Loop en vermogen

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Loop en vermogen

#1 Bericht door pa3gju »

Toch nog een vraagje.
Met de magnetic loop heb ik altijd op 14.070 mhz in psk met verschillende vermogens kunnen werken.zijnde van 10 to 100 watt.
Nu krijg ik het vermogen niet hoger dan 30 watt maximum bij bpsk31 op 14.070 Mhz. En dat terwijl er aan de antenne of de antenne richting niets veranderd is.
Bij meer vermogen krijg ik een dof en vreemd geluid te horen.Dus oversturing, alleen bij vermindering van het vermogen komt het normale geluid van bpsk31 terug.
Op de 7.037 Mhz daar gaat alles prima, en op 21.080 gaat ook alles prima qua vermogen. En zonder de antenne richting te veranderen, met de rotor.
Ik heb de antenne al eens rondgedraaid met de rotor maar krijg niet meer vermogen in de antenne.
Dat 30 watt genoeg is in bpsk dat weet ik , maar niet als hij op zolder staat, een beetje meer vermogen is dan zeker gewenst.
De swr is op alle banden goed.
Wat zou het probleem zijn ? :?:

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Hallo,

Niks veranderd in de omgeving van de antenne?, bijvoorbeeld nat dak, its van een metalen object in de buurt van de loop geplaatst per ongeluk?

Kabel in orde, ik noem maar wat ideetjes die me zo te binnen schieten, maar is er wat veranderd rondom de loop sinds de laatste keer dat ie goed werkte misschien...

73,

Cor

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#3 Bericht door pa3gju »

Het enige wat me invalt is de 2 draadantennes. 1 op zolder en 1 buiten.
Of daar instraling door komt?
Dat zou de enige mogelijkheid zijn.
Ik heb reeds de buitenantenne eens afgekoppeld en het geeft iets verschil, maar ik kan slecht indenken dat de buitenantenne van invloed is op de magnetic loop op zolder.
Wel is vreemd dat er geen problemen zijn op de 7 Mhz en 21 Mhz, daar gaat alles goed. Kan daar de volle vermogen gebruiken.
Verder is er niets veranderd.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

De loop is nogal gevoelig voor invloeden van buitenaf, maar het is inderdaad wat vreemd....

De set regelt dus terug, of omdat de swr te slecht is, of vanwege h.f. inslag...

Dit Loop zelf is goed, c etc?

Kabel gecontroleerd, niet ongelegd op een andere plaats?

Moeilijk zoeken zo zonder dat ik er zelf iets van kan zien ;)

73,

Cor

pa0gsm
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2006, 09:38
Locatie: Apeldoorn

#5 Bericht door pa0gsm »

Karel,
Ik werk zelf ook erg regelmatig in digitale modes, dit soort verschijnselen zijn vaak terug te voeren op een of andere wijze van terugwerking, het kan ook zijn dat de mike HF oppikt bijv. omdat je een andere mike gebrukt, het kan ook zijn dat je het audio van de computer tijdens zenden op de luidspreker meeluistert en dat de microfoon niet dicht staat, ook dat heeft een vergelijkbaar effect, je zegt zelf je swr is O.K. dus moet je het in dergelijke zaken zoeken. Trek eens gewoon de microfoon uit je set in digitale modes, misschien kom je met deze tips verder

73. Gerard PA0GSM

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#6 Bericht door pa3gju »

Hallo Gerard.
Tijdens het werken in psk31 kan ik geen microfoon aansluiten,want de microfoon staat in de boekenkast.
Dus daar kan ik geen instraling krijgen.
Ik werk met psk31 en rtty zonder modem of hoe ze dat ook noemen, dus via de geluidskaart.
Ik zou zeggen laat maar zitten jongens ik kom er wel uit.
Toch bedankt voor het meedenken.

Plaats reactie