V2000 van Diamond aangepast

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: V2000 van Diamond aangepast

#16 Bericht door PD2EDR »

Vind het een mooie modificatie. Binnenkort ook maar eens kijken hiernaar.

Krijg het nog druk met alle projectjes die ik hier en daar lees.
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

PA3HHO
Berichten: 917
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: V2000 van Diamond aangepast

#17 Bericht door PA3HHO »

Ja, ik heb het inmiddels ook gedaan, ong. 2 uur werk. De radialen van mijn V2000 hebben een M5 draad. Ik heb drie 8mm buisjes en drie 6mm buisjes gebruikt (lengte 1 meter). Van de 6mm buisjes heb ik ong. 40cm afgezaagd (altijd handig als 70cm director oid) en over een lengte van 10cm in de 8mm buis geschoven. Aan het uiteinde een gaatje in beide buizen en met een RVS parker vastgezet. Ik heb lengte van 150 cm aangehouden; SWR is prima van 50.0 t/m 50.300.

Omdat ik niet beschik over een draaibank heb ik de constructie maar simpel gehouden onder het mom "als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan". De buisjes zijn van 1 mm dik materiaal dus de binnendiameter van de 8mm buis is 6mm; te ruim voor de M5 draad die iets minder is dan 5 mm. Ik heb dus, een paar mm vanaf het uiteinde, de 8 mm buizen over een lengte van ong. 3 cm tussen de bankschroef "ovaal geknepen", zover dat de M5 bout er net niet meer in kan. Door het net even iets van het uiteinde te doen heb je wel een rond uiteinde en kun je de bout er wat makkerlijker induwen.

M5 draadeind had onze plaatselijke ijzerboer niet, dus heb ik van M5 x 50 boutjes (langer hadden ze niet) de kop afgezaagd. Op de overgebleven M5 draad heb ik twee tegen elkaar aangedraaid (steek en ringsleutel) zodat er aan de ene kant nog ong. 3 cm draad was en aan de andere kant 12 - 15mm. Wanneer je twee boutjes strak "op elkaar"draait, kun je de achterste gebruiken om de schroefdraad in de buis te draaien. In het begin even een paar mm in de buis tikken (tang, hamertje) en dan de eerste paar slagen even goed drukken tijdens het draaien dan draai je de draad er zo in. Er zit dus ong. 3cm in de buis, de twee moertjes nemen ong. 6 mm aan ruimte in, voor de antenne is dus nog ong. 14 mm draadeind over.

Condities zijn inmiddels verdwenen (zul je altijd zien). Ik laat het nog even weten. Op 2m en 70cm overigens geen verandering te merken c.q. werkt nog gewoon zoals het hoort te werken. Op 6m is antenne duidelijk breedbandiger en ik hoop dat de afstraling nu ook wat beter is. Mijn "lange" radiaal stond naar het Zuiden dus Noord / Oost / West zal er op vooruit gaan hoop ik.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: V2000 van Diamond aangepast

#18 Bericht door PA2OLD »

PA3HHO schreef:Ja, ik heb het inmiddels ook gedaan, ong. 2 uur werk. De radialen van mijn V2000 hebben een M5 draad. [BREAK] Ik heb lengte van 150 cm aangehouden
Zo te lezen heb jij een originele Diamond V2000 antenne.
De antenne op de foto van PE1DON is geen Diamond, er zitten geen koppel moeren in het midden van de antenne en de straler bestaat uit een stuk.
De schroefdraad van de radialen (zie de tekening op zijn site) is zo te zien M8.

Ik heb de 6mm en 8mm buisjes al in huis. De M5 boutjes nog niet maar...
Als de radiale 1,50 meter zijn, aan een M5 boutje, wat gebeurt er dan als er 2 duiven op het uiteinde van de radiaal gaan zitten?
En wat als het eens flink stormt, en dat allemaal aan een klein M5 boutje?

Ik denk dat de constructie met de M5 bout niet sterk genoeg is, met M8 zou het wel gaan.
Wat zijn jouw ervaringen tot nu toe, blijft het heel en de radialen recht?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PA3HHO
Berichten: 917
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: V2000 van Diamond aangepast

#19 Bericht door PA3HHO »

Hoi Ben,

Ja klopt, ik heb een "echte Diamond". Ik was ook verbaast over de M5 draad (blij dat ik het even gemeten heb). Mijn Comet stok voor 2m en een Diamond HF mini dipool gebruiken M6 draad. M8 heb ik nooit gezien.

Ik woon aan het water, we hebben aardig wat (irritante) duiven in de buurt maar op mijn antennes zitten doen ze niet graag, misschien omdat er voldoende alternatieven zijn? De originele 6m radiaal (ingekort; ong. 1m?) hangt ook maar aan 12 mm M5 draad dus in zoverre is er niets veranderd. Komt tijd komt onraad of zoals mijn moeder zei "een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest". De radialen zijn inderdaad wat dun / slap dus als er een dikke duif op gaat zitten dan weet ik niet wat er gebeurt. Het nodigt volgens mij niet echt uit; is scheef en instabiel, als ik een vogel was, zou ik er niet op gaan zitten ;)

M.b.t. storm, daar ben ik echt niet bang voor. De alumium buizen zijn voldoende flexibel om mee te waaien. De boel staat sinds 2e pinksterdag op het dak, heeft nog niet echt gestormd maar ik ben er van overtuigd dat het gewoon blijft zitten. Tot nu toe in ieder geval alles nog recht en heel.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: V2000 van Diamond aangepast

#20 Bericht door pa5cal »

Een alternatief kan zijn om 6mm rvs staven te zoeken (en vinden) en daar een stukje m5 draad op te snijden. Dat is nog wat dunner en is helemaal niet meer interessant voor de meeste grotere vogels gezien ze zichzelf daar nauwlijks nog aan beet kunnen houden.
Tevens vangt het nog wat minder wind.

-P

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: V2000 van Diamond aangepast

#21 Bericht door PA2OLD »

Heren, ik heb gevonden in mijn "voorraad" :wink: 3 veer-stalen staafjes, 1,50 mtr lang en 3 mm dik.
Ik ga eens kijken of ik die op de een of andere manier kan bevestigen.
Het gewicht is niet veel hoger als dat van de originele radiaal, alleen langer.

Dan kreeg ik nog de tip om de radialen te ondersteunen met vis-nylon draad, in het midden van de radiaal bevestigen
en dan ophangen aan de kunststof pijp van de straler.
De radialen kunnen op die manier ook onderling worden verbonden zodat ze minder zwiepen.

Dan heb ik wel de vraag of de dikte van deze staafjes (3 mm) veel invloed heeft op de te gebruiken lengte, werkt dat wel?

Hartelijk dank voor de reacties.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PA3HHO
Berichten: 917
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: V2000 van Diamond aangepast

#22 Bericht door PA3HHO »

Gewoon proberen. De bandbreedte wordt er enorm veel groter van (probeer maar eens in EZNEC te modelleren) dus zelfs wanneer je optimum onder de 50 MHz zit heb je nog in het "bruikbare" deel van de band (50.000 - 50.250 MHz) een zeer acceptabele SWR. Ik heb express 1,50m aangehouden omdat ik ergens had gelezen dat 1,45m (artikel waar naar wordt verwezen) aan de korte kant was. Het optimum ligt dan ergens rond de 51 MHz. Op zich leuk als je de hele band wilt gebruiken maar ik zit alleen onderin.

Stukje draad op een 6mm buisje draaien is ook een prima idee. Heb alleen geen draad tap set (zijn die duur?) en had ook geen buisjes van 1,5m lengte (meneer Gamma verkoopt 6mm buisjes alleen in lengtes van 1m). Ik vind het wel prima zo. Hier twee fotootjes. Gisteren in een kleine pile-up in 10 Italianen, een verdwaalde Spanjaard en nog twee Portugezen gewerkt: alsof ze hier in de straat zaten. Die mannen zaten met 5 elements Yagi en 300 - 500 Watt. Ik met de V2000 en 100W en dat ging uit de grote kunst. Nu weer even controleren of er condities zijn, gisteren vanaf 18:40 - 19:10 UTC was het even feest, daarna weer doodstil. Ik hoor EA4TD op 50.065 dus het is weer bingo, leuk hoor!
P6170024s.JPG
P6170025s.JPG
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

PA3HHO
Berichten: 917
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: V2000 van Diamond aangepast

#23 Bericht door PA3HHO »

PA2OLD schreef:En wat als het eens flink stormt, en dat allemaal aan een klein M5 boutje?Ik denk dat de constructie met de M5 bout niet sterk genoeg is, met M8 zou het wel gaan. Wat zijn jouw ervaringen tot nu toe, blijft het heel en de radialen recht?
Het waait nu wel stevig (wij wonen aan het water en zitten vol in de Westen wind) maar de radialen zitten er nog aan en zijn nog steeds recht. Dat wil niet zeggen dat dat de komende 5 jaar zo blijft, maar het geeft de burger moed.

Prestaties op 6m zijn goed te noemen: alles wat ik hoor, kan ik werken en dat was voorheen met deze stok niet het geval. Mijn rapporten zijn vaak wat minder dan andere stations met horizontale richtantennes, b.v. 5/7 als andere stations 5/9 krijgen maar dat is wel logisch en acceptabel.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: V2000 van Diamond aangepast

#24 Bericht door PA2OLD »

Bedankt voor de vele info.
Ik heb de V2000 als proef in de tuin staan op 3 mtr hoogte, met de originele radialen.
De vakantie zit erop dus heb ik tijd om er eens over na te denken hoe ik het ga doen.
De 8 en 6 mm buisjes heb ik inmiddels ook en ook veer-stalen 3 mm dikke en 1,50 mtr staven.
Hoe ik dat aan die m5 boutjes ga maken weet ik nog niet, ik heb geen draaibank dus bussen met m 5 en een gat met 3 mm heb ik zo nog maar even niet.

Wat mij wel opvalt is dat de 2 mtr vrij veel rotzooi oppikt wat uit de huizen komt, kraken en fluittonen enz, die ik op het dak met een GP niet hoor.
Hebben jullie die ervaring ook? Verdwijnt dat als het antenne op het dak staat?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PA3HHO
Berichten: 917
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: V2000 van Diamond aangepast

#25 Bericht door PA3HHO »

M.b.t. M5 boutjes in de M8 buizen: lees even mijn bericht hoe ik het heb gedaan. Het verdiend misschien geen schoonheidsprijs, maar het werkt wel.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

hein
Berichten: 126
Lid geworden op: 05 apr 2008, 17:53
Roepletters: pa3cuu
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: V2000 van Diamond aangepast

#26 Bericht door hein »

mooi, hoor.
ik heb ook een v2000 van diamond, en mijn vingers gaan jeuken.
ik ga deze uitbreiding zeker proberen.
thanks,
Hein
Hein Pa3cuu.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: V2000 van Diamond aangepast

#27 Bericht door PA2OLD »

Geachte OM's,

De radialen van de V2000 beginnen vorm te krijgen.
Omdat ik geen draaibank o.d. bezit, heb iets anders bedacht.
Na een bezoek aan de Gamma, heb ik nu een M5 draad of tap einde van 1 meter, een aantal M5 moertjes en Messing pluggen M5.
De aluminium pijpjes zijn 8 en 6 mm buitenmaats, de 6 mm past in het 8 mm pijpje.
De messing busjes met M5 draad erin passen zonder problemen in de 6 mm pijpje, even met een tang of desnoods een hamer aan tikken.
Dan de draadeinde erin vast draaien, de messing bus zet aan het uiteinde uit en komt zo moervast te zitten in het 6 mm pijpje.
Voor de zekerheid heb ik er nog superlijm in laten lopen maar dat lijkt me geheel niet nodig.
Hier komt geen draaibank aan te pas en zelfs geen bankschroef.
Zie de foto's hier onder:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als de radialen aan het antenne zitten zal ik testen en daarvan nog berichten.
Zie mijn website voor een iets uitgebreider verhaal: http://www.ts-fc4a.nl/pa2old
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Plaats reactie