multiband Par End-Fedz nabouwen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FPV
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:23
Roepletters: PA3FPV

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#466 Bericht door PA3FPV »

Hallo Jos, de 2 + 7 + 7 windingen komen me natuurlijk bekend voor. Dit lijkt de "initiële" wikkeling te zijn voor de (Hy/Top) End Fed. Althans, voor de 3-, 4- en 5-bandsvarianten. En de éénbandsexemplaren natuurlijk, maar daar gaat het nu niet over.
Het wordt me alsnog niet duidelijk waarom de trafo voor een 80-40 variant anders zou moeten (kunnen?) zijn hoor.. Maar dat heb je dus empirisch bepaald. Prima! Je schrijft dat je 2-bander voor 40 en 80 is (en dat je geen C meer toepast en de trafo één winding minder heeft). Je draad is 40 meter lang en - zo te lezen - zit er toch nog een spoel in. Dat hoeft dan toch helemaal niet!?

Jos, vertoont jouw 5-bands versie zonder antennetuner werkelijk op alle (5) banden een aanvaardbare SWR? 80 meter dan waarschijnlijk niet, maar de andere vier banden wel? En die parallel-C is toch bedoeld om de aanpassing op alleen(!) 10 meter een handje te helpen?

Overigens vind ik het vreemd een verkortingsfactor percentueel uit te drukken. Maar het klopt wel, mits je dan stelt korter. In plaats van anders dus :wink:
Stay out if you can't lend a hand

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#467 Bericht door PA1ZP »

Dag Steef

Ik heb de 2 bander gemaakt met 20 meter draad 105 uH spoel en 2 meter draad.
Dus klassiek maar zonder condensator.
SWR op 80 100 KHZ breed tot de SWR 1.5 punten. Beste SWR 1.1
Op 40 meter de gehele band SWR < 1.5 beste SWR 1.1

De 5 bander is met condensator van 120 pF en heeft op alle 5 banden een aanvaardbare SWR behalve op 10 meter daar is de SWR laag in de band onder de 28.4 hoger, maar op 28.4 tot en met 29.7 OK.

Wel heb ik gemerkt dat de SWR van deze antenne behoorlijk hevig beïnvloed wordt door de manier van ophangen, dus invloed vanuit de omgeving is zeer groot aanwezig en mag niet worden onderschat.

Ik had de antenne met Pinksteren op de camping in Elsendorp opgehangen op het ZRT, en de SWR was totaal anders als thuis, ik hang het ding thuis op en de SWR was weer veel beter op alle banden.
Op het ZRT op de camping hing op een meter of 15 afstand een halve golf dipool van 2 x 20 meter met openlijn die de boel flink beïnvloedde.
Thuis hang er van alles in de weg, het ding loopt van de schuur voor in de tuin op 5 meter hoogte naar mijn V-dipool op 11 meter en dan weer naar beneden naar een meter of 9 als een inverted-V met de spoel op het hoogste punt, natuurlijk loopt er een dak onderdoor een kippenladder op 2 meter afstand etc, de V-dipool staat wel precies haaks op de end-fed antenne.

SWR van de 5 bander die met dezelfde draad en spoel is uitgevoerd als de 2-bander is:
80 meter 100 a 110 KHz bandbreedte SWR 1.5, beste SWR 1.1.

40 meter over de hele band SWR < 1.4 beste SWR 1.1 zelfs bijna 1.

20 meter SWR < 1.4 beste SWR < 1.1.

15 meter SWR hele band < 1.5 beste SWR 1.1

10 meter beste SWR <1.1 op 29.3 van 28.4 - 29.7 SWR < 1.5 op 28.0 SWR 1.8.

Ik denk als ik een beetje zou spelen met de lengte of met de condensator dat dan de SWR op 10 meter ook over de gehele band en met name het stukje 28.0-28.7 ook perfect zou zijn.
Maar ik gebruik de antenne toch niet op 10 t/m 20 meter.

Maar ik gebruik de antenne alleen maar op 80 en heel af en toe op 40 meter.
Ik had de antenne niet eens nodig want ik had eerst een andere antenne op 80 meter die net zo goed werkte, ik heb deze end-fed antenne alleen maar gebouwd om te kijken of ik die kon bouwen.
En de end-fed is wat compacter en minder opvallend als de dipool met openlijn en verlengspoelen.

Ook heb ik de 2 bander cadeau gedaan aan een kennis van me in België, die geen plaats had voor een grotere antenne.

Ik ben nu bezig met een monoband end-fed voor 80 meter met een spoel van 50 uH na 29 meter draad en dan nog een meter of 4 draad.
Dat is dan precies de lengte draad die ik maximaal kan weg spannen hier.
Ik gebruik dan een enkele FT240-43 kern voor de trafo met 150 pF capaciteit en 2 + 7 + 7 windingen op de kern.
Ik heb de trafo en kastje klaar moet nog aan de draad en de spoel beginnen.
Ik weet dus ook nog helemaal niet of het iets wordt Steef hihi.

Ik heb de antenne echt alleen nodig voor zenden op 80 meter en wil kijken of ik dan een nog wat hoger rendement kan halen, simulaties in MMANA-GAL laten een verbetering zien van een 2.5 a 3 dB.
De antenne is dan niet meer bruikbaar op andere banden als 80 meter.

Ik zit hier altijd te donderen met een antenne voor 80 meter, mijn tuin en plaats is daar net wat te klein voor, en voor alle andere banden van 10 t/m 40 meter is mijn 2 x 7 meter V-dipool met kippenladder echt een prima antenne.
Deze V-dipool is roteerbaar als het moet, en werkt op 10, 15 en 20 meter vele malen beter als de end-fed, dat komt puur door de hogere plaatsing en 90 graden gedraaid ten opzichte van de end-fed en daardoor een beter stralingsdiagram op 10, 15 en 20 meter, door de andere richting van de V-dipool ontvangt deze veel minder ruis en rotzooi van uit de huizen in mijn omgeving.

Op 40 meter zijn de 5-band end-fed en de V-dipool gelijk, al ontvangt de V-dipool veel beter omdat weer door het stralingsdiagram de antenne veel minder troep opvangt uit de omgeving.
Op 80 meter is de end-fed beter als de V-dipool, al is het vaak maar nipt, het valt op dat zeker s'avonds na 20.00 uur als de condities op 80 meter wat beter worden de end-fed duidelijk beter wordt als de V-dipool, terwijl overdag met slechte condities op 80 meter de beide antennes elkaar in evenwicht houden.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#468 Bericht door on4cgw »

Hallo iedereen,

Ook aan het experimenteren met end feds,
Begonnen met een UNUN9-1 balun en een kleine 40m draad WDA1TT, dit is de veldtelefoon kabel van het leger. Deze is gevlochten en laat die zo, waar de connector zit heb ik de draden aan elkaar gesoldeerd, met dit systeem kon ik niet klagen.

Nu heb ik een FT240-43 waar er 3 getwiste windingen opliggen en 21 windingen. hier terug zelfde draadantenne aan gemonteerd, lengte +-40m.
SWR op de vollidige 40 m band 1.2, op 80m 1.2 maar slechts 100khz.

op de andere banden geen Dip.

Deze avonden maar ik balun met 19 windingen en zien wat het wordt.

73 de Kurt

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#469 Bericht door on4cgw »

Hoi,

Volgende Balun gemaakt,

FT240-43 met 3 Bifilaire wdg en 2 x 7 wdg.

WD1 TT antenne draad gebruikt van +-40m, geknipt tot SWR op 70 1 is , op 80m 1.5

Antenne hangt op 8m hoogte, verbinding gemaakt op 40m mat een Grieks station 5/9

Dan verder verbindingen gemaakt op 40 en 80 in PSK63, max afstand 1995Km

Ben tevreden met dit project.

Volgend project wordt 80m t.e.m. 6m band daar ik over een TS480Sat beschik.


73

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#470 Bericht door kenwoodts50 »

heb je wat foto s gemaakt van je balun ? altijd leuk
gr.
73,

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#471 Bericht door on4cgw »

Hoi,

Zie hier het prototype :)

3 Bifilaire wdg
1x 8wdg
1 x 7wdg

73
Bijlagen
IMG_9220.JPG

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#472 Bericht door kenwoodts50 »

ScreenShot002.jpg
Ik zie toch dat je getwiste draad niet mooi is afgewerkt .Ik wil natuurlijk niet kritisch zijn (zie mijn foto in bijlage)
73,

Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#473 Bericht door Danny. »

on4cgw schreef:... WD1 TT antenne draad gebruikt ...
WD1TT, dat is toch telefoondraad waarin 4 koperen en 3 stalen draadjes te vinden zijn :o

Groetjes

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#474 Bericht door on4cgw »

kenwoodts50 schreef:
ScreenShot002.jpg
Ik zie toch dat je getwiste draad niet mooi is afgewerkt .Ik wil natuurlijk niet kritisch zijn (zie mijn foto in bijlage)
73,

Klopt , is ook nog een prototype, in het weekend komt het allemaal netjes .

73

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#475 Bericht door on4cgw »

Danny. schreef:
on4cgw schreef:... WD1 TT antenne draad gebruikt ...
WD1TT, dat is toch telefoondraad waarin 4 koperen en 3 stalen draadjes te vinden zijn :o

Groetjes

Danny
Hallo Danny,

IDD je hebt volkomen gelijk, heb ze aan elkaar gesoldeerd, waar ze dan aan de connector werden gesoldeerd.
Dan geknipt tot sar in 40 m band 1 was.

Op 80m 1,5SWR

73

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#476 Bericht door PA3HHO »

Wikkelverhouding is nu 3 : (3 + 7 + 8) = 1:6, Dat geeft een impedantie transformatie van 1:36. Was dat de bedoeling of is het een denkfoutje? Mijn ervaring is dat je tussen 1:50 en 1:60 nodig hebt. Ik zou na de 3 bifilaire nog 8 secundaire weg leggen, dan oversteken en dan nog 10 of 11. Deze auto trafo is geschikt van 80 - 20 met optimum op 80 en 40.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#477 Bericht door pa0ejh »

Ik vond de wikkelverhouding ook al vreemd, maar komt verm. door de gebruikte draad, 2 aders parallel en ook nog enige twisting van die Veldtelefoondraad waardoor de Impedantie van de draad lager wordt.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#478 Bericht door PA0RAB »

@PA3HHO
Je maakt helemaal geen denkfout. Je denkt gewoon na bij wat je doet en wilt weten hoe het zit.
Vanuit praktische ervaringen met de End-Fed's denk je wat te weten.
Er zijn 2 typen End-Fed's
De onbestemde lengte
De lengte van de antenne draad komt niet overeen met een N voud van enige 1/2 golf waarvoor bedoeld.
Het 1/2 golf type op de bedoelde banden is de antenne lengte een N voud van de 1/2 golf.
Ieder type vraagt om een het type kenmerkende aanpassingstrafo.
Het onbestemde lengte type heeft afhankelijk van hoogte en lengte een impedantie omstreeks 250 tot 500 ohm
De aanpassingstrafo doorgaans een autotrafo gaat van 1 :4 tot 1:12,25( 1;2 - 1:3,5 gewikkeld)
Vanwege het maak gemak is 1:6,25 1:9 en 1:12,25 gebruikelijk en 1:9 het meest voorkomend.
Het halve golf type is veel hoogohmiger
Afhankelijk van hoogte en omgeving is de impedantie tussen 2000 en 5000 ohm Meestal rond de3000 en 35000.
Het meeste zie dan ook 1 :49 en 1:64 De verhoudingen 1:36 1:42,25 1;72,25 1:56,25 1:72,25 1:81
1:90,25 en 1:100 komen soms ook voor.
Egbert EJH vertelde me dat het halverwege oversteken der windingen de aansluitpunten tegenover elkaar zet.
Wanneer je het ding gereed hebt kun je impedantiemeten bij de trafo of via een 1/2 golf stuk coax ( incl vf) kabelstuk transformeert ook 1/2 golf ziet dezelfde imp.
Daar kun je de juiste aanpassing mee te weten komen
Bedenk dat de situatie bij Henk anders is dan bij Piet en Kees en heel anders dan bij jou.
Bedenk dat er ook veel nabouwers zijn die slecht(s) nabouwen
55 en 73 de Ruud PA0RAB

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#479 Bericht door PA3HHO »

Hallo Ruud, wat je schrijft is bekend maar toch bedankt voor de lezing HI. Deze thread gaat niet over "de verschillende soorten end-feds" maar over het nabouwen van de "PAR End-Fedz"; dat is een halve golf antenne (of een veelvoud daarvan bij de multiband) die wordt gevoed met een afgestemde kring (monoband) OF een 1:50 autotrafo (multiband). De thread gaat dus niet over het aanpassen van een willekeurig stuk draad (dat gaat overigens veel beter met een simpele L-tuner).

De trafo zoals beschreven door ON4CGW geeft, wanneer er een halve golf wordt aangesloten (en daar gaat deze thread over), onvoldoende impedantietransformatie voor een nette SWR. De kans is zeer groot dat de beste OM zijn draad nu te kort heeft geknipt en dus niet (meer) resonant is op de werkfrequenties (maar wel een samengestelde impedantie heeft nabij 50 Ohm). Dat is niet optimaal en heeft verder geen voordelen heeft anders dan dat er iets minder fysieke lengte nodig is. Als je het principe na wilt bouwen van de PAR end feds, dan zal de impedantietransformatie ergens tussen 1:50 - 1:60 moeten hebben. Bij 3 primaire wikkelingen heb je er secundair 21 - 24 windingen nodig. Daar gaan er nog 3 vanaf ivm bifilaire wikkeling, dus 18 - 21 "normale" secundaire windingen.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

ur5kg
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 aug 2015, 02:22
Roepletters: ur5fkg

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#480 Bericht door ur5kg »

Hello fellow hammen
Ik ben het schrijven via een tolk, kunnen fouten bevatten

Iemand maakte End-Fedz antenne 160-80-40 meter amateur band?

Het zal werken met de 40-meter antenne draad?
Hoeveel bochten van draad op de ring FT240-43?

Plaats reactie