HF banden in mist gehuld???

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
anemo
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 aug 2006, 11:22
Locatie: Gorredijk (Friesland)

HF banden in mist gehuld???

#1 Bericht door anemo »

Hallo,

Sinds een paar dagen de Kenwood R5000 weer uit het stof gehaald, antenne (inverted V) weer aangesloten en wat blijkt, op de 20M ontvang ik niets anders dan 10 tot 20 dB over 9 aan ruis, wat overigens ook geld voor de andere banden. :roll:

Ik heb de antenne nagelopen, zelfs een andere andere aangesloten (windom), maar de ruis en het niet ontvangen blijft hetzelfde.

Ja, gisteravond hoorde ik een stel italianen DX'en maar dat was alles.

Zijn er op het moment soms admosferische storingen die dit veroorzaken???

Elke input is welkom.

groet,
Martin

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#2 Bericht door pa3gju »

Vreemd maar niet onmogelijk.
Ik heb een ruis op 20 m band van S 4 maximum.
en dat vandaag 18 augustus 13:34 uur.
Lange tijd heb ik een S 7 gehad van ruis, dus zeer variabel.
Wel is de antennen een magnetic loop.
De ruis kan van dag tot dag verschillen, zelfs van uur tot uur.
Mischien de pluggen eens nakijken of ze geen massa maken, het is maar een idee, of nakijken of de cabel geen breuk heeft, met ohm meter.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#3 Bericht door Yannick PE2YSB »

op mijn inv.v heb ik een ruis tussen s3 en s9 op de 20m, gelukkig meestal s3
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#4 Bericht door angelo »

Klinkt alsof iemand een kabelinternet modem heeft, een ethernet-over-powerlines of audio-over-powerlines meuk heeft die in de buurt woont..

Ik heb zelfs al een keer gezien dat een rotte TL balk zoiets kan veroorzaken.. Effe goed gaan zoeken vrees ik.
No good deed goes unpunished.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#5 Bericht door Yannick PE2YSB »

kabel internet ben ik zelf :P maar heb niet veel last van de ruis, stations komen er goed boven uit, en de harde ruis zit in de stillere stukken van de band (boven 14280)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
anemo
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 aug 2006, 11:22
Locatie: Gorredijk (Friesland)

#6 Bericht door anemo »

Heb alles nagelopen, zelfs nieuwe PL pluggen eraan gezet, kabel gecheckt met Ohm meter, kan geen risicofactor vinden.

Ikzelf heb kabel internet via de kabel van @home, ik heb deze uitgeschakeld (stroom eraf) en maakt geen verschil, de ruis blijft van hoog niveau, zo rond de s9, hoogst irritant, ik raak een beetje aan het eind van m'n latijn.
Laatst gewijzigd door anemo op 19 aug 2006, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
73,
Martin

"Poor planning on your part does not necessarily constitute an automatic emergency on my part."

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#7 Bericht door pa2et »

Hoi Anemo,
Heb je geen portable KG ontvanger, of kan je er misschien een lenen? Daar moet je het huis eens mee onderzoeken, TV of PC die op standby staat? Laders van telefoons zijn ook berucht net als halogeenverlichting met een inverter ipv een "echte" transformator. Eigenlijk is iedere schakelende voeding een potentiele storingsbron.
Sterkte gewenst bij het zoeken!

73 de pa2et
73
Eat



ham4ever!

Gebruikersavatar
anemo
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 aug 2006, 11:22
Locatie: Gorredijk (Friesland)

#8 Bericht door anemo »

Goed idee PA2ET, ga wat jij veronderstelde direct doen, misschien dat me iets opvalt.
Laatst gewijzigd door anemo op 19 aug 2006, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
73,
Martin

"Poor planning on your part does not necessarily constitute an automatic emergency on my part."

Gebruikersavatar
anemo
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 aug 2006, 11:22
Locatie: Gorredijk (Friesland)

#9 Bericht door anemo »

Heb de receiver verplaatst naar een andere kamer en daar viel de ruis terug van S9 naar S3, een hele verbetering.

Dit maakt het idee waar het nou aan ligt er niet makkelijker op, want de plek waar ie stond, daar heeft altijd mijn oude receiver gestaan en die heeft altijd een puike ontvangst gehad, al met al een vreemde situatie.
Laatst gewijzigd door anemo op 19 aug 2006, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
73,
Martin

"Poor planning on your part does not necessarily constitute an automatic emergency on my part."

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#10 Bericht door PA5COR »

Met goede coax zou je de lage kamerstoring normaal gesproken juist uit de ontvanger moeten houden mits je ook een goede aarde bezit, geen randaarde dus...

73,
Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#11 Bericht door angelo »

precies, der zit iets in te stralen in zijn transceiver, niet zijn antenne. inmiddeld ben ik erachter wat de storing veroorzaakte in mijn ouderlijk huis. kliep toevallig met mijn porto langs het huis... van 0 tot 900MHz s9+40db in de hoek. De wijk-verdeelkast :evil:
No good deed goes unpunished.

Plaats reactie