Hoe maak ik een platte reflector? (plane reflector)

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
P E 7 A O T
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2006, 09:34
Locatie: Twente

Hoe maak ik een platte reflector? (plane reflector)

#1 Bericht door P E 7 A O T »

Dag mensen,

Voor 2m en / of 70 cm wil ik proberen om een hoek-reflector antenne te maken. Die hoek-reflector bestaat dan uit een hele reeks reflectorstaafjes in aan twee armen die in een hoek aan elkaar zijn gemaakt. In het midden staat dan de straler, op een bepaalde afstand van het hoekpunt.

Nu kun je de antenne behoorlijk verkleinen / inkorten door de punt eraf te halen en daarvoor in de plaats een platte reflector te plaatsen.
Nu vraag ik me het volgende af: moet die platte reflector perse uit een stuk dicht metaal zijn, of mag die net zo goed opgebouwd worden uit losse staafjes, dus losse reflectoren op korte afstand naast elkaar?
Ik vermoed het laatste, dus ook losse staafjes, maar ben gaan twijfelen omdat dat niet expliciet staat omschreven in het antenneboek.
Zijn er mensen met visie :) die me kunnen helpen?

Han.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Mag uit gaas, of staafjes zijn, mits je de afstand van de staafjes maar op of kliener houdt als 1/10e golflengte.

Dan is de achterwand voor H.F dicht, maar heb je minder windlast.

73,
Cor

P E 7 A O T
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2006, 09:34
Locatie: Twente

#3 Bericht door P E 7 A O T »

Ah, dat dacht ik al. Wel vreemd dat ze in het boek (arrl) dat niet erbij zetten. Daar hebben ze het alleen over plaatmateriaal. Kijk, voor WiFi is dat wel bruikbaar vanwege de kleine afmetingen, voor 2 en 70 wordt het dat toch wel een windvanger en nog zwaar ook :)

Bedankt voor de reactie!

Han.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

Kijk maar eens naar de oude tv harken, de Uhf raster antenne's bestaan uit gaas waarvan de afmetingen tussen de enkele cellen kleiner is als de hoogste frequentie die wordt gebruikt, 860 mHz, voor VHF had je richt antennes met een reflector uit meerdere reflector elementen in > of I- vorm.

Dus ook toepasbaar in onze antenne's, lees maa een het boek van Rothammel (antenneboek).

73,

Cor

Plaats reactie