regelgeving t.a.v. draadantenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PE2HD
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 aug 2006, 06:47
Locatie: Eindhoven

regelgeving t.a.v. draadantenne

#1 Bericht door PE2HD »

Hallo,

Is er iemand die me wat kan vertellen van de regelgeving over het spannen van een draadantenne of mogelijk weet waar ik informatie hierover kan vinden.
Het betreft het spannen van een draadantenne boven eigen grond van schoorsteen eigen huis naar paaltje (6m) aan eigen garage achter in de tuin.

b.v.d. PE2HD, Harry

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#2 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Harrie

Ik denk dat het paaltje van 6 mtr wettelijk gezien de meeste trammelant kan geven.
Door het bevestigen van de draad antenne hier aan wordt dat een antenne mast.

Verder doe ik hier daar heel simpel over ik doe zoiets gewoon en ik hoor wel wat er van komt.

Als er ellende van komt is het meestal na gezeur uit de buurt.

ik heb geluk de buurt hier zeurt nooit en een ieder laat je hier in je waarde en laat je lekker heen prutsen.

73
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#3 Bericht door PH7W »

Ik heb in dit topic (even scrollen) de folder van VROM gepost waarin de regelgeving voor het plaatsen van antenne's staat.

Het feit dat je de antenne aan de garage wilt maken, maakt de zaak wat lastiger. De folder van VROM is daar wat mij betreft in ieder geval niet helemaal duidelijk in.

Je zou natuurlijk eens contact op kunnen nemen met de gemeente. Dan loop je uiteraard wel het risico dat er gezegd wordt dat je een vergunning nodig hebt en je ze "wakker" maakt.
Van de andere kant: als je een vergunning nodig hebt, en je buren willen meewerken, waarom dan geen vergunning aanvragen? Dan weet je in ieder geval zeker dat je er later geen problemen mee krijgt. :wink:
Jorg | PH7W

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#4 Bericht door pa2et »

Een mast (+verticale antenne?) van 5 meter boven het "bevestigingspunt" is bouwvergunningvrij, mits de mast zich aan de achterzijde van de woning bevind. Boven de 5 meter is een (lichte) bouwvergunning nodig. Voor schotelantenne's geldt hetzelfde al is daar de maximum hoogte 3 meter.

Aldus naar mijn kennis naar de laatste stand van zaken.


73 de Eat, Pa2et
73
Eat



ham4ever!

PE2HD
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 aug 2006, 06:47
Locatie: Eindhoven

#5 Bericht door PE2HD »

Tot nog toe allemaal bedankt voor de reacties op mijn vraag.
De regels en andere postings over "gewone" antennes waren mij bekend.
Ik ben echter benieuwd of er specifiek voor het spannen van draadantennes regels zijn, en zo ja, welke.
De buurman vindt hem namelijk niet mooi. :(

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#6 Bericht door Yannick PE2YSB »

voor een waslijn heb je toch ook geen vergunning nodig? gewoon een handdoek er aan hangen en je hebt een waslijn, niemand hoeft te weten dat de was sneller droog is door hoog vermogen HF stromen ;)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#7 Bericht door PH7CW »

Hallo Harry,

Volgens mij is jouw probleem niet de wet maar je buurman. Dat lijkt me niet met een vergunning op te lossen.

M'n buurvrouw had eerst ook problemen met m'n draadantenne. De vogels vlogen ertegen aan en daarna dood in haar tuin. Als "oplossing" heb ik wat strookjes papier voor de zichtbaarheid aan de antenne gemaakt en subtiel gevraagt hoe het met haar katten ging en of ze nog wel eens wat vingen :wink: . Inmiddels is de versiering eraf en krijg ik geen klachten meer.
Dus: de antenne voorlopig ophangen zonder de "6 meter" mast, de buurman even laten klagen en hem vertellen dat je het zover mogelijk van zijn erf hebt proberen op te hangen. Over een jaar als de buurman eraan gewent is, de 6 meter mast plaatsen :twisted:. Waarschijnlijk hoor je hem dan niet meer. O,ja, voorlopig nog geen zender erop aansluiten, dan kun je bij klachten eerlijk zeggen dat jij het niet geweest kunt zijn. Ook die klachten heb ik al gehad terwijl ik niet de oorzaak van de storing kon zijn.

73

Erik, PH7CW
73,Erik

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#8 Bericht door Theo Postma »

Erg lijkt me dat, buren die je antenne niet mooi of niet willen.
Gelukkig is mijn buurman zo vriendelijk om een paaltje op zijn werkplaats te laten zetten, zodat die kan dienen als bevestigings punt voor mijn draad antennen.
Anders had ik wat problemen gehad bij het weg spannen van de 80 meter draad.

Maar zo lang zaken, lees antenne, boven je eigen grond hangen, is er niet zo veel aan de hand.
En niet mooi vinden, ja dat is een rek baar begrip.
Over smaak valt niet te twisten :D

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#9 Bericht door angelo »

Haha, doet me denken aan die tijd dat mijn R600 van Kenwood storing zou veroorzaken :twisted:
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#10 Bericht door PA5COR »

Een grote slagroomtaart en een vriendelijke uitleg over de hobby bij de overburen leverde mij een bevestigings punt op bij hun schoorsteen voor het lange eind van de FD-4, mijn mast op het dak voor de balun, en een boom aan de rand van de sloot een punt voor de korte zijde.

Dit met een dun grijs draad welke bijna niet is te zien, hangt zo al jaren zonder problemen.

De FD-4 hangt met de balun op 12 meter hoog, de lange zijde loopt naar 9.5 meter af en de korte zijde naar 8 meter hoog, enigszins in een inverted v dus, en van zzo naar nnw.

73,
Cor

PE1POP
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 sep 2006, 15:07
Locatie: Oostelijk nederland

Buren

#11 Bericht door PE1POP »

Het lijkt me heerlijk om ook zulke buren te hebben die van mij zijn een stuk minder vergevingsgezind. Ik heb vergunningsvrij een antenne geplaatst en dit gaat niet zonder slag of stoot bezwaarcommissie van de gemeente en daarbij dreigen met een rechtzaak wegens geleden schade. Mijn aanbod om te ontstoren wordt nog als ongewenst beschouwd. Ik heb het wel gedaan bij een aantal van mijn buren heeft iemand nog een advies over te verwachte klaims en dergelijke??

Groeten Wilko PE1POP :( :( :(

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: Buren

#12 Bericht door Theo Postma »

PE1POP schreef: Ik heb het wel gedaan bij een aantal van mijn buren heeft iemand nog een advies over te verwachte klaims en dergelijke??

Groeten Wilko PE1POP :( :( :(
Ja wel, die komen niet.
Als je buren klachten over je hebben, dan moeten ze bij het AT zijn.
Ik zou hun het adres ook geven en de uur prijzen, als de klacht ongegrond mocht zijn. :D

Wat ik even niet zo kan plaatsten is de storing die je maakt, praat je te luid of zo?
Gekheid even op een stokje, vertel daar iets meer over.
Wat voor mode/welke band/ en hoeveel power gebruik je.

Zelf heb ik al heel wat vreemde dingen gedaan, waarbij bij mij in huis wel wat vreemds gebeurd maar nog nooit bij de buren.
Ook op campings heb ik daar nog nooit last van gehad, terwijl daar juist de antennne wel eens over en dwars voor andere ontvangst antennes hing.
Dit bij gebruik op de korte golf.
Twee meter en hoger heb ik nog nooit last gehad.
EEHhh toch wel met atv op 23 cm.
Straalde in bij de buren, ( op hun sat ontvanger ) en die zagen mij ipv euro sport.
Maar met digi boxen was dit ook over.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

PE1POP
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 sep 2006, 15:07
Locatie: Oostelijk nederland

Buren

#13 Bericht door PE1POP »

Hoi Theo,

Wat ik heb kunnen begrijpen tijdens de hoorzitting over het wel of niet vergunningsvrij zijn van mijn antenne's gaat het bij mijn directe buurman over een beetje laagfrequent detectie in zijn computerluidsprekers. Het grootste probleem is dat er nooit bij mij geklaagd is maar alleen tegen de gemeente die dat vervolgens weer doorspelen naar mij en ik stuur daarop een nette brief met de contactgegevens van mij en eventueel het AT als ze met mij niet willen communiceren.

Ze hebben aangegeven tijdens de hoorzitting dat ze geen contact op willen nemen met het AT omdat dit hen tijd en geld zou kosten. Eventuele ontstoormaatregelen van mij komen hun huis niet in ook niet als ik aanbied de kosten daarvan op mij te nemen. Een opmerking van mij dat ik meer niet aan kan bieden wordt helemaal niet goed opgevat.

Mijn buren hebben aangegeven dat ze door willen gaan totdat er een antenneverbod komt en het liefst een uitzendverbod. :( :( :(

Even een beetje over mijn workingconx, ik gebruik voornamelijk gebruik van HF. 20 t/m 10 meter en maak daarbij 200 watt max in een sommer XP 507 3 elements beam voor 20 meterband ( kwa grootte ) alles in SSB.

Ik heb niet zoveel "goede" bekenden meer in de buurt alleen mijn directe overburen vinden het helemaal niet erg. (De rest heeft allemaal het formulier wat door een buurtbewoner is verspreid gelezen en geinterpreteerd dat ik illegale dingen doe.)

Ik heb vanmidag in ieder geval mijn rechtsbijstandsverzekering in kennis gesteld omdat de buren aangegeven hebben dat ze dus een civiele procedure opstarten wegens door hen geleden schade in verband met mijn vergunningsvrije antennemast.

Ik hoop dat dit het geval een beetje verduidelijkt

Groeten PE1POP,

PE2HD
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 aug 2006, 06:47
Locatie: Eindhoven

#14 Bericht door PE2HD »

Wilko,

In hoeverre weet jij zeker dat je een "vergunningsvrije" antenne hebt geplaatst?
Regels als "niet aan de voorgevel" en "niet hoger dan 5m boven het dak uit" snap ik allemaal wel maar in hoeverre telt bijvoorbeeld de oppervlakte van je antenne? Er zijn mensen die een 3 elements beam minder mooi vinden dan bijvoorbeeld een x50 van diamond :wink: . In hoeverre is een antenne esthetisch vergunnings vrij?

PE2HD, Harry

PE1POP
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 sep 2006, 15:07
Locatie: Oostelijk nederland

Buren

#15 Bericht door PE1POP »

Hoi Harry,

Wat is er zeker in het leven ?? Tot nu toe heeft de gemeente als standpunt dat de antennemast met antenne's vergunningsvrij is, de commissie van bezwaar is daar nu naar aan het kijken daarna moet de gemeente het nog eens opnieuw gaan bekijken maar op dit moment is alles vergunningsvrij volgens de gemeente ambtenaar die hier is komen kijken. Ik weet dat een kleinere antenne misschien een oplossing zou kunnen zijn maar daar twijfel ik ook nog weer aan. De buren geven daar ook geen antwoordt op tegen mij. Ik kan wel een andere plaatsen maar als ik daar niets mee opschiet wat dan?? :( :( :(

Groeten Wilko PE1POP,

Plaats reactie