Gain van gestackte antenne's

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

Gain van gestackte antenne's

#1 Bericht door PH7W »

Ik probeer voor mezelf iets te beredeneren, maar ik kom er niet helemaal uit. Weet iemand het antwoord op de volgende stelling?

Stel:

Ik hang twee dezelfde, verticaal gepolariseerde yagi's met een gain van 10 dBi onder elkaar en koppel deze. Is de gain van de antenne-inrichting nu 10 + 10 dBi = 20 dBi of 10 dBi x 2 = 10 + 3 dBi = 13 dBi?
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Gain van gestackte antenne's

#2 Bericht door PF1JM »

PA8JRG schreef:Ik probeer voor mezelf iets te beredeneren, maar ik kom er niet helemaal uit. Weet iemand het antwoord op de volgende stelling?

Stel:

Ik hang twee dezelfde, verticaal gepolariseerde yagi's met een gain van 10 dBi onder elkaar en koppel deze. Is de gain van de antenne-inrichting nu 10 + 10 dBi = 20 dBi of 10 dBi x 2 = 10 + 3 dBi = 13 dBi?
Theoretisch het laatste. Met 2 antennes verdubbel je de gain en een verdubbeling is +3dB. In de praktijk zal het lager uitvallen, zo rond de 2 dB. Dit heeft o.a. te maken met de toename van het aantal zijlobben bij versmallen van de hoofdbundel. E.e.a. staat goed beschreven in Rothammel, en ongetwijfeld ook in het ARRL-antennabook (voor hen die het Duitsch niet zo goed machtig zijn).

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#3 Bericht door Theo Postma »

Met twee antennes krijg je gekoppeld, +- 2.8 db erbij.
Maar de vraag die je eerst voor zelf moet beantwoorden is : in welk vlak wil je koppelen.
Daar hangt van af of je de grootste gain krijgt.
Vertikaal koppelen geeft een brede bundel, en minder gain.
Denk hier dan aan 2.4 db.
Horizontaal geeft een scherpe smalle bundel, maar de meeste versterking.

Vertikaal en horizontaal zijn dus niet je polarisatie van uitzenden.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#4 Bericht door angelo »

een meer-elements beam levert vaak meer op dan stacken... of je moet er meteen 4 hangen... maar is ook prijstechnisch gezien, een meer-elements beam goedkoper dan 4 van die krengen :wink:
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#5 Bericht door PH7W »

Theo Postma schreef:Met twee antennes krijg je gekoppeld, +- 2.8 db erbij.
Maar de vraag die je eerst voor zelf moet beantwoorden is : in welk vlak wil je koppelen.
Daar hangt van af of je de grootste gain krijgt.
Vertikaal koppelen geeft een brede bundel, en minder gain.
Denk hier dan aan 2.4 db.
Horizontaal geeft een scherpe smalle bundel, maar de meeste versterking.

Vertikaal en horizontaal zijn dus niet je polarisatie van uitzenden.

Groeten,
Theo
Bedoel je daarmee dat het koppelen van antenne's "in het verlengde van de elementen" een brede bundel met relatief weinig gain tot gevolg heeft en het koppelen met de elementen van beide antenne's "naast elkaar" een smalle bundel met veel gain tot gevolg heeft?
Jorg | PH7W

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#6 Bericht door Theo Postma »

PA8JRG schreef: Bedoel je daarmee dat het koppelen van antenne's "in het verlengde van de elementen" een brede bundel met relatief weinig gain tot gevolg heeft en het koppelen met de elementen van beide antenne's "naast elkaar" een smalle bundel met veel gain tot gevolg heeft?
Hier bedoel ik mee, boven elkaar of naast elkaar zetten.
En dit heeft niets met de polariteid v/d antenne te maken.
Want daar spreken we ook over vertikaal of horizontaal.
Nee, ik bedoel de velden, het vertikale veld en het horizontale veld.

Stel een kegel van een beam voor, mooi spits vormig.
Bij twee antennes krijg je gekoppeld in het horizontale vlak, een piek (je) boven op die kegel.
De bundel wordt er wel smaller door.
Gain komt niet zo maar ergens van, het moet uit de karakterestiek v/d antenne komen.
In dit voorbeeld zie je dan dat de achter lobben in elkaar zakken en de voorkant smaller zal worden.

Vertikaal koppelen geeft een behoud v/d oorsprokelijke kegel, maar door het na elkaar toe vouwen v/d vertikale bundel, zie je de kegel aan de voorkant "dikker" worden.

Hopelijk is het zo duidelijk geworden.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#7 Bericht door PH7W »

Zekers! Bedankt voor de uitleg.
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#8 Bericht door PF1JM »

angelo schreef:een meer-elements beam levert vaak meer op dan stacken... of je moet er meteen 4 hangen... maar is ook prijstechnisch gezien, een meer-elements beam goedkoper dan 4 van die krengen :wink:
't Is maar wat je zoekt. Een meer-elements beam zorgt voor een versmalling van de hoofdlob in zowel het horizontale vlak als in het vertikale vlak. Voor VHF en hoger is het vaak aantrekkelijk om de vertikale bundel zo smal mogelijk te maken met behoud van de breedte van de horizontale bundel. Hierbij moet je dan denken aan random contacten, bijvoorbeeld via sporadische E of Tropo. Je stackt dan bijvoorbeeld 2 of meer horizontaal gepolariseerde antennes vertikaal. 2 vertikaal gestackte korte Yagi's kunnen al een heel aardig resultaat geven. Bij MS, satellietwerk en EME gelden weer heel andere regels m.b.t. optimalisatie van je systeem.

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#9 Bericht door PA3GVQ »

Bij GSM/UMTS antennes doen ze dat ook het stacken van 2 elm yagi's.

In de witte bakken zitten een aantal gekruiste dipolen boven elkaar gestacked, waarbij de achter plaat als reflector dient. Ik heb recent een versie gezien met 11 X dipolen. Zag er allemaal zeer fraai uit met de dipolen op printplaten die op afstandsbussen stonden.

Daarmee heb je een openings hoek vertikaal van minder dan 7 graden en horizontaal van rond de 65 graden.

Edwin

Plaats reactie