Eindgevoede HF draadantenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#16 Bericht door PF1JM »

PA8JRG schreef:Ik kwam er gisteren achter dat ik nog een meter of 10 kippenladder thuis heb liggen. Volgensmij moet ik daar een aanpassing mee kunnen maken voor een eindgevoede halvegolf draad.

Klopt het dat de lengte van de kippenladder dan een kwart golf moet zijn?
Dat is correct, Jorg. Je moet wel rekening houden met de verkortingsfactor van de kwartgolf kippenladder. Niet de mechanische, maar de elektrische lenge moet namelijk een oneven veelvoud van een kwart golf zijn. Een eindgevoede halvegolf is in het voedingspunt hoogohmig. Door de kwartgolf kippenladder treedt impedantietransformatie op. Je zult voor de 20 meterband waarschijnlijk nog wel een tuner nodig hebben en je zult een balun moeten toepassen.

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#17 Bericht door PH7W »

Volgensmij is het hoog tijd om hier weer eens tijd aan te gaan besteden. :wink:

Een tijd geleden heb ik een eindgevoede halve golf antenne voor 10m gemaakt van een draad en een kwartgolf kippenladder als aanpassing. Daaraan heb ik RG58 gemaakt en die een keer of 10 rond een PVC mof (afvoerbuis) gewikkeld als mantelstroomfilter. Vanwege het slechte weer heb ik hem binnen opgehangen.

Helaas, geen resultaat. Ook met de tuner, die ik inmiddels bezit, krijg ik hem niet aangepast.

Ik heb al vanalles met de lengte van de draad en de kippenladder geprobeerd, maar ik ben bang dat de omgeving te veel invloed heeft op met name de kippenladder. Binnenkort ga ik aan de slag met de uitvoering voor 20m en die moet dan maar naar buiten. Weer of geen weer. 8)
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#18 Bericht door PF1JM »

PA8JRG schreef:Volgensmij is het hoog tijd om hier weer eens tijd aan te gaan besteden. :wink:

Een tijd geleden heb ik een eindgevoede halve golf antenne voor 10m gemaakt van een draad en een kwartgolf kippenladder als aanpassing. Daaraan heb ik RG58 gemaakt en die een keer of 10 rond een PVC mof (afvoerbuis) gewikkeld als mantelstroomfilter. Vanwege het slechte weer heb ik hem binnen opgehangen.

Helaas, geen resultaat. Ook met de tuner, die ik inmiddels bezit, krijg ik hem niet aangepast.

Ik heb al vanalles met de lengte van de draad en de kippenladder geprobeerd, maar ik ben bang dat de omgeving te veel invloed heeft op met name de kippenladder. Binnenkort ga ik aan de slag met de uitvoering voor 20m en die moet dan maar naar buiten. Weer of geen weer. 8)
Buiten = beter.
Ik gebruik iets vergelijkbaars binnen, voor 20 meter weliswaar. De draad hangt voor een deel vlak langs de stalen draagconstructie van het dak. Geen mantelstroomfilter, maar rechtstreeks de asymmetrische tuner in. Op 20 niet veel RFI en ik krijg hem makkelijk aangepast. Ook op 40 meter werkt het enigszins. Met de externe tuner krijg ik de swr op 1:3 en hierbij laat ik de interne tuner van de set de rest doen. Op 40 is de RFI helemaal hopeloos, kan alleen low-power digimodes doen (of CW, maar dat moet ik dan eerst maar eens onder de knie krijgen..). Over 80 en 160 zullen we het maar even helemaal niet hebben.
Balun of mantelstroomfilter helpt bij mij niet tegen de RFI. Bij mij moet het zaakje dus ook naar buiten. Dan wordt het een eindgevoede halve golf voor 40, welke ik voor multiband ga gebruiken met tuner en eventueel aanpasstukken lintlijn.

DO1YWF
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 feb 2006, 11:07

Eindgevoede langdraadantenne

#19 Bericht door DO1YWF »

Als je de riumte hebt kan ik het volgende aanbevelen.
Inverted L-Antenne met 1:9 Unun-trafo.
Langs de muur van het huis heb ik vertikal de draad 10 m hoog en dan richting tuin 30 m horizontal gespannen.
Aan de voedingspunkt heb ik een eigenbou unun-trafo1:9.Daar is angesloten de lange draad en drie keer ca. 12 m radiale op de grond als tegengewicht.
Van de unun-trafo gaat de koax 6 m tot in de shack op en palstar tuner.
Deze situatie gebruik ik van 160 m tot 10 m en ik heb er van amerika tot asia en afrika alles mogen werken in ssb met max.100 W PEP.
Deze antenna is zeker niet ideal maar lijkt mij toch een ideale kompromie in betreking tot de omstandigheiden te zijn.Mischien een idee om ook ens te testen.

73 de Wolfgang,DO1YWF

Plaats reactie