wat kan er mis gaan aan een balun?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

wat kan er mis gaan aan een balun?

#1 Bericht door angelo »

Vorige maand heb ik een 1:1 balun (ja, ik weet dat het amper zinvol is) gekocht, zodat ik een wat professionelere inverted vee antenne kon hangen op de zolder dan degene met geoxideerde coax en een kroonsteentje (die overigens mooi 1:1.2 of beter staat over behoorlijk meer dan je van de 2% regel zou verwachten.

Nadat ik de inverted vee op de zolder gehangen had (niet eerst nagekeken, want ik heb er inmiddels zoooo veel gebouwd dat ik de lengtes op het oog kan knippen) bleek dat de staande golf verre van optimaal was. Het bleek dat mijn handmatige tuner nog op ON stond, en die maar snel afgekoppeld. Wat bleek, de VSWR was ERGER... 1:8 bovenin en 1:10 onderin de band. Eerst dacht ik nog dat ik een fout gemaakt had met de lengtes maar nadat ik een nieuwe set kabels gemaakt had bleek de staande golf even waardeloos te zijn als voorheen.

Gisteren opnieuw geprobeerd, maar dito resultaat. Vanmorgen getest, en wat bleek, ook zonder kabels aan de balun, bleek de staande golf hetzelfde.

Conclusie, nieuwe Diamond BU50 die gewoon DOA is. Dat is toch mooi <piep> als je bedenkt dat een 12 cent kroonsteentje BETER werkt dan een 35 euro professionele balun.

En daar ben je dan dagenlang op een bloedhete zolder voor aan het ploeteren geweest... (*#&@((*@$ :evil:

voorlopig koop ik effe geen diamond meer (AL mijn antennes, 3x mobiel en 2x basis) zijn diamond en dito geldt voor het bouwen van eigenbouw antennes voorlopig, tenzij het met kroonsteentjes en plakband gaat. :roll:
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Ik kan me voorsellen dat je ff niet erg blij was...

Maar baluns bouwen doe ik zelf, daar valt geld te verdienen, (nederlanders he..":D) en de lol wil ik ook niet missen, bovendien bepaal ik zelf he ik het wil hebben, en de kwaliteit.

Heb voor de vakantie vorig jar een 1:6 en 1:1 balun gemaakt voor de FD-4 met staalkdraad, welke zijn diensten heeft bewezen in Frankrijk, goede swr en verbindingen van 160 tot en met 6 meter:o

Er is tegenwoordig op de radiomarkten volop ferriet te koop voor schappelijke prijzen, ik heb hiet een voorraadje liggen 3e25 en 4c65 etc.

Succes in ieder geval met de antenne's

73,
Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#3 Bericht door angelo »

Ik bouw alles (wat niet in het zicht komt) het liefst zelf. Normaal gesproken zou ik ook de balun zelf gebouwd hebben, maarja, ik kom de laatste tijd niet zo vaak meer bij amateurmarkten of andere plekken waar ik zelf aan materiaal kan komen. Ik ben al blij dat ik in 2 maanden tijd PL pluggen en N connectoren gevonden kon krijgen. :roll:
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

Voor pluggen etc kan ik 7 km van mijn huis terecht tot en met N connectors voor de Ecoflex 15 aan toe, dus heb ik daar wel een grijpvoorraad van liggen.

Op de radiomarkten 6 van 3e25 en 6 4c65 gehaald, zodat ook daar niet snel mis wordt gegrepen, 6 kilo soldeer voor de eerste 20 jaar zodat het "nieuwe"solderen mij voorlopig wel voorbij gaat :p

Weerstanden, transistoren etc, bij de bulten, ook daar geen gebrek.

Bovendien zijn de nieuwe componenten voor loodvrij soldeer ook toepasbaar met loodhoudend soldeer, andersom zal een heel probleem worden..

73,
Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#5 Bericht door angelo »

3e25 kan ik nog wel begrijpen, die zijn breedbandig en geschikt voor baluns van te maken voor HF. maar 4c65, die zijn toch voor 70cm?
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#6 Bericht door PA5COR »

De 4 c 65 zijn breedbandig van 3 mHz tot 50 mHz is mijn ervaring, de 3 e 25 is van 1 mHz tot 10 mHz beter geschikt.

Een 1:1 balun maak ik dan ook van elk een ringkern te nemen, opelkaar te plakken, teflon tape erom, en daar de balun van te maken, zodat deze over het hele bereik goed is.

De T200 rode en grotere ringkern kun je ook gebruiken, maar daar zullen meer wikkelingen op moeten waardoor de toegenomen capaciteit tussen de windingen weer afbreuk doet op de hogere frequenties.

Voor mijn vakantie FD-4 heb ik 2 x de 4 c 65 gebruikt, op elk 8 windingen met rood/zwart luidsprekerdraad zoals die in de autoaccessoire shops is te krijgen, en daarmee de transformatie balun gemaakt.

De 1:1 mantelstroombalun is met een 10 cm lange ferrietstaaf uit een gesloopte middengolf radio gemaakt, waaromheen 15 wikkelingen met soepele RG 58 van goede kwaliteit.

Hierin kun je gemakkelijk 400 watt kwijt, maar ik heb of de FT 847, of de FT100 mee, elk maar 100 watt met de MFJ 993-B autotuner.

http://www.dx-wire.de/brit/powerringkern.htm

Heb je een idee hoe dit gaat.

De auteur geeft 750 watt aan , ik ben altijd erg voorzichtig, met 100 watt kon ik geen opwarming bespeuren met een slechte swr op de 160 meter.

Ik kan met de eigenbouw FD-4 op 80 tot en met 6 meter uitkomen, en 160 meter lujkt met wat tunewerk van de autotuner.

Het aantal verbindingen vorig jaar gemaakt was ruim voldoende vanaf Valee du Lot, hangend halverwege de berghelling, waardoor toch veel werd afgeschermd.
Over 5 weken weer in gebruik vanuit de Dordogne.

73,
Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#7 Bericht door angelo »

heb ik het altijd fout gedaan.. ik ging er van uit dat de 3e25 van 1-30 was en de 4c65 van 3-460 :?
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#8 Bericht door PA5COR »

http://www.ferroxcube.com/prod/assets/3e25.pdf
http://www.ferroxcube.com/prod/assets/4c65.pdf

Mooi, Google ;)

Let maar op de specificaties.

Hoop dat je er wat aan hebt

Maare, 450 mHz?
Daar gebruik je toch een stukje teflon coax om een balun te maken,. of een match?

Ferriet is meestal alleen gebruikt op de H,F. of tot 50 mHz, er zijn toepassingen in de 100en mHzen voor combiners etc, maar als zendamateur gebruiken we ze meestal in de baluns van dit formaat .

73,
Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#9 Bericht door angelo »

volgens deze PDF heeft het na 45MHz geen nut meer.
tja, een coax balun is voor vhf breed genoeg...
maarja, het werkte wel... :wink:
No good deed goes unpunished.

Hans
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2006, 18:34
Locatie: oberschlettenbach duitsland
Contacteer:

Feriet materiaal

#10 Bericht door Hans »

ik heb er noch 400 stuk n30 maateriaal 1,8 cm lang doorsnee 2,5 cm en het gat 1,5 cm,de zelfde ervaring ze gaan prima voor kw baluns .

info,s voor wie ze nodig heeft warmenhoven1@compuserve.de

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#11 Bericht door angelo »

Bij een N30 denk ik aan een Acer PDA :oops:
No good deed goes unpunished.

Plaats reactie