Ervaringen met MFB-13 mini beam

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#16 Bericht door PA3EYC »

Steef schreef:
PA3EYC schreef:
Steef schreef:Henk-Jan,

Antenne zal beter zijn dan een dummyload. Maar veel meer niet!
Steef, heb jij die ervaring met je SteppIr op 30 en 40 meter? Is toch ook een gevouwen dipool?

Had niet de indruk dat die mini beam een gevouwen dipool is.

Maar dan nog, Steppir is geweldig op 40, maar geen vergelijk met een full size 3 elements beam.
De MFB versie is gewoon de gestrekte FB versie die halverwege teruggevouwen is. Als je zelf aluminium kan buigen kan je die zelf maken van een oude FB-13/23/33.

Ik geloof zonder meer dat de gevouwen SteppIr dipool het minder doet dan een 3 element full size. Had ik dan toch de MonsIr moeten kopen?
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#17 Bericht door Steef »

Denk dat je dan WEL eerst met de buren moet gaan praten :mrgreen:

Maar euh, verkoop je de steppir alweer dan :?: :twisted:
Wie praat luistert niet

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#18 Bericht door PA3EYC »

Steef schreef:Denk dat je dan WEL eerst met de buren moet gaan praten :mrgreen:

Maar euh, verkoop je de steppir alweer dan :?: :twisted:
Ik heb al met de buren gesproken. Ook met deze SteppIr. Al blijft die netjes boven eigen grond.
Ik weet dat de buren mijn antenne niet mooi vinden dus heb ze even geïnformeerd dat de huidige antenne vervangen wordt door een beter exemplaar. Ik kan heel goed met mijn buren en wil dat zo houden.
Mijn buurman is geen antenne liefhebber maar wel een techneut. Toen ik vertelde wat voor antenne de SteppIr is was hij toch best wel geïnteresseerd in de techniek daarachter.
De SteppIr is (nog) niet te koop. Mijn uiteindelijke wens is inderdaad een MonstIr. Maar dan moet eerst mijn nieuwe vakwerkmast af. Die zet ik dan achter op het erf. Daar heeft niemand er last van.
'73, Maarten -PA3EYC-

PH1JB
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 aug 2010, 15:52

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#19 Bericht door PH1JB »

Hallo allen,

Bedankt voor de adviezen, ik ga denk ik eerst even expirimenteren met een dipool of proberen de QRM weg te krijgen.
Was ook al een beetje mijn punt, als ik zeker weet dat met zo'n fritzel die QRM weg is vindt ik het wel waard.
Anders is het inderdaad zonde geld.

73"
Henk-Jan

PA1FJ

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#20 Bericht door PA1FJ »

Heren, ik heb het idee dat de discussie een heel andere kant op gaat dan de vraag steller over de MFB13!
De MFB13 is een hele mooie oplossing voor als een FB13 te groot wordt, het verschil tussen die twee is -0,5dB, het is beslist geen gevouwen dipool, alleen de uiteinden zijn terug gevouwen wat uiteraard wel wat effect heeft vandaar die 0,5db minder, maar dat doen we ook vaak met lange draad antennes, als we die niet helemaal kwijt kunnen.
Zelf heb ik ook zitten denken om de MFB13 aan te schaffen, maar ik vond hem redelijk aan de prijs, vandaar dat ik toch maar voor een lange 3 banden dipool heb gekozen de THF1e van PKW scheelde toch ruim 135 euro. Overigens is de THF1e beste een goede antenne voor slechts 148,= euro!
73 Fred PA1FJ

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#21 Bericht door PA3EYC »

PA1FJ schreef: .......het is beslist geen gevouwen dipool, alleen de uiteinden zijn terug gevouwen.......
73 Fred PA1FJ
Men neme een dipool. Al dan niet met traps. Stel de FB-13 van Fritzel.
Ergens halverwege buigen we die weer terug en noemen dat geen gevouwen dipool.
MFB-23
MFB-23
MFB.jpg (7.9 KiB) 3688 keer bekeken
Enig idee hoe dit dan wel heet?
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 591
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#22 Bericht door PH4CK »

een omgebogen dipool :P
een gevouwen dipool is alleen bij de aansluiting geopend en heeft een impedantie van zo,n 300 ohm.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#23 Bericht door PA3EYC »

PH4CK schreef:een omgebogen dipool :P
een gevouwen dipool is alleen bij de aansluiting geopend en heeft een impedantie van zo,n 300 ohm.
Ja, die ken ik dan weer als een gesloten dipool. Zo blijkt dat er verschillende benamingen gebruikt worden voor hetzelfde apparaat.
'73, Maarten -PA3EYC-

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#24 Bericht door PA1FJ »

In middels toch een MFB-13 gekocht, werkt prima, ik heb tussentijds ook nog een M0PLK deltaloop gehad, een geweldige antenne maar een enorme windvanger en erg groot ding. De MFB-13 heeft wel minder banden als de Deltaloop maar de QRM die ik op de Deltaloop had op 20 meter van allerlei omgevings-storing is zo'n 3 S punten minder. De band breedte op 20 meter valt best wel mee, ik heb de antenne rond de 14,200 afgeregeld en kan met behulp van mijn interne tuner van de Kenwood TS-590sg ook boven en onder in de band goed bij tunen. Het verschil met de FB-13 die ik ook heb uitgeprobeerd is zeer gering. Een mooie en compacte antenne, wel overweeg ik nog om de uitbreiding naar een MFB-23 aan te schaffen.
Overigens voor 17 meter wat ook een heel leuke band is heb ik een Endfed gemaakt, 12 meter gaat met de MFB-13 ook nog best redelijk, ook 6 meter wil ook nog maar heb daar een beetje mijn bedenkingen of de Fritzel balun daar nog wel geschikt voor is.

73 Fred PA1FJ

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#25 Bericht door PA3HHO »

Ik zal ook nog even het stof van deze thread uit 2010 afblazen. Sinds een paar dagen heb ik ook een MFB-13 op het dak staan (dank aan PD9RD voor de donatie). Hij staat nog niet met een rotor eronder, maar ik kan 'm met de hand verdraaien.

IMG_20230813_183701730~2.jpg

Natuurlijk is het een compromis antenne, maar ik ben erg verbaasd over de WSPR resultaten tot nu toe. Hieronder een plaatje van wsprnet.org met de spots van de afgelopen 24 uur in N-Z richting met alleen afstanden > 800 km. Uitgangsvermogen ong. 1W (IC-7300 power op 1%). De MFB-13 lijkt toch wel wat meer te zijn dan een dummy op een stokje. Juist omdat het compromis op 20m het grootst is, heb ik me daar even op gericht.

2023-08-16 22.00 WSPR 20m 24 uur meer dan 800 km N-Z.JPG

Ik heb wat geëxperimenteerd met de richting en merk dat dat toch wel wat doet, b.v. in NW/ZO richting (en nu ook in N/Z richting) hoort zo'n beetje heel Amerika mijn WSPR signaal (Oost- én Westkust). De dag ervoor stond ie in O/W richting en werd ik m.n. aan de Oostkust van US gehoord maar Westkust US en Canada veel minder. Daarvoor moet de richting toch wat meer Noord. In standje NO/ZW juist meer stations uit Azië en Zuid Amerika. Dat klopt wel wanneer je naar een Azimuth kaartje kijkt. Bedenk dat het Google Maps kaartje met de spots een vertekend beeld geeft van de richtingen, bijvoorbeeld Azië, Australië en Nieuw Zeeland ligt Noord-Oost en niet Zuid-Oost zoals je op de gebruikelijke (platgeslagen) wereldkaart ziet. Ik denk dat het voordeel m.n. zit in het feit dat je op de "zijkant" relatief weinig hoort (-20 tot -30 dB), dat kan handig zijn wanneer er sterke stations zijn die je even niet wilt horen om een zwak station te kunnen werken.

Kortom, ik ben er blij mee en de resultaten zijn bemoedigend. Signalen op op 20m ook zijn wat zachter dan op mijn 40m lange EFHW maar signaal/ruis verhouding lijkt gelijk te zijn. Als ik met de MFB-13 het volume wat harder zet, is er geen station dat ik niet kan horen op de MFB-13 t.o.v. de 40m lange EFHW. Oh, de SWR op 20m is prima in het midden van de band in te stellen en die is dan over de hele band beter dan 1:2. Op 15m en 10m valt er niets te stellen, de laagste SWR op die banden zit wat lager in de band maar over de hele band SWR beter dan 1:1.5 dus ook dat is prima. In een ouwe folder las ik ook dat impedantie op 20m te laag is (30 Ohm), op 15m te hoog (80 Ohm) en eigenlijk alleen in orde op 10m (55 Ohm). Ook dat is natuurlijk de prijs die je betaalt voor een compromis antenne als deze.

Ik heb er nog geen QSO's mee gemaakt, beetje te warm boven op zolder maar dat komt nog wel een keertje. Ga er ook maar een rotor onder zetten want steeds het dak op en af dat is niet praktisch natuurlijk.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#26 Bericht door PA3HHO »

Hier nog een plaatje van de metingen. Bandbreedte op 20m en 15m toch iets minder dan ik eerder heb vastgesteld (via SWR functie van IC-7300) maar prima te tunen. Apart is wel dat ik bij x=0 op alle banden een te lage impedantie meet van ong. 33 - 35 Ohm. In een oude folder van Fritzel werd gesproken over 33 Ohm op 20m (dat klopt dan wel), 80 Ohm op 15m (klopt voor geen meter) en 55 Ohm op 10m. Verklaarbaar want ik voldoe niet aan de condities die Fritzel opgeeft m.b.v. hoogte t.o.v. dak, hoogte t.o.v. de grond etc. Maargoed... het werkt...

15.08.2023_23.18.49.png
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#27 Bericht door PA3HHO »

Ik heb geprobeerd om de MFB-13 te modelleren in MANNA. Verliezen: op 10m 0.1 dBd (is immers full-size dipool op 10m maar met uiteinden teruggevouwen), op 15m 0.3 dBd (hier twijfel ik nog over) en op 20m (tja...) 3dBd. Worst case scenario is half S-puntje op 20m. Je hebt dan wel het voordeel dat ontvangst op de zijkant -20 tot -30 dB is en daar kun je wel je voordeel mee doen. Ga 'm zo op een rotor zetten. Ik heb 'm m.n. nodig voor 10m en 15m want daar had ik niks voor dus ik ben er blij mee.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Ervaringen met MFB-13 mini beam

#28 Bericht door DK1NL »

Ik heb de Fritzel MFB-23 al enige jaren hier op het dak staan en ben er best tevreden over.
Dit is dezelfde antenne als de MFB-13 alleen voorzien van een reflector.

Er zullen vast en zeker betere antennes zijn maar het belangrijkste is waarmee jezelf content bent.
Hier heb ik dan geen problemen met de buren maar vind ik het zelf niet mooi uitzien zo'n grote antenne op je dak.
Binnenkort gaat deze dan ook van het dak en komt in een kantelbare mast te hangen achter het huis, wat minder in het zicht dus.

Let er op dat als je een handleiding download dat je de juiste hebt, er zijn namelijk verschillende versies van deze antenne gemaakt door Fritzel!
Fritzel.JPG
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Plaats reactie