isolatoren aan je draadantenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

isolatoren aan je draadantenne

#1 Bericht door pe5jw »

De laatste tijd valt het me op dat het weer nogal veel invloed heeft op mijn kleine g5rv, het is natuurlijk ook weer behoorlijk vochtig ;)
Ik heb voor deze antenne montagedraad gebruikt en naar de span draden geen isolatoren gebruikt.

Moeten er nu wel of geen isolatoren tussen ? de spandraad is toch al niet geleidend.

Als het weer wat beter is wil ik het wel uit proberen, heb met die storm voorspellingen de afgelopen dagen uit voorzorg mijn antenne toch op de grond liggen en kan er redelijk makkelijk bij.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Als je nylon draad of een andere kunststof afspandraad gebruikt zal het niet echt nodig zijn, gebruik je net als ik staaldraad, dan wel isolatoren gebruiken.

De antennedraad wordt ook nat, hierdoor zal deze ook iets verstemmen, dat is denk ik wat jij ziet gebeuren nu.

Cor

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#3 Bericht door pe5jw »

Inderdaad zal het nat worden van de antenne ook invloed hebben maar ik realiseer me net dat alles nat word ook het dak waar hij over heen gespannen is.
Denk nu inderdaad dat die faktoren meer invloed hebben dan isolatoren (de spandraad geleid niet).
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

#4 Bericht door 19DT2120 »

Ik heb net als jij ook een draadantenne maar dan van flexibele instal.draad en aan het einde een oogje gesoldeerd. IK heb tot nu toe weinig problemen gehad met het verstemmen van de swr.
Bij hoger vermogen lijkt het me wel wat veiliger om het te gebruiken.
Ik gebruik installatie draad om dat ik er nog niet uit ben met wat voor een antenne ik wil gaan gebruiken.Dus een stuk goedkoper om mee te Xperimenteren :D , als ik er uit ben wil ik litze gaan gebruiken.
Soms weet ik het ook niet meer.........

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#5 Bericht door pe5jw »

lol inderdaad gebruik ik ook montagedraad en installatie draad om te experimenteren litze is zo zonde om in te korten ;)
Antennes hangen hier nooit langer dan een paar week of maanden, dan is het tijd voor wat anders.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

#6 Bericht door 19DT2120 »

Ik heb hier 2 dozen van 2,5² en 1 van 1,5² liggen dus kan nog wel wat verkl*ten.Je weet dat als er nog een open lijn bij komt dat het heel hard gaat :x
Soms weet ik het ook niet meer.........

Plaats reactie