Aanpassen FD-4

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Aanpassen FD-4

#1 Bericht door PA5COR »

Net klaar met het buitenwerk.

De origineele Fritzel FD-4 met AMA 83 balun die hier hangt werkt overal behalve op 15/30 perfect.

Op 160 meter waar hij niet geschikt voor is was de SWR toch wel erg slecht, 1 : 5.6

Besloten werd door mij om een stuk regenpijp te halen doorsnee 7 cm met doppen en daarop ongeveer 30 meter draad te wikkelen, zwart schakeldraad voor 230 Volt.

De rest van de 40 meter die ik nodig heb om de antenne op 160 meter te laten werken werd als draad uitgevoerd.

SWR na wat trimmem is nu 1 : 2

Ook werd deze poot net als de ander kant nu aan een schoorsteen bevestigd van een rij huizen aan de overkant op 10 meter hogte, het voedingspunt zit op 12.5 meter hoogte.

Eerste tests zijn prima, op de banden zijn de signalen net merkbaar omhoog gegaan, op 160 volle output.

De swr van de andere banden zijn niet veranderd of verbeterd, meeste zijn of 1 : 1 tot 1 : 1.3.

Helaas kan ik geen volle lengte kwijt, maar in een stad ( rand van de stad) moet je hier maar tevreden mee zijn denk ik.
Nu kan ik op 160, 80, 40, 20, 17, 15, en 10 meter prima werken.
Voor de 15 meter kan ik samen met de 12 en 10 meter de Imax 2000 gebruiken, vertikaal met radialen van 5 meter lengte.



73,

Cor

Gebruikersavatar
pd3ct
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 aug 2006, 17:34
Locatie: norg

#2 Bericht door pd3ct »

hallo cor

ik wilde ook een fd 4 plaatsen.
maar ik heb niet meer als 20 meter tuin tot mijn beschikking.. zou ik de df 4 ook zo kunnen plaatsen dat hij tussen de 20 meter past. dus aan een kant opgerold op een pvc buis??

en wat is er met de 1:1 stroom balun achter de 1:6
dit begrijp ik niet helemaal.( bedoel je mantelstroom filter) :oops:

bert de pd3ct

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#3 Bericht door PA5COR »

;)

Oprollen in een buis zal niet gaan, wat je wel kan proberen is het zig zag wegspannen van de antenne en de laatste paar meter naar beneden laten hangen mits de uiteinden maar een paar meter boven de grond blijven.

De balun van Fritzel, de AMA 83 die ik gebruik heeft een 1:6 balun en daarachter een 1:1 stroom balun, welke inderdaad als mantelstroomspoel werkt, in een doos allemaal op dezelfde ferrietkern goed voor 1500 watt.

Zo heb ik mijn eigen FD-4 gemaakt met 2 x de 4 c 65 kernen voor een 1:6 balun en een 3e 4 c 65 voor de 1:1 stroombalun erachter waar de coax dan weer aankomt.

Zie de andere thread over de fd 4 daar staat wel een plaatje bij hoe het een en ander schematisch in elkaar zit.

De FD-4 werkt normaal van 80 - 6 meter.

De nu veranderde Fritzel van 160 -6 meter zonder de 30 en 15 meter band.

Op 30 meter werk ik niet voor 15 -10 heb ik een vertikale antenne extra erbij, en een 3 elements voor 6 meter.

Voor jou zou de mooiste oplossing een FD-3 zijn, voor 40 meter en hoger, die is maar 20 meter lang in totaal, en die past precies in je tuin ;)

Succes,

Cor

Plaats reactie