alpha delta antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
on8ww
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:27

alpha delta antenne

#1 Bericht door on8ww »

weet er iemand of dit iets is voor op 40,80 en 160m?
of beter niet kopen?
Ik dacht een sloper wel wat gain gaf in de richting waar hij hangt?

dit is de site
http://www.rys.nl/Antennes/Alpha%20Delta%20DX-A.htm

en wat willen ze hiermee zeggen?
“lSO-RES” inductors & 12 gauge insulated solid copper wire tolerate full-legal power


oh ja ik gebruik nu een fd4 voor 40 en 80, 160 niets
wil wel verbeteren.

graag jullie reacties?

Dave

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Hallo,
Je kan de FD-4 ook verlengen naar een lengte van 80 meter, het kortste eind vervangen door een 54 meter lange draad, de nu langste draad wordt dan de korte poot, waarna deze het ook prima doet op 160 meter omdat ie dan daar een 1/2 golf lang is, de ander banden blijven goed werken, en je hebt daar zelfs iets winst.


Een sloper geeft inderdaad iets winst mits goed en iets aflopend hangend in de richting van de antenne, maar dat is in een paar dB's uitgedrukt.

De reclamekreten houden in dat je met de antenne full legal power kunt werken in de U.S.A. is dat 1500 watt.

De FD-4 die ik gebruik met de AMA 83 balun kan ook 1500 watt P.E.P. aan .

Er is zelfs van Fritzel nog een zwaardere uitvoering verkrijgbaar...

Mijn eigenbouw FD-4 voor de vakantie is opgebouwd met 2 x de 4C65 rinkern als 1:6 trafo, en een als 1:1 balun om de mantelstromen te dempen, deze kan zonder problemen 400 watt P.E.P aan.

73,

Cor
Laatst gewijzigd door PA5COR op 15 nov 2006, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

on8ww
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:27

#3 Bericht door on8ww »

PA5COR schreef: Mijn eigenbouw FD-4 voor de vakantie is opgebouwd met 2 x de 2 c 39 rinkern als 1:6 trafo, en een als 1:1 balun om de mantelstromen te dempen, deze kan zonder problemen 400 watt P.E.P aan.

73,

Cor
Cor mijn fd4 is orgineel en heeft een balun van 1:6 maar op 80m heb ik soms rfinslag dus als ik het goed begrijp jouw 2 x de 2 c 39 rinkern is eigenlijk mijn 1:6 balun en als ik daar juist achter een andere balun van 1:1 achterzet is dat minder of wat bedoel je daarmee??

Dave

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

Inderdaad, de goedkopere FD-4 hebben alleen een auto transformator voor de 1:6 transformatie van de 300 tot 400 Ohm impedantie op 1/3 van dipool.

Met een 1:1 ringkern balun voorkom je H.F. op de coaxkabel, doordat je het H.F. dwingt synchroon te lopen.

Daardoor krijg je geen H.F. mer op de buitenkant van de coax, wat normal zorgt voor de bekende r.f. problemen.

Met de AMA 83 balun heeft Fritzel beide in 1 behuizing gebracht, en ik kan hier rustig 1200 watt P.E.P. maken in de woonwijk zonder enige problemen met instraling.
http://www.remeeus.eu/hamradio/antennes ... tiband.htm

Aan het eind van de pagina een eigenbouw 1:1 balun.

http://www.io.com/~n5fc/balun_1-1.htm

http://www.hamuniverse.com/balun.html

FF een paar links naar voorbeelden voor een 1:1 balun

Succes,

Cor

on8ww
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:27

#5 Bericht door on8ww »

PA5COR schreef:Inderdaad, de goedkopere FD-4 hebben alleen een auto transformator voor de 1:6 transformatie van de 300 tot 400 Ohm impedantie op 1/3 van dipool.

Met een 1:1 ringkern balun voorkom je H.F. op de coaxkabel, doordat je het H.F. dwingt synchroon te lopen.

Daardoor krijg je geen H.F. mer op de buitenkant van de coax, wat normal zorgt voor de bekende r.f. problemen.

Met de AMA 83 balun heeft Fritzel beide in 1 behuizing gebracht, en ik kan hier rustig 1200 watt P.E.P. maken in de woonwijk zonder enige problemen met instraling.

Succes,

Cor
Ok Cor dus een AMA83 moet ik achter die 1:6 hangen vermoed ik he of is dat alles in 1 balun gebracht, kan ik die vervangen of begrijp ik het verkeerd? ik vermoed van niet want ik zie dat hij 1:1 is dus hoogwaarschijnlijk juist achter de 1:6 hangen want voor de rest werkt die fd4 goed heb juist nog in 40cw VE1 gewerkt en 4Z zodus niet slecht met 100W, dus ga ik er een AMA83 bij plaatsen en dan moet het rf probleem opgelost zijn volgens u Cor

73's bedankt voor je info

Dave

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#6 Bericht door PA5COR »

Hallo Dave

De AMA 83 Balun van Fritzel is compleet, met 1:6 EN 1:1 balun in een.

De antenne bestaat uit een deel van ongeveer 27.7 en een deel van 13.7 meter

Tussen die 2 punten komt eerst een 1:6 balun om van 300 Ohm naar 50 Ohm te transformeren, daarna de 1:1 balun om te zorgen dat er geen mantelstroom kan lopen, daaraan komt je coaxkabel naar beneden.

http://www.thiecom.de/shop1/index.html? ... aluns.html

Volg de link en zie de 1:6 met 1:1 versie.

Bovenin is de 1:6 balun de onderste sectie de 1:1 balun, dus helemaal klaar.

Cor

on8ww
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:27

#7 Bericht door on8ww »

PA5COR schreef:Hallo Dave

De AMA 83 Balun van Fritzel is compleet, met 1:6 EN 1:1 balun in een.

De antenne bestaat uit een deel van ongeveer 27.7 en een deel van 13.7 meter

Tussen die 2 punten komt eerst een 1:6 balun om van 300 Ohm naar 50 Ohm te transformeren, daarna de 1:1 balun om te zorgen dat er geen mantelstroom kan lopen, daaraan komt je coaxkabel naar beneden.

http://www.thiecom.de/shop1/index.html? ... aluns.html

Volg de link en zie de 1:6 met 1:1 versie.

Bovenin is de 1:6 balun de onderste sectie de 1:1 balun, dus helemaal klaar.

Cor
Dus Cor de deze

Fritzel Balun Serie 83 COM 1:1 für Dipole of

Fritzel Balun Serie 83 AMA 1:1 of

Fritzel Balun Serie 83 AMA 1:1 Strombalun AMAC


73's Dave

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#8 Bericht door PA5COR »

FR1014 Mehr Informationen hier/more information here! Euro 87,00

Fritzel Balun Serie 83 AMA 1:6 Duplex
Windom
De windom uitvoering moet je hebben.

In deze zit en de 1:6 EN de 1:1 balun in een.

Dat is dezelfde welke ik gebruik.

73,

Cor
Bijlagen
83com-16.jpg
83com-16.jpg (5.65 KiB) 8618 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#9 Bericht door PA5COR »

Even een aanvulling, omdat je al een 1:6 balun hebt in je windom, heb je alleen een 1:1 nodig.

Als je de links in mijn vorige posts hebt aangeklikt en de sites hebt bekeken heb je ook 1:1 baluns gezien.

Het makkelijkste en goedkoopste voor jou is nu om een 1:1 balun achter de 1:6 balun te plaatsen, dit door middel van een meter of 6 coac op een pvc pijp te rollen, naast elkaar, met tywraps vastgezet.

De ene kant aan de uitgang van je bestaande balun, de andere kant komt dan de coaxkabel weer aan.

Heb je wat geld over dan kun je de complete AMA 83 1:6 balun bestellen, en je huidige balun daardoor vervangen, dan heb je alles in een en hoef je niet de coaxkabel balun te gebruiken.

on8ww
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:27

#10 Bericht door on8ww »

PA5COR schreef:Even een aanvulling, omdat je al een 1:6 balun hebt in je windom, heb je alleen een 1:1 nodig.

Als je de links in mijn vorige posts hebt aangeklikt en de sites hebt bekeken heb je ook 1:1 baluns gezien.

Het makkelijkste en goedkoopste voor jou is nu om een 1:1 balun achter de 1:6 balun te plaatsen, dit door middel van een meter of 6 coac op een pvc pijp te rollen, naast elkaar, met tywraps vastgezet.

De ene kant aan de uitgang van je bestaande balun, de andere kant komt dan de coaxkabel weer aan.

Heb je wat geld over dan kun je de complete AMA 83 1:6 balun bestellen, en je huidige balun daardoor vervangen, dan heb je alles in een en hoef je niet de coaxkabel balun te gebruiken.
Ok mooi Cor bedankt voor de uitleg ik was er ook nog vergeten bij te zeggen dat ik juist onder de 1:6 balun een rf-shoke gemaakt heb dacht 8 windingen +/- 25 cm in diameter maar dit is niet voldoende ik heb wat testen gedaan hoe eigenaardig het ook is zonder die rf-shoke bv is mijn swr op 40 en 80 slechter dan met rf-shoke, dus mijn allerlaatste vraag cor als ik die 1:1 achter de 1:6 zet kan ik die dan beste de rf-shoke achter de 1:1 zetten of mag ik die weglaten Cor?
ik denk dat ik ineens die 1:6 window balun aanschaf alles in elkaar weet niet of het ook met schuifertjes zijn want die balun die ik nu heb van 1:6 zijn het schuifertjes die moet gebruiken maar je kan dat allemaal zelf aanpassen.
Bedankt Cor graag nog 1 maal antwoord geven op mijn vraag ivm die rf-shoke?

73's Dave bedankt voor heel uitleg Cor

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#11 Bericht door PA5COR »

Hallo,

In theorie is de nu door jou gebruikte Balun/rf choke voldoende, alleen voor 80 meter zaldeze te klein zijn waardoor je de door jouw waargenomen storing krijgt.

Je kunt achter deze choke nog een stuk coax nemen met daarover ferrietkralen welke dan genoeg inductie moet geven om ook op 80 genoeg demping te geven voor de mantel stromen, of de bestaande rf choke vergroten naar ongeveer 15 windingen

Met de aanschaf van de genoemde AMA 83 balun zit alles in 1 behuizing, is veel minder zwaar als de opstelling die je nu hebt ook.

En die balun werkt prima bij mij, en is inderdaad los te koop.

Voordeel is ook dat de hele balun ingegoten is, nooit vocht problemen, RVS aansluitklemmen welke niet roesten.

Ik hoop dat je genoeg aan de informatie hebt, kijk anders maar eens met Google op het net met als zoekterm Windom antenna.

Met de Fritzel balun is in ieder geval je probleem weg dat je H.F op de coaxkabel nar beneden krijgt en hoef je alleen maar de balun te vervangen.

73,

Cor

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#12 Bericht door Theo Postma »

PA5COR schreef:Hallo Dave

De AMA 83 Balun van Fritzel is compleet, met 1:6 EN 1:1 balun in een.

Cor
Ik gebruik de 83 com serie, 1 op 6.
Kan wat vermogen aan en is aan te raden.
Wel zit er een levertijd op.
Ze zijn niet echt op stock.
Deze uitvoering wordt ook niet vaak besteld door zendamateurs.
Want wie gebruikt er nu zulke grote vermogens? :D

Mijn windom van 80 meter lang, heeft uitstekende resultaten op 160 meter.
Je hebt er geen perfecte dx antenne mee, maar een goede allrounder/bander.
Die zich netjes staande houd in het dx verkeer.
Heb nog nooit last gehad van instraling op mijn mc 60, zal wel te weinig vermogen gebruiken :D

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

on8ww
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:27

#13 Bericht door on8ww »

Theo ik kan net mijn fd4 hangen de 27m zijde is juist lang genoeg die naar 19m hoogte loopt en het ander gedeelte van 13,8 m kan nog langer maar 80m totale lengte heb je veel plaats nodig of dit is mijn vraag Theo mag ik bv die antenne haaks wegspannen dus gewoon verder laten lopen, beinvloed dat niet op de swr??

Dave

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#14 Bericht door Theo Postma »

on8ww schreef: Theo ik kan net mijn fd4 hangen de 27m zijde is juist lang genoeg die naar 19m hoogte loopt en het ander gedeelte van 13,8 m kan nog langer
Ik begrijp dat je een FD 4 hebt, en dat deze op 19 meter hoog hangt.
Is de gehele draad zo hoog gespannen? Of heb je de benen naar beneden lopen?
on8ww schreef: maar 80m totale lengte heb je veel plaats nodig of dit is mijn vraag Theo mag ik bv die antenne haaks wegspannen dus gewoon verder laten lopen, beinvloed dat niet op de swr??

Dave
Voor 80 meter draad, heb je idd veel ruimte nodig, 80 meter lang :D
Gekheid op een stokje, maar ik begrijp je vraag niet goed.
Dat zal met name komen, door het ontrbreken van lees tekens.
En ik wil absoluut niet, als een knies oor, over komen.
Het zal komen omdat ik moe ben vandaag, dat ik het even niet zo rap uit elkaar lezen kan :D

Maar als het niet anders kan, dan mogen de uiteinden wel weggevouwen worden, zig zaggend, met grote hoeken.
Je tuin, of ruimte waar het boven komt te hangen, is dan maatgevend voor hoe je antenne komt te hangen.
Of het je SWR beinvloed, theoretisch niet, de lengte veranderd niet.
Maar grond invloeden, gebouwen en grond waterstand zijn dan faktoren die je antenne beinvloeden.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

on8ww
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:27

#15 Bericht door on8ww »

Theo Postma schreef:
on8ww schreef: Ik begrijp dat je een FD 4 hebt, en dat deze op 19 meter hoog hangt.
Is de gehele draad zo hoog gespannen? Of heb je de benen naar beneden lopen?
Theo nee de benen hangen schuin naar beneden dus inverted V dus de benen lopen schuin naar beneden.

Dave

Plaats reactie