie

wellbrook ala 1530 +

#1 Bericht door argus »

Wie heeft ervaring bij een lage opstelling van de wellbrook ala 1530 + .is het waard een betere coax aan te sluiten ipv de RG58C die aanbevolen wordt .ik denk een 50 m tot aan mijn ontvanger nodig te hebben .wie heeft ervaring met de betere COAX kabels

dc2dc

Re: wellbrook ala 1530 +

#2 Bericht door dc2dc »

Hallo admiraal,

Mag ik je eerst een paar vragen stellen, voordat ik een poging onderneem jouw vragen te beantwoorden ?

a) Heb je deze antenne al in je bezit, of ben je nog van zins deze te gaan aanschaffen ?
b) Waarom deze antenne ? Plaatsgebrek, kosten, ontwerp, doel, gebruikte frequenties, gemak, etc. etc ?

Groeten, Daniel.

argus
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 jul 2011, 12:14
Locatie: belgie

Re: wellbrook ala 1530 +

#3 Bericht door argus »

Daniel
ik heb deze antenne 3 jaar in mijn bezit, doch ze heeft altijd op zolder rechtstreeks onder de pannen van een rijhuis gediend .eerlijk gezegd ben ik er niet ontevreden over .ze is gekoppeld aan mijn AOR 7030 PLUS ,een niet onaardige ontvanger ,klein maar groot in zijn preststaties .toch wou ik er de maximum uithalen, en ze buitenhuis op een schuurtje achter in de tuin een plaats geven ,desnoods met een betere coax dan de nu gebruikte RG58U .toch zeker om te weten of er verschil in ontvangst zal zijn (lengte coax achter tuin tot zolder waar ontvanger staat plus min 50 m )gebruik is voor hf zowel amateurbanden , utility ,als broadcasting
groeten

dc2dc

Re: wellbrook ala 1530 +

#4 Bericht door dc2dc »

Hoi admiraal,

Je kunt natuurlijk je antenne op een paaltje op/aan de schuur monteren, maar....
MOGELIJK krijg je te maken met meer "man-made" storing, zoals allerlei schakelende rotzooi, stofzuigers en wat nog meer. Je signaal zal volgens mij zo-wie-zo niet groter worden (hoe HOGER de antenne ,des te beter).
Dat wil je niet, je wilt MEER gewenst signaal, NIET meer van hetzelfde (of minder door de lagere opstelling), en dan ook nog vermeerderd met de lokale storingen !

Bovendien, ik weet niet hoeveel meter kabel er nu tussen de antenne en de ontvanger zit, maar stel dat je het wel doet, dan heb je 50 meter kabel nodig met een zo laag mogelijke demping, b.v. ecoflex 15, een hele goede, maar ook dikke (~15 mm),hele dure (~ 6,10 Euro per meter)kabel met een demping van 1,4 dB/50 meter lengte/freq. 100 MHz.
Daar komt nog bij dat je nieuwe connectors zult moeten aanschaffen.

Als ik het zo bezie, zou IK gaan voor een redelijk goede/maar niet te dure antennekabel uit 1 stuk (dus niet gaan koppelen); met 2 connectors van goede kwaliteit, en deze ook goed monteren !
En de antenne lekker laten hangen/staan waar die nu is (meer signaal dan beneden en ook nog eens gevrijwaard van elements-invloeden).
Als de lengte van de kabel niet te groot is (zeg <10meter), zou ik gewoon een goede RG58 gebruiken, met goede kwaliteit connectoren.

Ik heb nog even een lijstje opgezocht met wat kabelgegevens, op deze link:
http://www.antennekabel.nl/antenne-kabel-1.htm

Even ter vergelijk :
50 meter RG58 dempt ~ 8,5 dB bij 100 MHz
50 meter Aircell 7 dempt ~ 3,2 dB bij 100 MHz
50 meter ecoflex 15 dempt ~ 1,4 dB bij 100 MHZ

Even 2 uitersten:
10 meter RG58 geeft 1,7 dB demping
10 meter Aircell 7 geeft 0,63 dB demping

Zo zie je dat bij een relatief korte kabel de dempingsverschillen zeer gering zijn, en het mijn inziens niet verantwoord maken daar een dure kabel voor te gebruiken.(maar dat is mijn mening).

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt, en wens je wijsheid ! (vragen staat vrij) 8)

Groeten, Daniel.

argus
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 jul 2011, 12:14
Locatie: belgie

Re: wellbrook ala 1530 +

#5 Bericht door argus »

Daniel
ik had nooit gedacht dat ik nog zoveel man made noise zou oppikken aan het schuurtje dat toch een 16 m uit de achtergevel staat en ook 16 m uit de achtergevel van mijn achterbuurman . ik had eerder gedacht dat er op zolder meer man made noise zou geweest zijn .zo dan zal ze blijven staan waar ze stond op een rotor in de nok van de zolder op een 5 tal m van mijn ontvanger .
bedankt voor Uw coax gegevens, ik had nooit gedacht dat er coax in die prijsklasse bestond voor hf .
Daniel werkt U zelf ook met de Wellbrook,of heeft U er slecht van horen vertellen, U leek in het begin niet erg enthoesiast,het isook maar een aktieve ontvangst antenne ,je kan er niet op zenden.
nogmaals dank Daniel voor Uw wijze raad ,en snelle reactie
groeten
ludo onl11301

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: wellbrook ala 1530 +

#6 Bericht door ON9KVE »

admiraal schreef:Wie heeft ervaring bij een lage opstelling van de wellbrook ala 1530 + .is het waard een betere coax aan te sluiten ipv de RG58C die aanbevolen wordt .ik denk een 50 m tot aan mijn ontvanger nodig te hebben .wie heeft ervaring met de betere COAX kabels
Hallo Ludo,
Ik heb al jaren een ALA1530 (geen plus, maar principe is uiteraard hetzelfde)
Betere coax: nee. Komt signaal genoeg uit dat ding (= actieve antenne)
Zoals Wellbrook zelf aangeeft is ongeveer 6 meter van het huis voldoende om buiten de meeste man made noise te zitten.
Ik heb hem ook laag opgesteld (op 2 meter en soms hoger). Maakt allemaal niet zoveel uit. Ik had er 25 m RG58 tussen en signaal zat.

Goed ding trouwens, he ? Ik luister er vaak mee als de zendantenne teveel storing oppakt.
Het is beter er een rotertje onder te zetten (heb ik niet overigens). Dan kun je mooi uitnullen.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: wellbrook ala 1530 +

#7 Bericht door PE9DX »

Ook ik heb een ALA hier ter beschikking, vandaag op het nieuwe qth net weer aangesloten.
Staat naast mij in de shack op 6 meter boven het maaiveld coax is 2 meter tussen antenne en RX.
Toen ik hier net woonde stond hij op het gras met iets van 10 meter coax ertussen, ik kan eigenlijk geen verschil merken.
Gebruikte coax is RG58U.

In het oude qth stond hij op de bovenste verdieping van een flat, 4 hoog, maar daar vielen de resultaten tegen ivm de vele storing uit de omgeving!

Neem deze antenne ook vaak mee naar /p omgevingen en dan staat hij altijd op de grond.
De antenne leverd altijd een prima signaal.
De lengte coax ertussen bij is ooit maximaal 25 meter geweest, reslutaten bleven prima.

Het versterkerprintje zit in het aansluitdoosje bij de antenne, dus de versterking is maximaal.
De verliezen die zouden optreden in de coax spelen geen rol aangezien de radiosignalen direct aan de antenne worden versterkt.

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

dc2dc

Re: wellbrook ala 1530 +

#8 Bericht door dc2dc »

Hallo Ludo,ONL-11301,

Dank voor de reactie.
Nee Ludo, ik gebruik zelf geen mag.loop meer, maar heb voor enige jaren een aantal magloops gebouwd en gebruikt.
Hoop dat je veel plezier van deze hebt, en veel dx toegewenst !

Groeten, Daniel, DC2DC voorheen PH4U (en nog steeds NL-4418 :lol:)

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: wellbrook ala 1530 +

#9 Bericht door PA2LAD »

PE9DX schreef:De verliezen die zouden optreden in de coax spelen geen rol aangezien de radiosignalen direct aan de antenne worden versterkt.
Dat is misschien in de Efteling wel zo, maar in het echt blijft een coax verliezen geven.
Dat je aan het begin een sterker signaal er op zet is een feit, maar door verkeerde coax te kiezen kan je daarvan weer een hoop kwijt raken.

Theo

Re: wellbrook ala 1530 +

#10 Bericht door Theo »

PA2LAD schreef: Dat is misschien in de Efteling wel zo, maar in het echt
Ja maar daar geloof ik stellig in hoor, sprookjes.


Kijk maar eens wat er s'avonds bij mij op de bank zit.............


:mrgreen:

PA5MW
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 mar 2010, 10:07

Re: wellbrook ala 1530 +

#11 Bericht door PA5MW »

Ik heb afgelopen winter ook zo'n ALA 1530+ geplaatst tbv MW BC en 160m ontvangst.
Motto: "one cannot have too many antennas"
Ik ben positief verast door wat de antenne laat horen.
De mijne is 8 meter van het huis, pal voor de schutting, op 1m50 hoogte fixed opgehangen aan een kale pergola.

Ben heel benieuwd welke verschillen er optreden als ik hem een metertje of twee hoger zou plaatsen.

Er komt idd zo veel signaal van de antenne (preamp) dat iedere discussie over coax nutteloos is.
Ik gebruik zelfs nog een 13dB verzwakker in de shack en laat de preamp van de set (natuurlijk) uit om het signaal rond de S2-S3 te behouden.

73 Mark

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: wellbrook ala 1530 +

#12 Bericht door ON9KVE »

PA2LAD schreef:
PE9DX schreef:De verliezen die zouden optreden in de coax spelen geen rol aangezien de radiosignalen direct aan de antenne worden versterkt.
Dat is misschien in de Efteling wel zo, maar in het echt blijft een coax verliezen geven.
Dat je aan het begin een sterker signaal er op zet is een feit, maar door verkeerde coax te kiezen kan je daarvan weer een hoop kwijt raken.
Als je goed had gelezen, zag je dat het een actieve antenne betreft.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: wellbrook ala 1530 +

#13 Bericht door ON9KVE »

Theo schreef:
PA2LAD schreef: Dat is misschien in de Efteling wel zo, maar in het echt
Ja maar daar geloof ik stellig in hoor, sprookjes.


Kijk maar eens wat er s'avonds bij mij op de bank zit.............


:mrgreen:
Doornroosje?
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: wellbrook ala 1530 +

#14 Bericht door PA2LAD »

pa3kve schreef:[Als je goed had gelezen, zag je dat het een actieve antenne betreft.
Ja en? De aangsloten coax geeft dan ineens geen verliezen? Wat die antenne ontvangt wordt versterkt welliswaar, maar in de coax raak je ook weer signaal kwijt. Dan zouden we droomcoax zonder verliezen hebben. De fabrikanten doen hun best om het verlies omlaag te krijgen, maar kwijtraken gaat ze niet lukken. Er zijn versterkers waar je de versterker wat meer gain kan laten geven zodat je de verliezen in de coax kan compenseren, maar het signaal zal toch aan kwaliteit verliezen.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: wellbrook ala 1530 +

#15 Bericht door ON9KVE »

PA2LAD schreef:
pa3kve schreef:[Als je goed had gelezen, zag je dat het een actieve antenne betreft.
Ja en? De aangsloten coax geeft dan ineens geen verliezen? Wat die antenne ontvangt wordt versterkt welliswaar, maar in de coax raak je ook weer signaal kwijt. Dan zouden we droomcoax zonder verliezen hebben. De fabrikanten doen hun best om het verlies omlaag te krijgen, maar kwijtraken gaat ze niet lukken. Er zijn versterkers waar je de versterker wat meer gain kan laten geven zodat je de verliezen in de coax kan compenseren, maar het signaal zal toch aan kwaliteit verliezen.
zie ook posts van anderen (ervaringen met dat ding) en reken even mee:

50 meter RG-58 coax geeft ongeveer 3,5 db verlies.
50 meter RG-213 (een betere coax was de vraag) 1,5 dB
beide bij 30 MHz

WOW: 2 dB minder.... ik hoop dat we het kunnen zien op de S-meter
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Plaats reactie