Mijn zelfbouw QFH antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Janos
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 jul 2009, 16:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Mijn zelfbouw QFH antenne

#1 Bericht door Janos »

Voor het ontvangen van weer-satelliet foto's heb ik deze QFH antenne gebouwd.
Ik heb hem gemaakt met behulp van deze site http://jcoppens.com/ant/qfh/calc.en.php
Verder heb ik hem naar eigen idee en met eigen verzonnen materiaal gemaakt.
De materiaalkosten zijn ongeveer 20 euro en ik heb er 8 uur aan gewerkt.
De weerfoto is gemaakt met behulp van het (Freeware uitvoering) programma WXtoIMG
tijdens de overgang van weersatelliet NOAA15, vandaag om 17.49 uur.
Als ontvanger heb ik een Uniden scanner UBC220xlt gebruikt op 137.1000 MHz.
Gezien het enorm dikke wolkendek wat hier nog boven Engeland ligt hebben we nog wat
slecht weer te verwachten.

Afbeelding

Afbeelding
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made

***Luister Amateur***

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Mijn zelfbouw QFH antenne

#2 Bericht door PA1ZP »

Hoi Janos

Heel mooi gebouwd.
Als enorme antenne liefhebber en bouwer ,weet ik dat die rondingen best lastig te maken zijn.
Heel veel plezier ermee Janos Pelleboer of Paulusma hihi

De complimenten
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn zelfbouw QFH antenne

#3 Bericht door PA3FAT »

ik zou de tirewraps nog vervangen door uitlaat beugeltjes......

mooi stukje vakwerk verder !
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Mijn zelfbouw QFH antenne

#4 Bericht door PA3 »

Probleem met dit soort scanners is dat ze een te smalle bandbreedte hebben voor weathersat ontvangst. Ik heb zelf deze ontvanger aangeschaft, speciaal voor 137 MHz http://www.df2fq.de/english_version/r2fx_eng.html. Is ook te besturen met de PC, dus wxtoimg kan er probleemloos mee omgaan.

Wbt de antenne heb ik deze gemaakt vanwege de eenvoud: http://www.poes-weather.com/media/MARTES.pdf, dus petje af voor jouw bouw van de QFH want het is geen makkelijke klus. Hoe doe ie het trouwens op 2 meter? Mijn DCA zet ik moeiteloos in op 2 meter als mijn andere antenne er even af ligt. Ik heb ook de 70 cm versie gebouwd, maar die gaf te weinig versterking om effectief te zijn.

Groet,

Hans

Janos
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 jul 2009, 16:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mijn zelfbouw QFH antenne

#5 Bericht door Janos »

Voor 2 meter ontvangst heb ik een, ook zelfgemaakte, JPole en die is beter hiervoor.
Via de QFH ontvang ik wel heel goed militaire luchtvaart.
Het gaat er mij eigenlijk om, om met zo eenvoudig en goedkoop mogelijke middelen
een zo goed mogelijk resultaat te krijgen.
Professionele weerfoto's zijn er genoeg op internet te vinden.
Ik vind het wel een heel leuk onderdeel van de hobby.
Voor de ontvangst van Milsat satellietverkeer heb ik een 260 MHz 6 elements Yagi gemaakt.
Deze werkt ook prima.
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made

***Luister Amateur***

Plaats reactie