Hyendfed deels in water op dak

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pb2jj
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 mar 2012, 12:29
Roepletters: pb2jj

Hyendfed deels in water op dak

#1 Bericht door pb2jj »

Een rare situatie misschien.. mijn hyendfed is 20m lang, deze is afgespannnen vanaf het dak van het huis naar het dak van de schuur waar hij verder liggend op het dak in een L vorm verder doorloopt. Nu ligt er water op het schuur dak en de draad van de antenne ligt dus in het water.. in hoeverre heeft dit invloed op het zenden? Het valt mij op dat tegenstations mij niet zo goed horen... ik kan ze wel goed ontvangen. Zou het kunnen dat bij zenden het water hier invloed op heeft? Dus dat het water de zendende radiogolven absorbeert? :cry:

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Hyendfed deels in water op dak

#2 Bericht door ON5RKN »

Met alle respect.....

Is dit serieus een vraag? Als dit het niveau is van zendamateurs tegenwoordig dan is het toch wel erg beneden alle peil.

on4ged
Berichten: 335
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Hyendfed deels in water op dak

#3 Bericht door on4ged »

ik zou in ieder geval al eens beginnen met een SWR meting te doen. Als die goed is zal er tenminste al geen probleem zijn voor de tranciever.

Verder heb ik geen idee welke invloed dat kan hebben. Maar ik verwonder me er wel over dat je antennedraad gewoon op het dak ligt, werkt die dan nog normaal? Lijkt me toch vrij onwaarschijnlijk.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

pb2jj
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 mar 2012, 12:29
Roepletters: pb2jj

Re: Hyendfed deels in water op dak

#4 Bericht door pb2jj »

Ik heb er al wel diverse verbindingen mee kunnen maken. Zo gek is het niet. Er bestaan ook antennes die op de grond liggen waar men verbindingen mee hebt kunnen maken.

Ik heb helaas niet de luxe van een grote en lange tuin vandaar dat hij in een L vorm verder gaat. Mogelijk ga ik eens onderzoeken of ik de antenne niet op een andere manier kan afspannen..

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Hyendfed deels in water op dak

#5 Bericht door PA9X »

Goede vraag en trek je niets aan van de opmerking van ON5RKN...

Puur water, zonder verontreinigingen en mineralen is een isolator. Op HF zal dat nauwelijks demping geven als het om een ondiepe plas gaat. Maar de kans is groot dat het wat geen "pure H2O" is, dus geleid.

Daarnaast kan het ook zo zijn dat die plas water op een of andere manier in verbinding staat met aarde.

In beide gevallen zul je dat dus merken in de prestaties.

Meten is weten, dus een SWR meter of analyzer erbij.

Wel interessant om te weten hoe de ander forumleden hierover denken.

pb2jj
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 mar 2012, 12:29
Roepletters: pb2jj

Re: Hyendfed deels in water op dak

#6 Bericht door pb2jj »

Dankjewel voor je normale en bruikbare antwoord. :D ben ook benieuwd hoe de rest hierover denkt.

Ik ga de swr analyzer eraan hangen.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Hyendfed deels in water op dak

#7 Bericht door PA5COR »

Regenwater op een dak is altijd wat verontreinigd dus zal zeker invloed hebben.
zelfs met de draad deels in water straalt hij altijd wat uit dus kun je verbindingen maken, maar is beslist niet ideaal.
Probeer de draad op afstandhouders boven het water te houden, ik begrijp dat je geen andere oplossing hebt voor de lengte en tuin, je moet toch wat...
Desnoods met styropor blokken 10 cm of zo boven het water houden.
Vrij in de ruimte is het ideaalst maar als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan... :mrgreen:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

pb2jj
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 mar 2012, 12:29
Roepletters: pb2jj

Re: Hyendfed deels in water op dak

#8 Bericht door pb2jj »

Dat is wel een idee inderdaad, het draadje boven het water ophangen. Maar styropor blokken zijn toch erg licht? Die vallen zo om :arrow: , ik ga wel iets bedenken :mrgreen:

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 367
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Hyendfed deels in water op dak

#9 Bericht door pc9t »

ON5RKN schreef: 17 sep 2022, 22:16 Met alle respect.....

Is dit serieus een vraag? Als dit het niveau is van zendamateurs tegenwoordig dan is het toch wel erg beneden alle peil.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden weer wel.

Niet iedereen heeft de wijsheid in pacht, anders zouden forums ook overbodig zijn.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Hyendfed deels in water op dak

#10 Bericht door PA9X »

pb2jj schreef: 18 sep 2022, 10:07 Dat is wel een idee inderdaad, het draadje boven het water ophangen. Maar styropor blokken zijn toch erg licht? Die vallen zo om :arrow: , ik ga wel iets bedenken :mrgreen:
Misschien met een oude parasolvoet?

PE1RTC
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Hyendfed deels in water op dak

#11 Bericht door PE1RTC »

Zelf afstandhouders maken:
Even naar de bouwmarkt daar kan je van die voetjes kopen waarop op daken de massieve aardleiding wordt gelegd.
Vervolgens pak je wat plastic zadels voor hostalietpijp (die grijze plastic elektrabuis) en die zet je met schroef en plug vast.
Op elke voet 1 zadel.
En vervolgens de antennedraad in hostalietpijp leggen en vastklikken op die zadels.
Bijlagen
overview_68_dakblok.jpg
overview_68_dakblok.jpg (42.06 KiB) 18708 keer bekeken

pb2jj
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 mar 2012, 12:29
Roepletters: pb2jj

Re: Hyendfed deels in water op dak

#12 Bericht door pb2jj »

Dat is wel een hele mooie oplossing, dankjewel :D

pb2jj
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 mar 2012, 12:29
Roepletters: pb2jj

Re: Hyendfed deels in water op dak

#13 Bericht door pb2jj »

PA9X schreef: 18 sep 2022, 12:07
pb2jj schreef: 18 sep 2022, 10:07 Dat is wel een idee inderdaad, het draadje boven het water ophangen. Maar styropor blokken zijn toch erg licht? Die vallen zo om :arrow: , ik ga wel iets bedenken :mrgreen:
Misschien met een oude parasolvoet?
Dat zou inderdaad ook nog kunnen :D

pb2jj
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 mar 2012, 12:29
Roepletters: pb2jj

Re: Hyendfed deels in water op dak

#14 Bericht door pb2jj »

pc9t schreef: 18 sep 2022, 10:55
ON5RKN schreef: 17 sep 2022, 22:16 Met alle respect.....

Is dit serieus een vraag? Als dit het niveau is van zendamateurs tegenwoordig dan is het toch wel erg beneden alle peil.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden weer wel.

Niet iedereen heeft de wijsheid in pacht, anders zouden forums ook overbodig zijn.
Ik ben inmiddels al heel veel jaren zendamateur maar dat wil inderdaad nog niet zeggen dat ik al alles weet, ik leer nog steeds bij en dat is juist het leuke aan deze hobby. Door dit soort opmerkingen van deze Belgische amateur komt de hobby negatief naar buiten waardoor nieuwkomers misschien gaan afhaken.. eerst denken dan praten..

on4ged
Berichten: 335
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Hyendfed deels in water op dak

#15 Bericht door on4ged »

pb2jj schreef: 17 sep 2022, 22:25 Ik heb helaas niet de luxe van een grote en lange tuin vandaar dat hij in een L vorm verder gaat. Mogelijk ga ik eens onderzoeken of ik de antenne niet op een andere manier kan afspannen..
Ik heb ook geen grote tuin, en geen toelating om iets aan de gevel van het gebouw vast te maken. Dus ik moet me ook behelpen. Ik heb vlak naast de achtergevel een alu uitschuifbare antennemast geplaatst en schuif die uit tot ± 3m.Daar hangt dan de Hyendfed 4band aan. Omdat bij mij de tuin ook te klein is om de 22m rechtuit te spannen hangt hij net als bij jou in L vorm. Ik heb evenwel twee steunpunten gezet in de vorm van een pvc afvoerbuis van 30mm. Maar omdat er daar zijdelingse krachten op komen heb ik die buizen verstevigd met een vierkant houten balkje erin. Van die balkjes heb ik dan wel de vier hoeken moeten afschaven zodat ze perfect doorheen de ganse lengte van de buis mooi stram kwamen te zitten. Dat was wel even een serieus werkje. Nu hangt de antenne zo dat ik ze in 2 hoeken verdeel. Elke hoek is daarbij groter dan 90°, maar uiteindelijk zal de antenne tussen voedingspunt en eindpunt (in een boom) ook ongeveer een hoek van 9° maken. Het was de enige manier om hem hier in de tuin op te hangen. Er staan teveel bomen en in de tuin, anders zou ik hem wel mooi recht diagonaal hebben kunnen spannen.
Ik heb me laten vertellen dat indien je een antenne op een dergelijke manier ophangt je ervoor moet zorgen dat de hoeken zeker groter dan 90° zijn. Mijn antenne hangt op deze wijze tussen de 2,5 en 3m boven de grond en werkt feilloos.
Nu ben ik wel bezig om ter vervanging van de plastiek buizen nieuwe iets dikkere houten palen te zetten van zo'n 5m hoogte waarop ik dan nog enkele verticale rondstralers kan plaatsen. Misschien nog een kleine horizontale Yagi die ik dan wel manueel zal moeten draaien (als ik daar een geschikte constructie voor vind) En zo heb ik geen probleem met bevestigingen aan de woonst en vermoedelijk ook niet met bouwvoorschriften. Misschien ook een tip voor bij jou.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Plaats reactie