Draadantennne of Magnetic Loop.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Draadantennne of Magnetic Loop.

#1 Bericht door pa3gju »

Hier zet ik even mijn bevindingen met de volgende 2 antennes.
1 de draadantenne is binnengekomen, namelijk de 8 meter lange G.B.antenne voor de 10/15/20 m band.
Ik heb hem vastgemaakt aan de achtergevel 6 meter hoog en gaat naar de achterzijde garage 3 meter hoog. Totale lengte coax kabel 22 meter.
Zo nu mijn bevindingen. Op 20 meter nergens een goede swr....swr staat op 2.5 veel te hoog op de ganse 20 meter band. De swr op 15 meter staat op 1 enkele plaats redelijk dus in een zeer kort stukje 1 op 1.7....
Op de 10 meter band ook het zelfde gebeuren 1 op 1.7 in een klein gedeelte van de ganse 10 meter band.
Ik heb de discuties gevolgd op dit forum over draadantennes maar kom persoonlijk op gans andere bevindingen. Een langere draadantenne kan ik in de tuin niet opspannen de tuin is precies 8, 50 lang.
De draad zolder antenne is 20 meter lang en die doet het stukken beter zelfs in ontvangst dan zendmatig dan de gekochte 8 meter draadantenne.
Het verschil met de Magnetic loop is ook de moeite waard...de magnetic loop geeft op een vast signaal 1,5 s punt beter dan de draadantenne.
En dan de finale : de buiten draadantenne van G.B heeft het glorierijk verloren van mijn Magnetic Loop en van mijn zelfgemaakte zolder draad antenne.
Ik denk dat de buiten draadantenne zeeeeeeeeeeer snel de prullenmand ingaat, jammer dan maar gewonnen heb ik niet, alleen verloren. Wie zij weer draadantennes ????? Jongens dit is wel persoonlijk , andere kunnen wel gans andere ervaringen hebben met draad antennes, maar mijn bevindingen zijn in ieder geval miserabel.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Draadantenne

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Karel,

Ik ben geinteresseerd in de opbouw van deze GB antenne. Zit er tussen de draad en de coax een balun?

Zoals je weet heb ik een LW van 13,5 meter met een 1:9 balun. Dinsdagavond hebben we hier aan gemeten met een analyzer. Op alle banden slechte SWR tot dat, we tegen capaciteit maakte. Toen was de SWR op bepaalde banden zelf zo acceptabel dat het met een interne tuner van je set aan te passen is. Voor de andere banden heb je dan een externe tuner met groter bereik nodig.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#3 Bericht door pa3gju »

Hallo Tjeerd.

Ja er zit in het midden een balun en 4 traps in totaal.
Dus die is kant en klaar zo gekocht.
Ik heb met G.B antennes verkoper gepraat vanmorgen, en een swr van 2.5 vind hij aceptabel, zonder antenne tuner.
Ik veronderstel dat je tenminste op iedere band een stuk hebt waar de swr goed is om te zenden zonder antenne tuner uiteraard.
Trouwens de foto van de draadantenne is te zien op..http://www.gbanttow.nl/Frameset.htm daar even zoeken naar de draadantennes die van 8 meter.
Wel een onderwerp om even goed bij na te denken.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Merkwaardig Karel. Ik heb er zo even geen verklaring voor maar die swr lijkt mij veel te hoog voor dit soort antenne.
Laatst gewijzigd door PA3GNZ, Tjeerd op 03 dec 2006, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#5 Bericht door PA5COR »

De antenne hangt nogal laag wat ook de swr beinvloed met de ontvangst.

Probeer hem eerst eens wat hoger en vrijer op te hangen en zie dan wat de swr dan doet.

Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#6 Bericht door angelo »

De mijne staat <1:1.5 over de GEHELE 3.5 t/m 30MHz reeks.

(ps, de mijne hangt op de zolder tussen de balken)
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Draadantenne met traps

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Karel,

Ik ben op het verkeerde been gezet vandaar ook mijn wat afwijkende reactie.

Jouw draadantenne is geen Long wire maar een dipool met traps. GB heeft in hun programma ook Longwires met die lengte, vandaar.
Inderdaad lijkt me de hoogte, of laagte, een probleem. Zoals je weet is een halve golflengte gewenst maar niet altijd mogelijk.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#8 Bericht door pa2et »

Nog een tip: Zorg voor een mastje van ~10m en hang de dipool op als een inverted V, dan komt het voedingspunt hoger, die straalt het hardst omdat daar de stroom het grootst is.
73
Eat



ham4ever!

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#9 Bericht door pa7wwo »

Hoi Allen

Ik heb een magloopje en een vertikaaltje voor 20 mtr (een oude 1/2 golf van 11 omgebouwd tot 1/4 golf GP met draadtegencapaciteiten op 20 mtr)

Het vertikaaltje en de magloop houden elkaar binnen europa lekker in evenwicht maar richting VS zuid-amerika en Azie en Australie is de vertical altijd 1 of eer S-punten beter als de magloop in zowel RX als TX

mischien een leuk idee voor u allen

73
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Plaats reactie