draad antenne voor Yaesu VR-5000

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Terry
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 okt 2007, 12:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

draad antenne voor Yaesu VR-5000

#1 Bericht door Terry »

Ik ben binnenkort verplan om Yaesu VR-5000 te kopen, maar ik zit nu met een probleem, we mogen geen antenne's op het dak plaatsen dus ik zit aan het volgende te bedenken het is een beneden huis (zie bijlage) de tuin aan de achterkant van het huis (zie url)

http://www.noah-ranjiv.net/fotos/garden2.jpg

ik zat te denken om achter in de tuin een pilaar(pijp) vast te maken aan de tuinhuis en zo de draad te spannen van uit het huis. de afstand tussen het huis en het tuinhuis is ongveer 10 Meter ik zo dan graag de antenne plaatsen op de hoogte van het huis.

Zou graag de volgende banden beluisteren 10, 15 en 20

Is dit een slim plan?

Grtz.
Terry
Bijlagen
Hoogte van het huis
Hoogte van het huis
front from house.jpg (39.16 KiB) 2927 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Terry op 01 nov 2007, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#2 Bericht door pa7wwo »

Hoi Terry

Op die banden zou ik een gpa 27 1/2 nemen om te luisteren vanwege de opstraalhoeken die bij een vertical voor die banden beter zijn
Op de draad van je huis naar de schuur kun je dan prima luisteren naar 40 en 80 mtr.

De GPA aanpasspoel onderin kun je eruit halen maar om te luisteren mag deze ook blijven zitten.
De lengte kun je gewoon laten zoals het is.
De hoogte van de GPA is op een 3 tal mtrs hoog genoeg.

Probeer maar eens alle twee de antennes kan je het verschil vaak wel horen als je naar bijvoorbeeld naar amerikanen zit te luisteren op 20 mtr.

groetjes en succes
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Gebruikersavatar
Terry
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 okt 2007, 12:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#3 Bericht door Terry »

Beste Jos,

Hartelijk dank voor het antwoord jaren gelden wonende ik in een flat gebouw en was active op de 27 mc (11Meter) gebruikte daar ook een GPA (zeker al 14 jaar terug) en toen had in een Kenwood R1000 en de GPA stond bovenop de flat 22 Meter hoogte :) dat ging heel goed.

nog een aanbeveling qua merk of type draadantenne voor in de tuin ?.

Thnx,
Terry

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

antenne

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Terry,

Wat Jos schrijft is een goed alternatief. Gezien de ruimte zou je ook een Sloper kunnen ophangen, draad van 13,5 meter lengte met een 1:9 balun.
Zendend heb ik hier goede ervaringen mee opgedaan. Een tuner is dan wel zinvol, ook voor ontvangst. Anders mis je een hoop.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie