Magnetische loop antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Magnetische loop antenne

#26 Bericht door ----- »

Aangezien ik ook een magnetic-loop antenne in elkaar heb geprutst wil ik hier het gevalletje ook wel even laten zien. De Vacuum Variable Capacitor 5kV 4-100pF via eBay gekocht bij URALS. voor een kleine 50 euro (incl verzendkosten)

De loop heeft een diameter van 115cm en bestaat uit 8 stukken van 45cm. De koperbuis is 22mm doorsnee en de flenzen voor de bevestiging van de vacuum-C van 2mm koperplaat. De aanpassing is door middel van een gamma-match (hier ben ik nog niet helemaal tevreden over) redelijk 1:1 te krijgen.

Het frequentie gebied is gekozen van de 30 Meter band t/m de 15 Meter band en wordt moeiteloos bestreken. Uitgerekend met KI6GD's Loop Calculator.

Tot nu toe zijn mijn ervaringen zeer positief, gezien het bescheiden formaat van een magnetic-loop antenne en de manier waarop deze in een venster is geplaatst. Waarbij ik slecht 40watt maakt (i.v.m. RFI) en de zeer matige condities op HF toch al vele leuke verbindingen gemaakt met totaal 5 continenten.

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Groeten Marcel, PA3GGI
Laatst gewijzigd door ----- op 06 mei 2012, 16:50, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Magnetische loop antenne

#27 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ziet er prachtig uit ! En kijk uit met "meneer" de rode kater.


Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Magnetische loop antenne

#28 Bericht door vk2gwk »

ad1 schreef:...Voor zover ik weet is een stappen motor niet geschikt om de condensator te draaien, er blijft in stilstand ook een stuurspanning op staan, waar je veel storing van hebt...
Ad, pa3fbi
Dan moet je me toch eens uitleggen waarom ik daar bij mijn SteppIR antenne totaal geen last van heb - daar zitten drie stepper motoren in de antenne zelf..... ???
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Magnetische loop antenne

#29 Bericht door PD7MAA »

PA3GGI schreef: De aanpassing is door middel van een gamma-match (hier ben ik nog niet helemaal tevreden over) redelijk 1:1 te krijgen.
Hallo OM

Ik heb veel loops gebouwd waaronder enkele met gammamatch. Wat mij echter opvalt is dat de gammamatch erg lang is. Maak de soldering op de loop los en gebruik een brug gemaakt van twee terryclips ( metalen zadelklemmen ) en een draadeindje als schuifbrug .Schuif de brug langzaam naar het voedingspunt om de beste aanpassing te vinden . Bij mij was dit bij een gelijke loop ongeveer 19 cm vanaf het voedingspunt. Hopelijk heb je hier wat aan .
succes


73 John
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Magnetische loop antenne

#30 Bericht door ----- »

PD7MAA schreef:Bij mij was dit bij een gelijke loop ongeveer 19 cm vanaf het voedingspunt.
Dat lijkt mezelf ook een betere waarde, maar met deze lengte krijg ik het echter aardig 1:1. Zoals gezegd ben ik er nog niet klaar mee, was ook een beetje huiverig met afknippen omdat bijknippen niet gaat.
Ik zal nog eens gaan proberen met een schuifsysteem achtig iets, op naar de bouwmarkt.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Magnetische loop antenne

#31 Bericht door ----- »

Inmiddels heb ik een meer flexibele gamma-match in elkaar gefreubeld.

Afbeelding

Echter die 19cm van John (PD7MAA) kom ik echt niet op, Ik heb een aantal metingen gedaan.

Afbeelding

Op dit moment staat het schuifje op 45cm (groen) vanaf het voedingspunt, de 15 meter band vind ik op dit moment net even iets minder interessant.

Een beter compromis zou wellicht 55 cm zijn, en dat is ook ongeveer de afstand van mijn oorspronkelijke gamma match.

Ik ben het met John eens dat het een behoorlijke grote afstand is, en meer dan verwacht.

Maar ja ?
Laatst gewijzigd door ----- op 06 mei 2012, 16:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Magnetische loop antenne

#32 Bericht door PD7MAA »

Mooi gedaan !

Hoofdzaak is inderdaad dat het werkt :D
Lang leve de bouwmarkt HI

73 John
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Magnetische loop antenne

#33 Bericht door ----- »

PA2TSL schreef: In dat artikel wordt ook verwezen naar een motortje dat bij Conrad te verkrijgen is, compleet met een te kiezen tandwielvertraging (tik bestelnummer 222376 maar eens in bij zoeken op hun site).
Er staat ook een schema bij met alle details. Ik ben in ieder geval van plan hiermee te gaan experimenteren.
Allereerst ga ik a.s. zaterdag eens op de markt in Bentheim rondkijken of ik nog iets anders tegenkom, maar anders bestel ik een motortje bij Conrad.
Ik heb zo'n motortje besteld maar hij gaat retour naar Conrad, Het maakt namelijk niet uit hoe je plus en min aansluit het motortje draait altijd dezelfde kant op.
Dat is niet bruikbaar voor bediening van m'n vacuum-C, voor een normale variabele-C die je 360 graden rond kan draaien kan het wellicht wel.
Omdat m'n vacuum-C in ongeveer 20 slagen van helemaal in naar helemaal uit gaat had ik de 1:810 vertraging versie gekozen (20 omw/min).
Wat me ook opviel is dat als de spanning eraf gehaald wordt het nog behoorlijk doorloopt, ongeveer 1/4 slag. Dat wordt dus een beetje mikken met afstemmen denk ik.

Maar ja, hij gaat dus retour en ik denk dat ik toch weer naar iets met een stappenmotor ga kijken.

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Magnetische loop antenne

#34 Bericht door PD7MAA »

Kijk eens bij Graupner modellbau.
http://www.graupner.de/de/products/a189 ... oduct.aspx
Die hebben een vertraagde 6 volt motor van het merk Graupner type 33 G deze is voor deze toepassing ideaal vanwege de hoge vertraging van 2000 : 1 en het lage stroomgebruik waardoor het geheel uit AA batterijen gevoed kan worden .
Ik heb deze met succes gebruikt in mijn topcap loop.



73 John
Bijlagen
33g.gif
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: Magnetische loop antenne

#35 Bericht door Michiel »

Mooi stukje huisvlijt , Marcel !

Ik heb alleen een vraag , als ik het zo bekijk werkt je condensator niet .
Het lijkt op de foto zo dat de onderste plaat bij je condensator direct aan de bovenste zit gesoldeerd ?
Of zie ik dat nu helemaal verkeerd.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Magnetische loop antenne

#36 Bericht door ----- »

Michiel schreef: Of zie ik dat nu helemaal verkeerd.
Dat zie je inderdaad niet helemaal goed, het koper bestaat uit een onder en een boven gedeelte waartussen de vacuum-c is geschroefd.
Aan de zijkanten is een PVC staaf in het smalle gedeelte van de T-stukken geschoven die de boven en onderkant verbind.
Bestudeer de foto's nog maar eens.
Op de foto-2 linksboven zit de PVC staaf er nog niet in, en linksonder zit de PVC staaf er wel in.

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: Magnetische loop antenne

#37 Bericht door Michiel »

Dat is duidelijk nu.
Ik dacht een vertind koperen buisje te zien.

Goede link trouwens ,voor die vacuüm condensator .
Bedankt.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Magnetische loop antenne

#38 Bericht door ----- »

PD7MAA schreef:Kijk eens bij Graupner modellbau.
http://www.graupner.de/de/products/a189 ... oduct.aspx
Die hebben een vertraagde 6 volt motor van het merk Graupner type 33 G

73 John
Dat is een optie, maar omdat de vacuum-C zelf al een 20 slagen geval is lijk me een vertraging van 1:2000 erg veel. bij een motortoerental van 6000 omw/min betekent het dat het bijna 7 minuten duurt van helemaal in naar helemaal uit draaien van de vacuum-C.

Zelf heb ik bij conrad de Motor RB-35 (1:600) gevonden. maar daarbij heb ik hetzelfde probleem als met AANDRIJFMOTOR 540 810:1, namelijk, Ik weet niet of deze wel 2 kanten op kan draaien.

Als deze ook niet 2 richtingen is dan heb ik er helemaal niets aan. ik kan het op de site van Conrad nergens vinden.

73 Marcel

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Magnetische loop antenne

#39 Bericht door PE7EB »

Ik blijf het vreemd vinden dat die DC motor bij ompolen niet de andere kant op gaat draaien Marcel, ik heb dat nog nooit meemaakt en ik heb al heel wat met DC motortjes gespeeld, ook exemplaren van 15kW ;)
Enige wat ik me kan bedenken, er van uitgaande dat jij weet wat je gedaan hebt, is dat ze er een soort van brugcel constructie in gemonteerd hebben, waardoor de + en - steeds op de zelfde borstels terecht komen en de motor derhalve slechts één draairichting kent.

Het doordraaien waar je het eerder had kun je heel simpel oplossen door een relais parallel aan de motor te schakelen, waarmee je bij afschakelen van de spanning het anker van de dan als generator werkende motor met een weerstand van 0,5 Ohm kortsluit.
Ik heb dit in het verleden met succes toegepast op de geschuttorens van een model marineschip.

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Magnetische loop antenne

#40 Bericht door ----- »

PE7EB schreef:Ik blijf het vreemd vinden dat die DC motor bij ompolen niet de andere kant op gaat draaien Marcel, ik heb dat nog nooit meemaakt en ik heb al heel wat met DC motortjes gespeeld, ook exemplaren van 15kW ;)
Enige wat ik me kan bedenken, er van uitgaande dat jij weet wat je gedaan hebt, is dat ze er een soort van brugcel constructie in gemonteerd hebben, waardoor de + en - steeds op de zelfde borstels terecht komen en de motor derhalve slechts één draairichting kent.

Het doordraaien waar je het eerder had kun je heel simpel oplossen door een relais parallel aan de motor te schakelen, waarmee je bij afschakelen van de spanning het anker van de dan als generator werkende motor met een weerstand van 0,5 Ohm kortsluit.
Ik heb dit in het verleden met succes toegepast op de geschuttorens van een model marineschip.

Eric
Ik heb nogmaals geprobeerd en ik voel me onzettende dom, in plaats van ompolen sloot ik de motor of links met een stukje draad aan of rechts met een stukje draad. Maar ik draaide dus niet echt plus en min om. pfffffff schaam me dood :oops:

De motor draait dus gewoon 2 kant om zonder probleem, we gaan hem dus niet retour sturen.

Je anker kortsluit truuk is een zeer welkome tip.

Nou we we gaan aan de slag om het een en andere aan te suiten.

73 Marcel

Plaats reactie