Mobiele antenne 2m/70cm

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#16 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Allen

Ik heb hier voor 2 mtr de Wilson 5/8 kleefvoet , ik heb dat ding nieuw ooit ergens op de kop getikt voor 15 euro,s en ben er zeer tevreden over.
Het vergelijk is dat de Daimonds meer Gian op geven en flauwekul maar de Wilson er net iets beter uitkomt.

Verder werk ik liever nog op 11 mtr mobiel veel minder geflutter als met die hoge frequenties.

Let op voor antenne fabrikanten het zijn net politici je weet dat je bedonderd wordt maar niet hoe erg je bedonderd wordt.
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#17 Bericht door PH7W »

Mijn verhaal krijgt vervolg. :)

Nadat ik nog eens had nagedacht over de Diamond SG-7500, kwam ik tot de conclusie dat het toch wat lastig kon gaan worden in de parkeergarage, waar ik nogal eens parkeer. De doorrijhoogte daarvan is meestal beperkt tot ongeveer 2 meter, soms zelfs 1,90 meter. Ik heb daarom maar even de rolmaat naast de auto gehouden en kwam op zo'n 1,50 meter uit. Dat + 1,06 m geeft 2,56 meter, en dat past dus in veel gevallen niet. De antenne eraf halen is niet altijd even praktisch, omdat ik vaak niet vooraf kan bedenken of ik een parkeergarage in moet.

Daarnaast heb ik na veel wikken en wegen besloten om toch maar voor dakmontage te gaan, nadat ik gezien heb wat een permanent geplaatste magneetvoet met de autolak uithaalt.

Afgelopen zaterdag, tijdens de DvdRA heb ik bij de stand van Schaart een namaak-Diamond stralertje gekocht (ongeveer 45 cm lang) voor € 19,- (daar kan ik me nou niet echt een bult aan vallen :wink:) en een dakplug met 4m kabel (wel een "echte" Diamond) voor ongeveer hetzelfde bedrag. Een langere antenne kan nu altijd nog als het nodig is.

Deel 1 afgerond...nu nog deel 2: de montage. :wink:
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#18 Bericht door PA5COR »

Was bij mij simpel, getrapte gaten boor, ff meten en gat in dak van de bus ( H200) :D

Antenne is een diamond kloon, 1.05 meter lang en de bus is al 2 meter hoog, dus parkeergarages zijn toch al een probleem.

Je kunt ook 1 meter lange diamond antene's krijgen die kunnen knikken bij de voet, zodat je bij een parkeergarage even uitstapt en hem plat legt.

Maakte voor mij niks uit, maar in jouw geval had het wel gekund.

Met 70 watt op 2 en 50 op 70 gaat het prima, als tussenkabel zit er aircell kabel tussen, dit dempt minder als de standaard rg58 meuk.

;)
Cor

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#19 Bericht door PH7W »

Hoi Cor,

Gisteren zag ik dat er geen rubberen ringen ofzo bij mijn dakplug zitten. Het lijkt me niet echt verstandig om dat zonder afdichting te gaan monteren i.v.m. lekkages. Bovendien zou ik de lak compleet vernielen als ik simpelweg de moer zou aandraaien.

Hoe heb jij dat gedaan?
Jorg | PH7W

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#20 Bericht door angelo »

Ik heb zelf vorige week de Super Gainer 7900 gekocht van Diamond.
Het verschil met de 770 van Diamond is goed te merken... echter niet op de manier zoals ik verwacht had. Om de een of andere reden is voor mijn de gevoel de ONTVANGST (en dat ik verwacht van een 2x zo lange antenne) niet zoveel beter is geworden maar de afstraling wel.

Nu kan ik op minimaal vermogen mobiel de meeste repeaters in de regio werken, terwijl voorheen ik niets hoefde te proberen zonder full power niet aan te zetten..

Kan iemand dat verklaren?

ps, de antenne staat op de kofferbak, tegen een vleugel. :oops:
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#21 Bericht door PA5COR »

Er zit een PL259 achtige aansluiting voor de antenne door het dak van de bus, met inderdaad een rubber plaat tussen de houder en het dak zelf.

Je zal voor het waterdicht maken ook zo'n ring/plaat moeten gebruiken, deze zit normal bij de voet als je hem koopt.

COr

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#22 Bericht door PA5COR »

Voor Angelo,

De plaatsing van een antenne is waar veel autofabrikanten jaren naar hebben gezocht voor het beste resultaat.

Uiteraard plaatsen hun geen antenne's midden op het dak zoals wij, maar wel op de voorkant van het dak/achter op het dak zie ook telefoon antennes.

Vreemd genoeg bleek dan een autoradio antenne het beste werkt op het voorspatbord, schuin met de raamstijl mee...

Voor ons die ok H.F. uitzenden is het verhaal wat anders, voor 2/70 geld zo hoog en vrij mogelijk, midden op het dak met aan alle kanten genoeg metaal oppervlak als tegencapaciteit.

De 3 dB winst met ontvangst zal niet meteen opvallen, slechts een halve S punt...
Bovendien verschillen de veldsterktes op de grond met de auto zeer sterk.

Wat zenden aangaat, je bundeltnu het H.F meer horizontaal, dat zal toch te merken zijn voor de repeater.
Ook hier kun je veel veldsterkte veranderingen zien, dus een bundeling in het horizontale vlak helpt voor het signaal beter bij de repeater te krijgen.

Cor

Gebruikersavatar
PD2RLD
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 okt 2005, 14:22
Roepletters: PD2RLD
Locatie: Tiel
Contacteer:

#23 Bericht door PD2RLD »

Ik heb vorig jaar een JWX-antenne gekocht en ben er zeer tevreden mee. Op 2m draait APRS en dat werkt echt goed. Op 70cm weet ik het niet, aangezien ik geen set voor phone in de auto heb en enkel APRS draai op 2m.

Roland.

PD0SSB
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 dec 2006, 00:51

#24 Bericht door PD0SSB »

Kan ik ook een goede mobiel antenne bij mij thuis op de flat plaatsen?
Wat voor tegencapaciteit moet ik gebruiken als ik hem op de antennepijp wil zetten of hebben jullie andere ideeen, de lengte van de mobiel antenne mag zo lang mogelijk zijn, tis altijd beter dan zo´n lelijke witte buis van Daimond.

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#25 Bericht door pa3gju »

ik denk niet dat je tegencapaciteit nodig hebt als de antenne voor die band alleen is, tenminste met mijn verticale antenne.
Indertijd maakte ik een j antenne voor de 2 meter band en die had geen tegencapaciteit, swr was ok en dat ging prima.
Ik heb nu een antenne op zolder hangen, (( hangantenne hi...hi...)) zonder tegencapaciteit voor de 2 meter band swr perfect en die doet het ook uitstekend.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#26 Bericht door Theo Postma »

PD0SSB schreef:Kan ik ook een goede mobiel antenne bij mij thuis op de flat plaatsen?
Wat voor tegencapaciteit moet ik gebruiken als ik hem op de antennepijp wil zetten of hebben jullie andere ideeen, de lengte van de mobiel antenne mag zo lang mogelijk zijn, tis altijd beter dan zo´n lelijke witte buis van Daimond.
Je eerste vraag, tuurlijk kan dat.
Je bent mobiel wat hoger :D
Je andere vraag, daar weet ik zo geen antwoord op, een kwart golf of zo?
Maar wat wil je nu?
Geen zichtbare antenne, en toch goede resultaten op 2 en 70?
Dat kan niet, toch maar een witte buis?
De X 30 doet het dan al beter :D

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

PE1QWE
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 dec 2006, 13:39

#27 Bericht door PE1QWE »

PD0SSB schreef:altijd beter dan zo´n lelijke witte buis
Dan schilder je um toch groen? Of zwart ofzo?....

Voor mobiel gebruik ik voor 2 meter een Condor16 met 8 watt, en een standaart mobilofoon (taxi) antenne van 15 euro. Gaat echt prima, vanaf Meppel repeater Amersfoort en Apeldoorn, vanaf Zwolle en zelfs nog verder ook nog repeater Heerenveen.

PE1QWE
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 dec 2006, 13:39

#28 Bericht door PE1QWE »

Oh ja, 70 doe ik niet mobiel...Wel 10 meter, met een DV27 van 25 euro. Gaat ook erg goed.

PD0SSB
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 dec 2006, 00:51

#29 Bericht door PD0SSB »

Die mobiel antennes zijn wat minder opvallend en zwaar dus wil ik de allerbeste dualband mobiel antenne op de flat hebben zodat ik niet zo'n zware opvallende witte daimond buis erop hoef te zetten.
Ik weet niet of ik er dan radialen of een metalen plaat aan moet monteren voor deze antennes. ik zou ook iets met een plaat op het dak kunnen zetten met stenen erop zodat ie niet naar beneden komt zetten met een onzinnig weersalarm ofzo.

Ik gebruik nu een x50 maar heb mijn twijfels of er geen betere mobielsprieten zijn.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#30 Bericht door PA5COR »

Voor het plaatsen van een mobiele antenne op het dak zal je toch wat tegencapaciteit moeten gebruiken.

De x 50 is een meter lang denk ik en ongeveer vergelijkbaar met de door mij dan gebruikte antenne op de bus.

Kun je hem hoog opstellen en met goede coax naar beneden verbinden zal dat we werken.

Aircom+ om te beginnen, ooral op 70 verlies je snel signaal door demping in de kabel, zeker bij langere lengtes.

Voor mij met lengtes tot 23 meter betekend dat Ecoflex 15 hier.

Cor

Plaats reactie