Wifi antennes

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Wifi antennes

#1 Bericht door coolepascal »

In het verleden heb ik met wat vrienden eens geexperimenteerd met verschillende zelfbouw wifi antennes.
Denk daarbij vooral aan dubbelquadjes en golfpijpachtige oplossing zoals de pringles bussen of groenteblikken achter elkaar gemonteerd.
In het algemeen was ik eigenlijk niet erg kapot van de resultaten, en net heb ik in een verloren momentje nog eens even wat geprobeerd.
Wat schertst mijn verbazing dat een standaard opprik antene van een internet router eigenlijk nog het beste werkt.
De reden is de kabel !
Ik gebruik meestal dunne tefloncoax met aangekrompen SMA connectortjes
Die dingen zijn erg fijn voor het doen van dergelijke experimenten omdat ze vrij soepel zijn.
Maar de verliezen zijn schrikbarend ! op een anderhalve meter had ik al een verlies van zo'n 8dB ! nou das natuurlijk niet rieel, maar idd waneer ik van die vervelende dikke en vooral stugge teflon coax gebruik dan scheeld dat nogal !
Waneer je dan bedenkt dat de meeste mensen RG174 achtige coax gebruiken dan kun je er van uitgaan dat alle winst riant wordt verprutst door de verbindingskabel.
(Ik heb niet eens de moeite genomen de verliezen hiervan te onderzoeken)

Uiteraard zullen er tussen mijn teflon kabeltjes wel een paar mindere exemplaren zitten, maar toch (hoop ik) niet allemaal (toch eens nameten)

Een ding is zeker, de beloofde fenomenale winsten die met de wifikanonnen worden behaald zijn allemaal fabeltjes tenzij er met serieuze spullen word gewerkt en de antenne direct aan de zender is gemonteert.

Iemand ervaring met bovenstaande conclussies ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Wifi antennes

#2 Bericht door PA5COR »

Mijn experimenten waren meestal op eeen N connector gebaseerd, en daaraan Aircom plus zo kort mogelijk.
Dan gaat het meesttal nog wel goed, maar langere lengtes vragen al weer andere kabel...
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Wifi antennes

#3 Bericht door xxxx »

Ja wel ervaring, gewoon de router, repeater of wat je ook maar gebruikt in de mast hangen direct achter de antenne.

Gr Jelle

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wifi antennes

#4 Bericht door coolepascal »

Dat is idd een idee Jelle, maar repeaters sharen bandbreedte dus niet echt een handige oplossing.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

Re: Wifi antennes

#5 Bericht door PA3JT »

De eindtrap, maar dat is in dit geval natuurlijk meteen de router zelf (neem ik aan, tenzij je iets grappigs hebt gekocht/maakt :mrgreen: ) moet direct achter de antenne staan. Zéér korte bekabeling dus, of het verlies voor lief nemen. Gebruik ook goede kabel. Kabel van een euro de meter gaat het waarschijnlijk niet goed doen.

WiFi zit op de 2.4 en/of 5.8 GHz, afhankelijk van waar je nu mee aan de slag bent gegaan. Daar zul je je materialen op aan moeten passen.
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wifi antennes

#6 Bericht door coolepascal »

Het was geen wifi router waarmee ik de experimenten deed, immers WiFi signalen icm een spectrumanalyser is niet echt een lekkere manier om signaal sterkte te onderzoeken.
Ik heb gebruik gemaakt van een video zendertje en een PLL dingetje dat direct op die freq een signaal neerzet.
De kabels die ik gebruikt heb, had ik al beschreven.
Inderdaad spul van een Euro 1.50 de meter op de vlooienmarkt maar waarschijnlijk het vijftienvoudige in de reguliere handel
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Wifi antennes

#7 Bericht door Ton_O_E »

Een wireless bridge, dat is een wifi-adapter, met een ethernet aansluiting.
Die in de mast monteren, met een bi-quad, en dan op een schotel!!
Als de andere kant dat ook doet, kun je kilometers overbruggen (mits je een zicht-verbinding hebt)
Voorheen PA3TON

Plaats reactie