Fritzel GPA-30 of GPA-50

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Fritzel GPA-30 of GPA-50

#1 Bericht door PD4M »

Ik heb besloten dat mijn eerste serieuze HF antenne een vertical van Fritzel moet worden. Als Novice mag ik op 40,20 en 10 meter. Al eerder werd de opmerking gemaakt waarom je als Novice in godsnaam op de 40 meter zou willen zitten. Met mijn huidige end fed (Par Electronics) QRP draadantenne ontvang ik uitstekend op de 40 meter. Dag en nacht. Het meeste speelruimte is er natuurlijk op de 20 meter voor de Novice. En straks wellicht ook weer op de 10 meter band.

De GPA-30 heeft geen 40 en 80 meter, redelijk korte radialen en is prijstechnisch goedkoper dan de GPA-50.
De GPA-50 heeft 40 en 80 meter maar d.m.v. een kleine dipool die ook nog eens horizontaal moet hangen. Ik lees regelmatig dat de lagere banden op de Fritzel smalbandig zijn en vaak niet goed werken.

Ik heb een klein plat dak van 5 x 6 meter en kan dus net (niet) de radialen kwijt. Het pleit voor de GPA-50 dat ik ook de 40 meter heb, ook al is die niet erg goed en smalbandig. Maar is het die honderd euro meer waard? Zeker speelt de lengte mee. De GPA-50 is samen met tegelvoet iets van zes meter boven het dak. Niemand zal daar waarschijnlijk over vallen, maar toch... Maar wat doe ik met de 40 meter als ik voor de GPA-30 kies? Mijn end fed is een tijdelijke oplossing die ik steeds weer uit het raam moet gooien. Geen ideale situatie.

Wie denkt er even met me mee?

Nog twee praktische vragen.
1. Hoe geleid je coax kabel over een plat dak? Laat je het los liggen of door een buis of verhoogd via clips aan tegels?
2. Hoe kan ik de coax kabel van het dak het beste naar mijn shack net onder dit dak krijgen? Een gat boren vind ik spannend in verband met lekkage. Over de ' dakgoot' en dan en gat in de muur (ik woon in een geheel houten huis - houtskeletbouw)? Ik heb ook diverse pijpje staan op het dak. Kan ik daar iets mee om de kabel netjes naar binnen te krijgen?

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Fritzel GPA-30 of GPA-50

#2 Bericht door PD2R »

Hoe hoog is dat platte dak? Mijn GPA 30 staat op 10 meter hoogte, is niet echt ideaal heb ik begrepen. Een paar meter zou beter zijn. Moet ook zeggen dat mijn antenne geen uitblinker is. Het is voor mij slechts een tussen oplossing dus ik heb er niet zoveel moeite mee. Anders had ik gekozen voor een rotary dipool o.i.d.

Coax kan je gewoon over het dak laten lopen, is geen enkel probleem.
Het enige wat eventueel op de lange termijn voor problemen zou kunnen zorgen is de UV straling van de zon. Wat dat betreft is het wellicht beter om hem in een buis te leggen of een kabel te kopen welke UV bestendig is.

Hoe je de kabel naar binnen moet voeren is sterk afhankelijk van de de situatie. Ik heb een dakpan opgelicht en daaronder een gat in het dag geboord. Maar goed, jij hebt een plat dak zonder dakpannen.
Ik geloof dat MFJ een soort kozijn doorvoer heeft. Kijk hier maar eens.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Fritzel GPA-30 of GPA-50

#3 Bericht door PD4M »

De hoogte van het dak is ongeveer 7.50 - 8 meter. Waarom zou dit bij deze antenne van veel invloed zijn? Je radialen heb je toch ook nog?

Maarten
Maarten
PD4M

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Fritzel GPA-30 of GPA-50

#4 Bericht door pa1bjs »

Ga voor de GPA 404, deze heeft wel de 40m band en bevalt mij prima.
Gebruik liever geen (te korte) vertical voor 80m.
Dit werkt echt niet prettig, is erg smalbandig... en het is meer verlengspoel dan antenne.

Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Fritzel GPA-30 of GPA-50

#5 Bericht door andre »

Hoi Maarten,
ik heb hier een GPA404, gebruik deze alleen voor 40 mtr(enigste band waar deze antenne goed werkt) en heb er recentelijk vk mee gewerkt 59+ terwijl op dat zelfde moment mijn dipool van 2 maal 10 meter er niks van bakte. Antenne hoogte 2,5 meter boven mijn platte dak 12 meter hoog) met 6 radialen.

Er lopen hier totaal 9 kabels over het dak over een lengte van 15 meter. 6 maal coax, 1 rotorkabel 8x 1mm2,
1 relay kabel en nog een kabel voor een windvaan. Kunnen jaaaaaaren mee.

Al deze kabels gaan naar een patch kast op mijn balkon. Van daar met gelijksoortige kabels door een groot gat in het houten kozijn, afgedekt door een flinke kabelgoot, m'n shack in. Dicht gepropt met isolatie.

Op deze manier ligt de kabel hier al meer dan 23 jaar, en heb ze pas een maal compleet vervangen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Fritzel GPA-30 of GPA-50

#6 Bericht door PE9DX »

Laat ik vooropstellen dat ik geen HF man van huis uit ben, ik zend op de kortegolf thuis weinig tot niet.
Ik woon in een flat van 3 hoog met een houten dak en dan 3 meter lager een betonnen vloer.
Ik mag graag met antennes experimenteren en heb dat ook altijd volop gedaan.

Laat ik zeggen dat in mijn meer dan 30 jaar ervaring alle antennes van 1.6 mHz tot aan 1296 mHz allemaal slechter werkten dan iemand die de antennes op / in een mast heeft staan.
De antennes waar mee zijn geexperimenteerd lopen uiteen van verticale antennes tot aan meerdere elementen beams, dipolen, L antennes etc etc

Afgelopen zomer nog weer diverse experimenten gedaan met antennes voor 1.8 mHz, heb getest met een dipool, langdraad en een L antenne.
De antennes werden voorzien van voldoende radialen van 10 meter lengte.
Deze antennes werden eerst aangepast op een grasveld en werkten prima zowel qua afstraling als swr.
Na plaatsing op het dak was het huilen met de pet op, slechte swr geen afstraling meer, heb ze korter / langer gemaakt waarbij de swr soms weer redelijk in het gareel werd gekregen maar de afstraling bleef slecht.

Heb ook verticale antennes voor 15 en 10 meter getest, gemaakt van een 27 mc antenne met voldoende radialen eronder.
Werkten wel, maar in vergelijking met een simpele 2 elm beam of rotary dipool, was de ontvangst een heel stuk minder.
Heb wel de hele wereld kunnen werken in b.v JT65 met 1 tot 10 watt.
In ssb / cw ging het allemaal een stuk moeizamer.

Moraal van dit verhaal: antennes op het dak of flat bevalt mij slecht, als je ergens anders een tower hebt staan met dezelfde antennes of beter.
Maar goed als je geen andere mogelijkheid hebt is het beter als niks.......

Johan, PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Fritzel GPA-30 of GPA-50

#7 Bericht door andre »

PE9DX schreef:Laat ik vooropstellen dat ik geen HF man van huis uit ben, ik zend op de kortegolf thuis weinig tot niet.
Ik woon in een flat van 3 hoog met een houten dak en dan 3 meter lager een betonnen vloer.
Ik mag graag met antennes experimenteren en heb dat ook altijd volop gedaan.

Laat ik zeggen dat in mijn meer dan 30 jaar ervaring alle antennes van 1.6 mHz tot aan 1296 mHz allemaal slechter werkten dan iemand die de antennes op / in een mast heeft staan.
De antennes waar mee zijn geexperimenteerd lopen uiteen van verticale antennes tot aan meerdere elementen beams, dipolen, L antennes etc etc

Afgelopen zomer nog weer diverse experimenten gedaan met antennes voor 1.8 mHz, heb getest met een dipool, langdraad en een L antenne.
De antennes werden voorzien van voldoende radialen van 10 meter lengte.
Deze antennes werden eerst aangepast op een grasveld en werkten prima zowel qua afstraling als swr.
Na plaatsing op het dak was het huilen met de pet op, slechte swr geen afstraling meer, heb ze korter / langer gemaakt waarbij de swr soms weer redelijk in het gareel werd gekregen maar de afstraling bleef slecht.

Heb ook verticale antennes voor 15 en 10 meter getest, gemaakt van een 27 mc antenne met voldoende radialen eronder.
Werkten wel, maar in vergelijking met een simpele 2 elm beam of rotary dipool, was de ontvangst een heel stuk minder.
Heb wel de hele wereld kunnen werken in b.v JT65 met 1 tot 10 watt.
In ssb / cw ging het allemaal een stuk moeizamer.

Moraal van dit verhaal: antennes op het dak of flat bevalt mij slecht, als je ergens anders een tower hebt staan met dezelfde antennes of beter.
Maar goed als je geen andere mogelijkheid hebt is het beter als niks.......

Johan, PE9DX.
Ik kan deze conclusie van je alleen maar be-amen Johan. Hetzelfde vergelijk heb ik hier. Ik heb hier een redelijk goede antenne voor hf in mijn mast van 8 meter, op het platte betonnen dak, totaal 20 meter boven de grond.
Stations bij een amateur op nog geen 10 km van hier, met zijn antenne's boven de soppige grond van de IJssel worden ontvangen met S9, terwijl ik ze in het geheel niet hoor.

Maar ja, op welk dak van welk wooncomplex vindt je soppige grond :wink:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Fritzel GPA-30 of GPA-50

#8 Bericht door PD4M »

PE9DX schreef: Moraal van dit verhaal: antennes op het dak of flat bevalt mij slecht, als je ergens anders een tower hebt staan met dezelfde antennes of beter.
Maar goed als je geen andere mogelijkheid hebt is het beter als niks.......

Johan, PE9DX.
Dank je Johan voor je reactie. Ik ben bang dat, enkelen daargelaten, de meesten van ons met veel beperkingen en stadse QRM te maken hebben. En getuige de 'lange draad' in dit forum ook nog met gemeenten en bouwvergunningen. Ik zal het met mijn platte dakje moeten doen. Een beam van de kleinste soort is al net iets groter dan mijn huis. Ik zou dan over de buren zwiepen. En alhoewel ik lieve buren aan beide zijden heb wil ik voorkomen dat dit mis gaat lopen door discussies over gevaarlijke straling. Bovendien andere buren in mijn woonomgeving zijn een stuk minder aardig. In onze wijk is namelijk flink gedebateerd over een UMTS mast. Je merkt dan dat sommigen echt niet voor rede vatbaar zijn.

Als je in Google zoekt op GPA-30 of GPA-50 krijg je genoeg websites van collega amateurs die dan wel lovend of licht kritisch zijn over deze antennes. Allen staan gewoon op daken. Fritzel draait al heel wat decennia mee en de kritieken zijn over het algemeen lovend (Eham.net). Degelijk en naar omstandigheden goed werkend. Ik ben momenteel nog niet zo'n knutselaar en wil eigenlijk een probleem-arm en degelijk systeem op het dak en daar voldoen ze wel aan. Met een beetje slim plaatsen van de tegelvoet kan ik de radialen ook nog wel kwijt. Een beam vereist ook meteen weer een zwaar model tegelvoet zoals op de website van GB antennes te zien is en een redelijk prijzige rotor.

Ik heb veel gelezen op dit forum over antennes. En een ding is me wel duidelijk bijna evenveel meningen en ervaringen als leden! :D
Dus ik ga gewoon voor een Frizel GPA en zie wel waar het schip strand en of 'ie voldoet. En asl het echt niet werkt in mijn situatie en mijn zendende plaatsgenoten er ook niets aan kunnen verbeteren dan gaat hij in de verkoop.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Fritzel GPA-30 of GPA-50

#9 Bericht door PD2R »

Naamgenoot,

Doe jezelf en lol en probeer ook eens een dipooltje weg te spannen. Coax schakelaar ertussen en vergelijk zelf.
Natuurlijk, als je niets anders hebt zal die Fritzel echt wel werken, doet die van mij ook. Maar als ik hem vergelijk met een een simpele dipool dan moet hij het zwaar af leggen.

Voor 40 meter denk ik dat het nog wel goed gaat maar voor 20 en hoger is toch behelpen.

Wat je ook doet, have fun!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Fritzel GPA-30 of GPA-50

#10 Bericht door pa1bjs »

Ik heb de GPA404 eens vergeleken met een dipool van 2x5m voor de 20m band, en de GPA won (net)
Dit viel me helemaal niet tegen.
De opstraalhoek van de gpa was wat gunstiger hier, dus "DX" ging iets makkelijker
De gpa had net wat minder ruis als de dipool
(deze hing als een sloper van 8m naar 2m)

Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

ON3AMZ
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2015, 00:52
Roepletters: ON3AMZ
Locatie: Antwerpen

Re: Fritzel GPA-30 of GPA-50

#11 Bericht door ON3AMZ »

Hoi,
ik heb een 1/4 ground plane antenne gemaakt van een voor de 27MHz bedoelde antenne, met 3 draadradialen eraan werkt deze een stuk beter voor DX op de 20m band dan mijn korte G5RV.
Lengte cb antenne aanpassen, spoeltje eruit aan het voedingspunt en de radialen eraan en klaar.
Deze werkt zelfs beter dan mijn andere antenne, een CP-6 van cushcraft, maar dat kan aan de opstelling van die laatste wat liggen.

Johnny.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Fritzel GPA-30 of GPA-50

#12 Bericht door Geen belang »

Kan je geen draad spannen?

Want zo'n verticaal van amper 5 meter gaat eigenlijk niets doen, misschien een klein beetje op 10m maar dan heb je het wel gehad.
Op de andere banden is die botweg te kort en gaat die minder doen dan een dipool.
Je gooit eigenlijk zo'n 300+ euro de vuilnisbak in.

Kijk eens naar een G5RV-Junior, die is perfect op die banden, ook niet heel erg lang maar gaat zeker beter werken.
Enige waar je rekening mee moet houden is dat de kippenladder vrij moet hangen, er moet een mantelstroomfilter in (colafles met coax is het simpelste) en je hebt tuner nodig.
En anders een ZS6BKW dan kan je zonder tuner maar die is veel langer.

Dit gaat met zekerheid veel beter werken en goedkoper zijn dan zo'n korte spriet.

Ikzelf heb al heel de wereld gewerkt met 100W op een G5RV op 40 / 20 / 10, zelfs een keer Bonaire in FM op 10M, waren lichte condities :lol:

Mensen die zeggen dat je 40m moet vergeten adviseren je verkeerd, die band is bij uitstek geschikt om de wereld rond te gaan met laag vermogen.
Zo heb ik met 1mW met digitale modus (WSPR) 9000km overbrugt tot in centraal USA, dat ga je met zo'n GPA zeker niet redden.

Die draadantennes kosten amper 50 tot 80 euro en werken heel goed, beter dan alles wat je kan verzinnen en veel duurder is.

En aangaande je buren, zeg gewoon tegen ze dat het een ontvangst-antenne is, zeg helemaal niet dat je aan het zenden bent, dan is er normaal geen probleem.
MAAR voor je gaat zenden, zorg voor een GOED mantelstroomfilter zodat ze je ook geen inspraak van je hebben, want zonder dat knal je over hun speakers en is het gedaan met de pret, onderschat het belang van dit filter niet!

https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Choke ... ebalun.htm

Ikzelf doe het met 1 tot 2 meter ferriet op de coax te klampen, maar het kan op vele manieren...laat het echt niet achterwege.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Fritzel GPA-30 of GPA-50

#13 Bericht door on4avt »

r5f2.jpg
Ik heb een Cuscraft gehad (ik dacht R5 of R6 ),is met de radialen eraan.Was vanaf de 40 m tot de 6 m dacht ik.
Ik was er content van. heb er Japan en VE7 en VK mee gewerkt, ook in ssb.
Een dipool is altijd stukken beter;
Is een mag loop geen oplossing ? Geen radialen nodig.Heb er ook ene en die doet het even goed al de vertical.
Je moet natuurlijk bij tunen en efkens over de band draaien hoor je niet alles.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Fritzel GPA-30 of GPA-50

#14 Bericht door Geen belang »

Ga whisperen en kijk hoeveel vermogen je nodig hebt om het te herhalen.
Waar ik vroeger op 40m Australië werd gehoord met amper 50mW heb ik er nu ruim 1W voor nodig.
Dat is het fijne aan whisperen, je krijgt vaste waardes van vaste stations terug, zo kan je perfect antennes testen.
Natuurlijk hebben condities er ook mee te maken, maar dan zie je ineens een groter aantal rapporten terugkomen terwijl de waarde amper verandert op het station dat je normaal vergelijkt.

Ook stralings patronen zijn er erg goed mee te bekijken, want zo kan je een beam draaien en de rapporten draaien dan mee.

Mooiste systeem dat er bestaat om antennes te testen en daar zie je direct het onderscheid of een antenne afstraalt of niet.
BTW, bij die hele lage vermogens, minder dan een 100 a 200mW verwijder je het best tuners en baluns etc want je verliest veel te veel vermogen in die dingen en sluit je de antenne direct aan.
Zo heb ik me heel lang lopen verwonderen waarom 1mW nergens kwam tot ik de tuner er van tussen haalde en ineens dook de USA op :lol:

Maar met de condities van vandaag kan ik dat niet herhalen, gister nog getest, om een fluitje in Bonaire te horen (van mezelf) had ik minstens 200W nodig en geeft aan hoe slecht het wel is.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA7ES
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 mar 2010, 22:39
Roepletters: PA7ES
Locatie: veenendaal
Contacteer:

Re: Fritzel GPA-30 of GPA-50

#15 Bericht door PA7ES »

Mijn mooiste verbinding die ik maakte en die me dus heel goed bijgebleven is, dateert uit een aantal jaren terug toen ik op oude jaarsavond een qso in phone maakte op 7mhz met VK7.
Daar was het al nieuw jaar en hier nog niet. Deze qso maakt ik met 100watt en een gpa404 met 1 radiaal van 10mtr voor de 7mhz band. Deze antenne stond op mijn dak, hoogte ca 7 mtr.
Alle uithoeken gewerkt met die antenne. De gpa50 is voor 7mhz minder interessant omdat de dipool weinig voorstelt. Voor 80meter is hij lokaal inzetbaar. Wil je specifiek iets doen op 14mhz dan kan je ook prima een oude gpa pakken en daar de spoel uit halen. 3 radialen van ca 5mtr eraan en werken. Ik zou voor de gpa30 gaan en als je op 7mhz iets wilt doen dan zou ik de gpa404 nemen. Succes
50MHz/70Mhz: Icom 7610 voor 70mhz een Kuhne tr-70H transverter 6+7 elementen
144Mhz/430/1200mhz: Icom 9700 in aantocht 11/23/36 elementen

Plaats reactie