omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#556 Bericht door PA3DAT »

Kom Cor, hoe hoog wil je een vertical voor 40, 80 of 160m boven de grond opstellen? :wink:
De enige kwartgolf voor 160m bijvoorbeeld, die ik ken, staat slechts een meter boven de grond...

De meeste 27Mc'ers gebruiken verticals, die hoeven toch niet persé boven in een mast van 18m of meer te zitten?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#557 Bericht door PA3DJS »

PA3DAT schreef:Kom Cor, hoe hoog wil je een vertical voor 40, 80 of 160m boven de grond opstellen? :wink:
De enige kwartgolf voor 160m bijvoorbeeld, die ik ken, staat slechts een meter boven de grond...

De meeste 27Mc'ers gebruiken verticals, die hoeven toch niet persé boven in een mast van 18m of meer te zitten?
De meeste CB verbindingen gaan momenteel binnen NL (voor NL mensen). Aangezien oppervlaktegolfpropagatie op het hoge deel HF nogal slecht gaat, heb je net als op VHF en hoger, hoogte nodig voor je antenne. Dus ja, je verticale CB (of 10 m) antenne voor verkeer binnen NL wil je hoog hebben staan.

Oh ja, en dat beetje meer signaal heb je ook nodig om over die PLT bende heen te komen.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#558 Bericht door PA5COR »

PA3DJS heeft het al verwoord...
En mijn vertikale antenne is 23 meter lang voor 160 - 10 met de tuner aan de voet, dus heb je hoogte nodig om een redelijke prik voor 160 op te zetten ;)
mijn 2/70 antennes stonden 5 meter boven het dak om boven de stoornevel uit te komen, net als de 6 meter beam en 2/70 beams, nu allemaal verwijderd.
Over een oude Imax 2000 voor 10/12/15/17 een discone voor 2/70 een FD-4 met spoel en draad afgestemd op 160 t.m. 10 en de 23 meter vertikale antenne.
Zie foto's van het geheel bij QRZ.com bij mijn call.
Blijft de hoogte die je nodig hebt om een dipool ook als dipool te laten werken, ver genoeg van de ondergrond vandaan en liefst uit de stoornevel om/boven je huis.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#559 Bericht door Geen belang »

PA3DAT schreef:Kom Cor, hoe hoog wil je een vertical voor 40, 80 of 160m boven de grond opstellen? :wink:
De enige kwartgolf voor 160m bijvoorbeeld, die ik ken, staat slechts een meter boven de grond...

De meeste 27Mc'ers gebruiken verticals, die hoeven toch niet persé boven in een mast van 18m of meer te zitten?
Bij verticaal kan je vanaf de grond beginnen.
Voor lokaal maakt de hoogte wel uit, maar voor DX niets.

Ligt wel een beetje aan de band, maar bij verticaal heb je in principe geen hoogte nodig.
Al ben ik geen liefhebber van verticaal, omdat de afstraling veel minder is dan een simpele dipool, als je die kan spannen op hoogte.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#560 Bericht door PA5COR »

Als je wel een vertikale antenne van 23 meter kan plaatsen op je stukje grond zoals ik en er in phone Amerika, Zuid Amerika, Canada, Europa, Midden Oosten en Afrika etc,mee kan werken zoals ik in phone, werkt dat beter als de FD-4 met verlengspoel op 12 meter die er hangt en niet hoger kan en dus een cloud burner is op 160 meter.
Voor een beetje rendement heb je op 160 meter een redelijke lange prik nodig met een goed aardvlak, zo'n 1000 meter koper in de grond dus.
Dipool op 80 meter hoog zou leuk zijn, maar niet realiseerbaar...
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

TONY
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2011, 21:21
Roepletters: N13600
Locatie: Oss

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#561 Bericht door TONY »

Poos rustig geweest en we wachten nog steeds op de datum om naar den Haag te gaan want de gemeente Oss heeft hoger beroep aangetekend ook de rechtsbijstand heeft beroep aangetekend waarop zei de gemeente opdracht gaven om een nieuw besluit te nemen waarop de gemeente Oss het heeft uitgevoerd en deze verzonden aan de rechtsbijstand en de zogenaamde bezwaarmakers en de RVS in de Haag en daarop heeft de rechtsbijstand ook bezwaar op gemaakt. En ja nu weer wachten wanneer we moeten komen.

op 20 Augustus 2018 kreeg ik een mail van de gemeente om dinsdag de 21 ste in den Haag kon zijn want dan was de zitting terwijl ik niets ontvangen had en versteld stond dat de zitting plaats vond. maar goed ik ben er toch heen gegaan en ja nu maar weer 12 weken afwachten wat er uit gaat komen.
normaal is het 6 weken maar ervaring leert dat ze er 12 weken over doen.

er is wel vooruitgang geboekt want in mijn straat 2 deuren verder wonen naast de hoofdbezwaarmaker de meelopers nr. 13 die gaan verhuizen want ze gaan uit elkaar en ja dat is een goed bericht want nu staat de werkelijke bezwaarmaker die helemaal geen last heeft van de mast maar dit heeft aangevochten omdat hij meelopers met zich mee kreeg en dacht daar mee sterk te staan alleen ja nu heeft die bij enkele mensen verteld dat hij niets om de mast gaf maar zijn meelopers de schuld gaf om zelf buitenschot te blijven maar ja de 2 bezwaarmakers nr. 13 hebben ook geen last van de mast maar omdat hun buur erop aan drong mee te gaan is het gaan bloeien. Ja en nu staat de werkelijke bezwaarmaker er alleen voor en ja die knijpt hem nu want ja hij staat nu niet meer sterk want hulp is er niet. Ze hebben de gemeente de rechtsbijstand en de rechtbanken gewoon voor de gek gehouden en op kosten gejaagd want zoals eerder vermeld hebben geen last van de mast alleen de directe buur heeft geen vat op mij omdat ik hem duidelijk heb gemaakt dat ik niets met hem te maken wil hebben, blijf uit mijn buurt, kom niet op mijn erf en blijf van mijn spullen af en voor mij ben je dood en ja dat accepteert hij niet en daarom dacht die om mijn hobby af te nemen.
Sinds er camera's hangen is er niets meer vernield en niets meer gebeurd nee want dan staat het erop en heb ik bewijs en daar houd de bezwaarmaker niet van en ik geen schade meer heb. Heb wat ik via de camera zie naar de landelijke politie gestuurd en hun gemeld dat als er wat aan de hand is ze bij mij de beelden kunnen krijgen als bewijs en dat is goed gekeurd en ik heb me ingedekt.
De echte bezwaarmaker is enkele maanden bij me gekomen ik kwam net thuis en ik maakte de voordeur open en de garage en toen riep hij kan ik even met je praten en ik zei nee ik heb je duidelijk gemaakt dat ik niets meer van je wil horen en voor mij ben je dood heb genoeg ellende van je gehad en nu weg wezen en draaide zich om en ging terug naar zijn woning. Klaar en sindsdien heb ik hem weer zoals altijd links laten liggen.
Ik had hem een kans willen geven bij de buurtbemiddeling maar ook daar leugens en bedrog en ja toen was het duidelijk beter afstand te nemen want iemand die liegt en bedriegt weer ik uit mijn leven.
En als er werkelijk echte dingen waren waar hij last van had dan had ik begrip en zou een oplossing zoeken maar alleen te zeggen en te roepen IK VIND HET NIET MOOI. DIT HOORT NIET IN EEN WOONWIJK THUIS, DIT HOORT OP DE KERMIS THUIS. Zijn voor mij geen echte reden om de mast weg te krijgen. En dat maakt hij uit nou denk het niet.
hoop dat de rechter nu wel door heeft wat voor gast het is. en ja hij heeft rechter maar die heb ik ook dat is door het Europese Hof voor de rechten van de mens heeft herhaaldelijk uitgesproken dat Europese burgers recht hebben op het vrij ontvangen en verzenden van berichten.
Heb een 3 bomen voor onze woningen staan zoals alle bewoners in de straat die vind ik ook niet mooi maar kan daar niets tegen doen de gemeente heeft ze gezet niet eens in overleg met de bewoners en heb er ook last van maar daar is niets tegen te doen ik klaag ook niet.

De mast is bliksem beveiligd en 4 kub beton en die valt niet om al heb je het graag heb alles gedaan en voor veiligheid gekozen zowel voor mezelf als voor de bewoners dus ja een echte reden verteld hij niet tegen de rechter.
Nu hij er alleen voor staat en hem knijpt want ja als die alles terug moet betalen wat de gemeente en de rechtsbijstand heeft gekost ja dan denk ik dat die wel nadenkt wat die heeft aangericht.
Ik heb me aan alle regels en wetten gehouden wat kan ik nog meer doen netjes de termijn afgewacht zelfs nog een maand later gewacht toen we de mast gingen plaatsen dus ja heb het netjes gedaan.
Ik had een bordje VERBODEN TOEGANG geplaatst in mijn tuin voor hem want hij kwam als ik niet thuis was in mijn tuin daar maakte de buur en zijn meelopers ook bezwaar op. Een uil die op de mast stond om vogels weg te houden, later op de balk gezet waar een kleine antenne opstond waar een doek op zat om het blieken van hun als ik buiten zat me niet kon zien ook daar maakte hij bezwaar op de schotel die ik had staan en de overkapping maar dat was alles vergunningsvrij dus ja kon me niets maken. Dus ja al bij al allemaal rare dingen die nergens op slaan.
al bij al is het weer 12 weken wachten op de uitspraak van de Raad van State hoop dat het nu eindelijk een eind komt aan deze onzinnige vertoning en de mast mag blijven. want die gast heeft geen last van de mast. enkel hij het op mij gemunt heeft omdat hij zijn zin niet krijgt en ik hem al 19 1/2 jaar negeer en voor mij dood is. en ik vecht door tot ik erbij neerval.
alles wat ik in en buiten huis doet keurt hij af maar ik trek me daar niets van aan de camera's houden een oogje in het zijl en ja sinds die er hangen is er niets meer gebeurd. ja een keer achter een camera stuk laten schieten op zijn erf. alleen jammer dat die schutter net uit beeld staat anders hadden we ze te pakken. maar verder geen schades aan huis of auto of groen dus ja dat probleem is opgelost.
verder als de uitspraak er is dan laat ik het weten en nogmaals hoop dat dit de laatste is.
fijn weekend allemaal groet Tony

-Verwijderd account

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#562 Bericht door -Verwijderd account »

We zijn nu 10 jaar verder na de 1e post in dit topic en de laatste post is van 3 jaar geleden.
Hoe is het nu daar in Oss mbt deze kwestie?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#563 Bericht door PE2AAB »

Mast is platgelegd in 2019. Heeft hij zelf gedaan.
https://www.ed.nl/oss-uden-e-o/osse-zen ... n~a1a42674
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-Verwijderd account

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#564 Bericht door -Verwijderd account »

Ah, dank je!
Het is hiermee duidelijk geworden dat -gemeente- Oss voor ons niet het nieuwe QTH gaat zijn.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#565 Bericht door PA1AIS »

Buiten het zielige mensen verhaal, lijkt het me ook wel een gebrek aan realiteits besef als je denkt dat je in een gewone woonwijk met semi rijtjeshuizen verwacht dat je dat zomaar kan neerzetten zonder tegenstribbelen.

Ik denk dat niemand zit te wachten op zo'n ding naast je, nog los dat de vogels op de antennes op de was van de buren schijten.

Ik denk dat je als zendamateur een dergelijke installatie wil, dat je dan ook een huis moet kopen waar dat kan. Kan dat niet, dan zal je je in je lot moeten schikken om wille van de verdere gemeenschap waar je woont. En is het in mijn visie redelijk egocentrisch als je jou belang boven dat van vele buren stelt middels alle vormen van procedures.

Onze hobby is mooi en het is een sport om alle beschikbare mogelijkheden te benutten, maar het is ook je grenzen weten van je situatie.

Overigens kan ik geen callsign vinden van Tony...? Terwijl hij wel met naam en toenaam en adres op internet staat?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#566 Bericht door pc1mb »

Dit is niet echt een doorzon buurtje, deze tuinen zijn zo'n beetje twee keer zo breed als een normale tussenwoning tuin. Dat is nogal een verschil.

Niet zelden zijn dit echter een beetje "schone schijn" buurtjes, waar al mistroostig over de heg gekeken wordt als je het gras twee weken niet gemaaid hebt, want oh wee dat de buurt zou verpauperen.

Waar iedereen een mening heeft over de tuin van de buren. Want ze zijn zo blij dat ze niet in een gewóne tussenwoning wonen, dat meteen de schone schijn opgehouden moet worden dat het een keurig aangeharkte villawijk is. In zulke wijken onderhoud je je voortuin voor een ander, niet voor jezelf.

Hierdoor heb je in dit soort wijken soms juist mínder ruimte om met je grond te doen wat je zelf wilt, dan in een krappere doorzonbuurt. Dat gaat dan niet alleen over antennes maar ook over dingen als een aanhangertje parkeren enz.

Maar deze vakwerkmast is dan ook geen kleintje, en als je hem dan neerzet in de context van een 20-jarige keiharde burenruzie kun je wel iets verwachten natuurlijk.

Vrijheid om zelf te bepalen wat je met je eigen grond doet heb je bijna nergens meer. Sommige overwegingen snap ik ook wel, maar we schieten ook wel wat door in de macht die we collectief uitoefenen over huis en tuin van een ander, in het belang van een keurig aangeharkt voorkomen.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#567 Bericht door PA3HMP »

Er zijn gemeentes waar het wel kan, als je er over nadenkt in een bepaalde gemeente te gaan wonen kijk even rond bij de zendamateurs die er al zitten met een mast en vraag het bij hun na hoe het verlopen is met de aanvraag van de vergunning.

Meestal is het zo dat als je boven 15 meter gaat je een hoop ellende kan verwachten want dan gaat de provincie er over, nog meer kosten en gezeur.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#568 Bericht door pa3kc »

PE2AAB schreef: 05 jul 2021, 14:07 Mast is platgelegd in 2019. Heeft hij zelf gedaan.
https://www.ed.nl/oss-uden-e-o/osse-zen ... n~a1a42674
Het is misschien even wennen zonder die mast met grote beams en hoogte en wat niet meer maar ook zonder die mast kan je prima uitkomen op de banden.

-Verwijderd account

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#569 Bericht door -Verwijderd account »

PA1AIS schreef: 05 jul 2021, 19:59Overigens kan ik geen callsign vinden van Tony...? Terwijl hij wel met naam en toenaam en adres op internet staat?
Dat is een vraag die al vaker gesteld is in dit topic.
hier antwoord

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#570 Bericht door pc1mb »

PA3HMP schreef: 06 jul 2021, 09:43 Meestal is het zo dat als je boven 15 meter gaat je een hoop ellende kan verwachten want dan gaat de provincie er over, nog meer kosten en gezeur.
En ónder de 15 meter kun je net zo goed 5 meter vergunningvrij op je nok zetten, dat is vrijwel even hoog...

Plaats reactie