Ervaringen met MFB-13 mini beam

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PH1JB
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 aug 2010, 15:52

Ervaringen met MFB-13 mini beam

#1 Bericht door PH1JB »

Hallo allemaal,

Ik was benieuwd of er iemand is die ervaring heeft met de MFB-13 mini beam van Fritzel.
Hier op het forum alwel gelezen dat je beter een volwaardige beam kunt nemen, maar helaas is dat qua ruimte bij mij helaas niet mogelijk.
Eventueel ook nog aan het kijken naar de MFB-23, maar dat scheelt weer een paar eurie's

73"
Henk-Jan

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#2 Bericht door Steef »

Henk-Jan,

Antenne zal beter zijn dan een dummyload. Maar veel meer niet!

Maar als dat alles is wat je kwijt kunt, is het weer heeeellllll veeeellllll beter dan niks.

Dus, verwacht geen wonderen.
Nu zal het europa zijn.
Als de condities beter worden gewoon de hele wereld.

En alleen jij kan bepalen of het zijn geld waard is.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#3 Bericht door PE1NBD »

Hi Henk-Jan,

Zie dit topic in dit forum.
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... fb+fritzel

Elke antenne die geen fullsize is is gewoon een compromis-antenne. Maar bij gebrek aan ruimte moeten de meesten van ons wel.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

PH1JB
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 aug 2010, 15:52

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#4 Bericht door PH1JB »

Hallo allemaal,

Alvast bedankt voor de reacties.
Ik verwacht er inderdaad ook geen wonderen van, aangegeven artikel heb inderdaad gezien.
Het probleem is dat ik momenteel met een omgebouwde GPA (11mtr) werk waar ik de spoel heb uitgehaald.

SWR krijg ik wel goed van het apparaat alleen ontvangst is een drama.
Continu S8 a S9 aan storing waardoor ik alleen de grote stations hoor.

Vandaar dat ik even aan het rondkijken was voor een alternatief.
En inderdaad de full size beam zal niet goed gaan komen met de buren ben ik bang.

73"
Henk-Jan

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#5 Bericht door PA3EYC »

PD1HJB schreef: En inderdaad de full size beam zal niet goed gaan komen met de buren ben ik bang.

73"
Henk-Jan
Er is maar 1 manier om daar achter te komen. Ga eens rustig met ze praten en leg ze uit wat de radio amateur hobby is en waarom zo'n antenne nodig is. Vaak blijkt dat best wel goed te gaan. Ook bij een kleine beam zou ik even de buren informeren wat je van plan bent. Ook al blijf je met je antenne boven je eigen grond.
Neem ze eens mee naar je shack en laat ze horen waarom die vertikaal niet werkt.

Als een FB13 echt niet kan, met je buren, dan zou ik toch mooi voor de MFB13 of 23 gaan.
Werkt bijna net zo goed als een gestrekt antenne.
Succes.
'73, Maarten -PA3EYC-

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#6 Bericht door PA3EYC »

Steef schreef:Henk-Jan,

Antenne zal beter zijn dan een dummyload. Maar veel meer niet!
Steef, heb jij die ervaring met je SteppIr op 30 en 40 meter? Is toch ook een gevouwen dipool?
'73, Maarten -PA3EYC-

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#7 Bericht door PA1ZP »

Hoi Henk-Jan

Probeer dan bijv eerst een rotary dipole van 2 GPA's zonder spoel maar met open lijn gevoed.
Dit werkt als je ze gewoon laat op 5,5 mtr en met een aantal meters open lijn van 10 t/m 40 meter.

Op RX werkt dit (met gebalanceerde tuner uiteraard) hier perfect van 10 t/m 80 meter.

Tx gaat op 28, 27, 24, 21, 18, 14, 10, 7.0 MHz. hier uit de kunst.
Als je dan nog storing op ontvangst hebt zal het met de MFB ook geen donder waard zijn.

Dat kost natuurlijk vele malen minder als die beam en da antenne werkt niet als beam maar op 10 t/m 40 mtr heel goed op 10 t/m 20 meter is het gewoon full size en zal het net zoveel gain geven als een minibeam.
Let wel op de ervaringen hier met een dergelijke dipool zijn dat je wel degelijk moet roteren (nooit meer als 90 graden links of rechts omdat je geen voor achter verhouding hebt)
Ook ben ik er hier zeer tevreden over ik heb een antenne voor alle banden t/m 40 mtr.
Groot nadeel is dat je wel een goede gebalanceerde tuner moet hebben , die kosten ook wat en die komen niet van MFJ onder de 300 euro.
Dat zijn echt allemaal prullen waar je echt niks mee kunt als niet al te gekke impedanties naar 50 ohm trekken.
Heel argdige tuner op dit gebied is de DL1500 van Veenstra, die is uitgerust met een echte BAL-UN en echte schakelaars, knoppen, en prachtige condensatoren en spoelen.

Daar lach je al die MFJ prullen helemaal mee uit.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#8 Bericht door PA3EYC »

Een FB13 kan hij niet kwijt vanwege de buren. Een FB13 is ca. 7,5 meter.
Dan zal de dipool van 2x 5,5m GPA's wel helemaal niet gaan. Oplossing is om ze dan als V te monteren en wel zo dat hij net boven eigen grond blijft. Ik zou dan ook de toppen met een stuk draad weer aan elkaar verbinden. Uiteraard met een isolator in het midden. Of dezelfde constructie maken met 2 glasfiber hengeltjes (Action) en die uiteraard ook met open lijn voeden.
Is waarschijnlijk goedkoper dan een extra GPA erbij kopen.
Zoals te lezen zijn er legio mogelijkheden.
'73, Maarten -PA3EYC-

Theo

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#9 Bericht door Theo »

PD1HJB schreef: SWR krijg ik wel goed van het apparaat alleen ontvangst is een drama.
Continu S8 a S9 aan storing waardoor ik alleen de grote stations hoor.

Henk-Jan
Dan "doet" je antenne het wel goed, maar heb je ergens anders een probleem zitten.
Ik zou me daar op gaan richten, om te kijken of je de man made noise kwijt kunt raken.

Theo

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#10 Bericht door Theo »

PA1ZP schreef: Heel argdige tuner op dit gebied is de DL1500 van Veenstra, die is uitgerust met een echte BAL-UN en echte schakelaars, knoppen, en prachtige condensatoren en spoelen.
Google geeft mij bij zoekopdracht dl1500 een dummyload van palstar.
En bij Harry Veenstra vind ik niets onder dit nummer.
Heb je ook een merk erbij Jos?

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#11 Bericht door PC1I »

Theo schreef:
PA1ZP schreef: Heel argdige tuner op dit gebied is de DL1500 van Veenstra, die is uitgerust met een echte BAL-UN en echte schakelaars, knoppen, en prachtige condensatoren en spoelen.
Google geeft mij bij zoekopdracht dl1500 een dummyload van palstar.
En bij Harry Veenstra vind ik niets onder dit nummer.
Heb je ook een merk erbij Jos?
Het is de DU-1500

http://www.handelsondernemingveenstra.n ... cts_id=560

73 de Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#12 Bericht door PE7EB »

Theo schreef: Google geeft mij bij zoekopdracht dl1500 een dummyload van palstar.
Gaat het toch goed Theo :?:
Een dummy is een ideale tuner, altijd 1:1 ;) :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Theo

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#13 Bericht door Theo »

PE7EB schreef: Een dummy is een ideale tuner, altijd 1:1 ;) :mrgreen:
Dank je wel Kees, deze ben ik al eens tegen gekomen.
Maar voor de korte golf ben ik een zeer onervaren mens, maar geloof niet alles (meer).
En als er geld uitgegeven moet worden voor een tuner, dan zou ik het wel goed willen hebben.
Zonder nu direkt 500 euro of meer kwijt te zijn, zo veel zal ik toch niet doen op de kortegolf.

@PE7EB, dat was pressies de gedachten die ik ook kreeg :mrgreen:
De achterliggende gedachten, dat veel antennes niet veel meer zijn dan een dummy load.
En de wetenschap, dat het bijna onmogelijk is, om geen stralende antenne te maken
Een prima no tune tuner voor de gehele korte golf :wink:

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#14 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allemaal

Het was dus DU1500.
Ik heb het ding van binnen en van buiten rustig bekeken en ook aan een antenne gehad.
1500 watt zou ik niet durven op open lijn maar 300-400 gerust
Het ding is niet enorm verfijnd, geen lampje in de SWR meter, geen 1 : 6 vertragingen op de C's, maar het gebruikt gewoon heel mooie componenten en is gewoon lekker simpel en degelijk gebouwd.

Voor wat betreft de dipool die hij niet kwijt kan, pak dan inderdaad gewoon 2 poyesther hengeltjes van Action dat kost 2 keer 3 Euro en is 2 keer 2.5 a 3 meter,
dat werkt dan van 10 t/m 20 meter.
Nog goedkoper simpeler en het kan een prima resultaat geven.
Werkt het dipooltje prima op RX en de vertical beter op TX zend je op de vertical en ontvang je op de dipool.
Het zou zonde zijn een dure Fritzel te kopen of zo en er dan achter komen dat je nog storing hebt.
Of dat de antenne niet voldoet aan je verwachtingen die je hebt van deze beam
Storing op ontvangst, ligt vaak helemaal niet aan de antenne maar aan de omgeving waarin deze antenne is opgesteld.
Oftewel alle rotzooi die er in deze omgeving gemaakt wordt met allerlei storende electronische apparaten.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#15 Bericht door Steef »

PA3EYC schreef:
Steef schreef:Henk-Jan,

Antenne zal beter zijn dan een dummyload. Maar veel meer niet!
Steef, heb jij die ervaring met je SteppIr op 30 en 40 meter? Is toch ook een gevouwen dipool?

Had niet de indruk dat die mini beam een gevouwen dipool is.

Maar dan nog, Steppir is geweldig op 40, maar geen vergelijk met een full size 3 elements beam.
Wie praat luistert niet

Plaats reactie