Antenne op het dak

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pegaso
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2010, 19:27

Antenne op het dak

#1 Bericht door pegaso »

Hallo, mijn naam is Arno. En ik ben nieuw hier.

Ik wil een GPA antenne op mijn dak zetten, helaas mag ik geen mast aan mijn huis zetten.
Dus wil ik hem op een tegelvoet zetten. Op een plat dak.
Kan dit?
Hoe zit het met de windgevoeligheid?
En met bijv. blikseminslag?
Hebben jullie hier ervaring mee, ik hoor het graag.

M.v.g. Arno

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Antenne op het dak

#2 Bericht door fred101 »

Hangt er van af, een gpa voor 80 meter zal met tegels niet blijven staan, een gpa voor 70 cm zal geen probleem zijn.

Dus lijkt het me handig even de frequentie te vermelden :wink:
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

pegaso
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2010, 19:27

Re: Antenne op het dak

#3 Bericht door pegaso »

Gewoon voor 27 Mc

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Antenne op het dak

#4 Bericht door fred101 »

Zo gewoon is dat niet, 27 mc is geen zendamateur band en dit is een zendamateur forum :wink: niet dat je hier niet welkom bent hoor, integendeel maar wij denken meestal eerst aan amateurbanden en alle mogelijke antennes die daarbij horen. GPA's zijn er voor al die banden.

Een GPA, ground plane antenna, is een kwart golf dus zo'n 2,5 meter lang (ten minste volgens de antenne theorie, ik weet dat 27 mc gebruikers elke vertical een gpa noemen). Dan nog het mastje waar hij op moet, de radialen zijn ook 2,5 meter en hangen ongeveer 45 graden omlaag dus er steekt dan zo'n 3 tot 4 meter boven het dak uit. Dat kun je best op het dak zetten maar bij flinke storm denk ik niet dat een paar tegels hem vasthouden. Kan je niet een kort mastje monteren wat net boven de dak rand uitkomt. Anders niet geleidende tui-lijnen gebruiken. Bliksem is onvoorspelbaar. Dat trekt naar de plaatst met de grootste tegengestelde lading en slaat daar in. Als het in je antenne inslaat was het zonder waarschijnlijk ook ingeslagen. Wel zou ik de antenne altijd afkoppelen. Bij een onweersbui kan er sterke statische lading ontstaan en dat vindt je bakkie niet zo lekker. Ik heb een 14 meter dipool mast aan het huis en een 8 meter lange antenne aan een 6m hoge mast aan de garage.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

pegaso
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2010, 19:27

Re: Antenne op het dak

#5 Bericht door pegaso »

Oke, ja dat wist ik niet.

Ik denk mischien zijn er hier mensen met ervaring met zo'n tegelvoet.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Antenne op het dak

#6 Bericht door Steef »

Als je een 11mtr gpa hebt, zo'n kleintje zonder radialen, dan kan je die best in zo'n grote betonen parasolvoet zetten.

Als je zo'n enorme sirio met een berg van die radialen hebt, zou ik het niet doen.

Dus, zoals al eerder gevraagd, om welke antenne gaat het?
Wie praat luistert niet

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Antenne op het dak

#7 Bericht door PA2LAD »

pegaso schreef:Oke, ja dat wist ik niet.

Ik denk mischien zijn er hier mensen met ervaring met zo'n tegelvoet.
Een tegelvoet vrij staand met zo'n antenne gaat niet. Wel bestaan er mastbeugels die aan een platte band metaal (spanbanden) gemonteerd zijn. Die band kan om een schoorsteen heen doen zonder dat er in geboord hoeft te worden en aantrekken. Je hebt er daarvoor 2 stuks nodig. Verder zal je die mast die de antenne omhoog brengt ook moeten tuien. Kijk of daar ook schoorstenen of luchtkokers voor zijn waar je een klemband om kan doen om daar de tuidraad aan te bevestigen.

Theo

Re: Antenne op het dak

#8 Bericht door Theo »

Met de term gpa wordt een halve golf bedoelt, 5 meter 50 lang zonder radialen.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Antenne op het dak

#9 Bericht door fred101 »

Ik zie nu dat in de 27 mc wereld een gpa inderdaad als halve golf wordt beschreven. Ik neem aan dat het daar niet voor Ground Plane Antenne staat want hij heeft dus geen ground plane daar. Wat betekent gpa dan, is dat een merk ?
Laatst gewijzigd door fred101 op 25 aug 2010, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Antenne op het dak

#10 Bericht door Steef »

Gewoon op een buisje van een halve meter in een parasolvoet zetten.

Voor de zekerheid een paar radialen aan de antenne knopen (aan dat gedeelte waarme je de antenne aan het pijpje klemt) van een meter of 5 en deze gewoon over het dak uitleggen.

Werkt altijd dat 27mc spul ..... :mrgreen:
Wie praat luistert niet

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Antenne op het dak

#11 Bericht door fred101 »

zeker na 20 meter rg58 :lol: :lol:
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PD5EE
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2010, 00:34

Re: Antenne op het dak

#12 Bericht door PD5EE »

Het kan wel, maar je moet er wel het e.e.a. voor doen.

Ik heb zoiets staan op een grote tegelvoet, waar tegels van 60 x 40 cm. in passen. Ik heb de voet verzwaard met 10 van die tegels of zo en er staat al jaren probleemloos een heel aardig mastje op.

Zou je iets in de trand van een halve golf GPA antenne willen plaatsen, dan zou ik die antenne zo laag mogelijk boven de tegelvoet plaatsen. De standpijp die erbij zit is iets van 75 cm. hoog, hoger zou ik deze antenne niet plaatsen. Ik zou er ook zoveel mogelijk tegels op leggen. Houdt er wel rekening mee of het dak het allemaal daadwerkelijk kan dragen.

Wat ik met mijn boerenverstand ook nog wel eens uitgedacht maar nooit uitgevoerd heb, is om aan de zijkanten van de tegelvoet metalen profielen van 2 meter of zo per zijde te monteren (lassen of bouten) en op het uiteinden van die profielen ook nog iets zwaars te leggen (zandzakken of zo). Je zou daarmee moeten/kunnen voorkomen dat de voet omvalt als het echt heel hard waait.

PD5EE
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2010, 00:34

Re: Antenne op het dak

#13 Bericht door PD5EE »

fred101 schreef:Zo gewoon is dat niet, 27 mc is geen zendamateur band en dit is een zendamateur forum :wink: niet dat je hier niet welkom bent hoor, integendeel maar wij denken meestal eerst aan amateurbanden en alle mogelijke antennes die daarbij horen. GPA's zijn er voor al die banden.
Ik doe (vooralsnog) alleen iets op 10 meter. En dat doe ik met een, juist, GPA. Niet duur en het werkt nog goed ook. Ook gelicenseerde zendamateurs zouden dus kunnen/moeten weten wat een GPA is :D

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne op het dak

#14 Bericht door PA3DAT »

PD5EE schreef:Ik doe (vooralsnog) alleen iets op 10 meter. En dat doe ik met een, juist, GPA. Niet duur en het werkt nog goed ook. Ook gelicenseerde zendamateurs zouden dus kunnen/moeten weten wat een GPA is :D
Omdat jij een 27Mc-antenne gebruikt voor 10 zouden wij moeten weten wat zo'n ding is? :shock: :wink:

Maar eh, als je die tegelvoet verlengd met stukken van een meter, dan hoeven er niet zoveel tegels,
zandzakken etc. etc. op. Ik heb idee dat er wel een beetje wordt overdreven...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Antenne op het dak

#15 Bericht door fred101 »

Maar waar staat GPA dan voor ? , zomaar uit interesse, niet voor ground plane want hij is
a) geen kwart golf en heeft
b) geen radialen, dus geen ground plane.
Aangezien ik nooit iets met 27 mc heb gedaan en nooit op 10 meter zit, wist ik dus niet dat er 27 mc antennes zijn die toevallig GPA heten maar geen GPA zijn. Sorry, ik zal mijn vergunning gaan inleveren :wink:
gpa_rothammel.png
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Plaats reactie