antennes en aarding

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
argus
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 jul 2011, 12:14
Locatie: belgie

antennes en aarding

#1 Bericht door argus »

men spreekt altijd over een goede RF aarding in de shack , en dat geloof ik goed . doch de ruimtestations hebben toch geen aarding hoe kun je daar dan de aarding verklaren .

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: antennes en aarding

#2 Bericht door Thijzer »

Zoek maar eens op google, daar zie je een foto van het ISS. Aan de zijkant zit een grote haspel met geel-groene draad.

:lol:

Die RF-aarde heb je nodig om te zorgen dat alles aan hetzelfde potentiaal ligt. In het ruimtestation, dat voornamelijk uit metaal bestaat, heb je dus een uitstekende RF-aarde. Net als in een auto trouwens. Het woord "aarde" is dus in het geval van het ISS een flauwe benaming.

Hoe zouden ze het noemen als ze op Mars een station gaan bouwen? Hebben ze dan stopcontacten met rand-mars?

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: antennes en aarding

#3 Bericht door EMCees »

Begrippen zoals RF aarde schone aarde is nonsens.

RF aarde bestaat niet, elke draad heeft een zelfinductie van ca 3nH /cm reken maar uit wat met RF dat voor impedantie geeft en wat betreft het skineffect... wat ook nog meetelt.

De enige aard draad die voor RF geschikt is voor zover dat dan kan is litze, dus samengeslagen kern met onderling geisoleerde draden.

Schone aarde koop je bij het tuincentrum.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: antennes en aarding

#4 Bericht door PD0MV »

schone aarde koopje inderdaad bij tuin centra, dat klopt als een zwerende vinger :mrgreen:
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: antennes en aarding

#5 Bericht door PA3DAT »

Maar het is bepaald onvriendelijk om serieuze opmerkingen van je voorganger meteen
af te doen als "nonsens". Het getuigt bovendien van weinig inzicht in intermenselijke
verhoudingen.
Ik zou haast zeggen: zo ga je niet met elkaar om, zeker niet in het geschreven woord.

En ja, inderdaad, ik ben een beetje pissig vandaag. :?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: antennes en aarding

#6 Bericht door EMCees »

Even simpel het woord hork is mij niet vreemd, en ik ben een techneut geen psycholoog.
En als mensen de plank mis slaan, met een paar meter, dan meld ik dat.
En zeker iemand met de naam "Admiraal" acht ik instaat om dat te begrijpen, tenzij ie in een opel admiraal rijdt, dan heeft ie wel stijl, maar verstand?

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: antennes en aarding

#7 Bericht door andre »

Volgens mij, beste Aloys, doet Cees niet zo heel veel fout. Hij reageert met het woord "nonsens" niet op zijn voorganger maar op een begrip, zoals dat vaak wordt gebruikt. En een "begrip" mag een ieder bestempelen zoals die wilt, daar is niets mis mee.

Een troost Aloys voor je slechte bui, hier in het westen plenst het ook de hele dag al. Echter deert het mij niet zo aangezien ik er niets aan kan doen. :(

Dan toch nog even on topic.

voor de ts, zoek op aarde, hf aarde op dit forum en je zult er heel veel over terugvinden waarom juist wel, of juist niet te gebruiken.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: antennes en aarding

#8 Bericht door Steef »

EMCees schreef:Begrippen zoals RF aarde schone aarde is nonsens.

Is een "vuile aarde" wel mogelijk?

Als in bvb, je zit op de 6e verdieping van een flat, en doet een 50mm2 massief koper langs het gebouw naar beneden aan een geslagen aardpen koppelen.
Aardpen netjes 1 ohm aardverspreidingsweerstand.

Kan deze onderweg naar boven dan wel rommel/storing oppikken en in de shack brengen?
Wie praat luistert niet

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: antennes en aarding

#9 Bericht door EMCees »

aarde is een begrip uit de installatie techniek.
Het distributie net is 10 kV deze wordt in trafo huisjes getransformeerd naar 230 V, de secundaire kant staat in ster en hier is het zogenaamde sterpunt met een puls in de grond (aarde) aangesloten, dit is dus het aardpunt en wordt als nulpunt naar de huizen en bedrijven gebracht. In een woning is een aardpuls geslagen die in weze een relatief laag impedante verbinding vormt met de aardpuls van het trafo huisje.

Wat is nu het nut van de randaarde, stroom loopt is kringen. Nu loopt er dus stroom door de verbruiker en die wordt aangevoerd via de fase en afgevoerd door de nul geleider (ja ik weet dat het ac is en dat het energie transport zich buiten de leiding bevindt) Deze stroom levert dus geen netto veld in de aardlek. Als er nu door een bedradings probleem de kast van de wasmachine onder spanning zou staan, zogenaamde gestel sluiting dan wordt de stroom niet door de nul afgevoerd maar door de randaarde en via de grond (laag impedant) terug gebracht naar het trafo huisje. e.e.a levert wel een netto veld op in de aardlek omdat de stroom niet meer gelijk maar tegengesteld van richting zijn.

Een zogenaamde HF aarde is dus pure spraak verwarring,. Wat loopt er dan via de aarde, Aarde is een foutief begrip in de elektronica, je zou beter over referentie kunnen spreken,

Als je een lange aardleiding hebt, dan pikt ie allerhande troep op omdat een draad een effectieve antenne is.

Een antenne is capacitief en inductief gekoppeld met onze planeet nu kan daar dus stroom door heen lopen, maar de meeste HF antenne's zijn symmetrisch en al gebruik je een GPA let op Ground PLANE antenne dan is ie toch symmetrisch omdat de antenne "zich spiegelt" in het groundvlak, Nu is de aarde een slechte geleider t.o.v alu of koper. Dus wordt er vaak een vlak gemaakt door radialen waarin het stralende element zich kan spiegelen. Zo ook een antenne op een auto, de auto is capaciteif met moeder aarde verbonden, maar de antenne spiegelt zicht in het dak vlak (jwx antennes uitgesloten)

Kortom een HF aarde is een verwarrend en foutief begrip, Aarde is in het algemeen prut zand stenen datgene waarop we door de ruimte zweven.

Aarde wordt vaak ook gebruikt in de rioolpunt filosofie stop het maar in de grond dan is het weg...

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: antennes en aarding

#10 Bericht door Steef »

Prachtig verhaal Kees,

Ik heb het even snel gelezen, en het meeste wat je schrijft lijkt te kloppen.
Doch twee puntjes daarover, Een aardlek is een verschilstroommeter, maw de heengaande stroom moet gelijk zijn aan de teruggaande stroom.
Als de stroom bvb via de nul van een andere groep gewoon terug het net in gaat schakelt de aardlek toch af.

Dus daar heb je niet helemaal gelijk :shock:

En dan "schone aarde", je stelt dat een lange aardpen/stijgleiding een hoop troep oppikt.
Als ik nu, aan de aardpen een coaxkabel koppelt. Daarbij knoop ik de binnen EN de buitelmantel aan die aardpen.
BOVEN gebruik ik alleen de binnenader ter aarding van mijn spulletjes, dan noem IK het een schone aarde, voorzover een aarde schoon kan zijn. Met al die CO2 en zo :mrgreen:


EMCees schreef:Als er nu door een bedradings probleem de kast van de wasmachine onder spanning zou staan, zogenaamde gestel sluiting dan wordt de stroom niet door de nul afgevoerd maar door de randaarde en via de grond (laag impedant) terug gebracht naar het trafo huisje. e.e.a levert wel een netto veld op in de aardlek omdat de stroom niet meer gelijk maar tegengesteld van richting zijn.

Als je een lange aardleiding hebt, dan pikt ie allerhande troep op omdat een draad een effectieve antenne is.
Wie praat luistert niet

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: antennes en aarding

#11 Bericht door EMCees »

Niet meer gelijk qua grote bedoel ik natuurlijk. Wel tegengesteld.. zogenaamde Differential Mode current...

Voor wat betreft die coax, hangt een beetje af van hoe je dat aan elkaar koppelt, als je een goede stroom grens maakt dan blijft de opgepikte meuk op de buitenmantel buiten op de kast...

Maar vaak gebeurt dat niet, en die coax zal zich gedragen als een capaciteit immers zijn het 2 geleiders gescheiden door een isolator, dus aan het eind, bij je set heb je gewoon last van capacitieve koppeling...
Hangt een beetje af van de transfer impedantie.

Als je een aardpen in de grond slaat heb je geen schone aarde meer, dan zit er koper met een laagje tin in.
Je kunt dan beter gewoon een aardbei nemen dan een aardpen, dat smaakt nog een beetje.

Kortom er is meer aan de hand dan menig 1 vermoed...

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: antennes en aarding

#12 Bericht door pa0ejh »

Steef , die aardleiding die jij voorsteld , heeft een Zelfinductie van ~35uH....

Dat is een Impedantie van ~800 Ohm bij 3.6MHz , dus hoezo HF-aarde....?
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: antennes en aarding

#13 Bericht door Steef »

Ik spreek niet over HF aarde.
Ik spreek over schone aarde.
Het is enkel en alleen dat de aardedraad wordt afgeschermd.
En ik geef een voorbeeld zonder lengte :wink:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: antennes en aarding

#14 Bericht door Steef »

EMCees schreef:Als je een aardpen in de grond slaat heb je geen schone aarde meer, dan zit er koper met een laagje tin in.
Je kunt dan beter gewoon een aardbei nemen dan een aardpen, dat smaakt nog een beetje.
:mrgreen:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: antennes en aarding

#15 Bericht door ON9KVE »

EMCees schreef:Even simpel het woord hork is mij niet vreemd, en ik ben een techneut geen psycholoog.
En als mensen de plank mis slaan, met een paar meter, dan meld ik dat.
En zeker iemand met de naam "Admiraal" acht ik instaat om dat te begrijpen, tenzij ie in een opel admiraal rijdt, dan heeft ie wel stijl, maar verstand?
Hulde vanwege zoveel duidelijkheid !
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Plaats reactie