kruisyagi

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
mario41
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2006, 08:02
Locatie: Roosendaal

kruisyagi

#1 Bericht door mario41 »

Hoi mede amateurs,

Ik heb sinds kort een quedee kruisyagi 10 elements voor 2 meter op het dak gezet en heb het volgende fenomeen.

Als ik de kabel vertikaal en horizontaal afzonderlijk test heb ik een goede swr, echter als ik naar een relais station luister en ik verwissel de kabels dan is er maar een zeer klein verschil in signaal sterkte.

als ik beide kabels hor/vert op een daiwa antenneswitch aansluit en ik schakel tussen vert/horz. dan is het verschil in signaalsterkte veel groter.

Maar de swr verhouding is nu veel slechter.

als ik ga meten kom ik tot het volgende: als je de switch op bijv vert zet dan wordt de andere aansluiting van de switch kort gesloten en andersom ook en nu treed dit fenomeen op.

Kan iemand mij vertellen of dit normaal is, een switch lijkt mij handig om niet te hoeven ompluggen als ik naar horizontaal wil, of heb ik een onjuiste switch.

de gebruikte switch is van daiwa N aansluiting.

groetjes

mario

Als ik een van de kabels van de switch verwijdert is het weer
PD3SAT

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Ik gebruik de Daiwa switch ook met N connectors (zilveren huis) voor 70, en deze werkt goed, en ook zoals je beschrijft met het kortsluiten naar massa van de niet gebruikte antenne.

Hoe is de antenne gemonteerd? gewoon op een buis met deze buis langs de antenne vertikaal?
Zo ja, dan zal deze montage het vertikale deel behoorlijk verstoren door de afscherming tussen de directoren voor de buis en de achterste sectie.

Horizontaal maakt dat niet echt veel uit.
Een kruisyagi zou je eigenlijk via een zijarm moeten monteren en de steun zou ideaal onder een hoek van 45 graden naar de antenne moeten lopen tussen horizontaal en vertikaal door, zodat er geeb buis een van de secties verstoord.

De coax kabels moeten onder diezelfde hoek naar de antenne lopen.

Theoretisch zou horizontaal/vertikaal 20 dB verschil geven, een en ander afhankelijk van de wijze waarop het ontvangen signaal is uitgezonden en er geen fase draaiing optreed, noch polarisatie draaiing.

Wat jij ziet is dat er blijkbaar een koppeling is bij je antenne tussen horizontaal/vertikaal, als je de switch gebruikt is het andere deel kortgesloten en is het verschil groter doordat de koppeling niet optreden an door de kortsluiting van het andere deel.

Loopt elke kabel apart naar elke sectie en zit er geen harnas tussen de secties voor links/rechts omdraaiend zenden?

Ik wacht je antwoord af,

73,

Cor

mario41
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2006, 08:02
Locatie: Roosendaal

kruisyagi

#3 Bericht door mario41 »

Hoi Cor,

er lopen 2 afzonderlijke kabels naar de beam, en de mast waarop hij staat loopt helaas een klein stukje door het vertikale deel.

als ik de switch gebruik dan wordt de swr ook gelijk van 1:1 naar 1:1.5
en de totale ontvangst sterkte is ook wat zwakker.

afzonderlijk heb ik een perfecte swr en ook wel een goed richt effect.

maar mag de andere kabel worden kortgesloten als ik deze niet gebruik?

dit heeft wel een erg grote invloed.
is de polarisatie te testen.



groetjes

mario
PD3SAT

Plaats reactie