Regelgeving t.a.v. plaatsen antenne op een Koophuis

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#46 Bericht door Theo Postma »

Een hele nieuwe wereld gaat hier voor mij open.
Heb hier niet mee te maken, van het bestaan wel eens gehoord, maar nooit gedacht dat het zo veel problemen veroorzaken kan.
Ik hoop voor Rick dat het netjes opgelost wordt.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: vraagteken

#47 Bericht door PE2AAB »

pe1hzg schreef: Geert Jan
(geen jurist, maar wel een hoop VVE-ervaring)
Thanx GJ!

Ik heb gisteren de architect ook al aangeschreven.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: vraagteken

#48 Bericht door PE2AAB »

PE2AAB schreef:
pe1hzg schreef: Geert Jan
(geen jurist, maar wel een hoop VVE-ervaring)
Thanx GJ!

Ik heb gisteren de architect ook al aangeschreven.
De kogel is door de kerk! :D :lol:

Reactie van Architect:
Geachte heer,



Hierbij onze reactie op uw vraag inzake het plaatsen van een antenne.



Wij kunnen hiermee instemmen indien alle medebewoners van de (het) appartementencomplex(en) waar de VVE betrekking op heeft accoord gaan.

Wij gaan er dan wel van uit dat de antenne zelfstandig blijft staan en niet middels spandraad of -draden verstevigd cq gestabiliseerd wordt.

De achterliggende gedachte hiervan is dat wij graag willen voorkomen dat door het plaatsen van (schotel-)antennes het gebouw ontsierd wordt.

Wij weten overigens niet wat notarieel afgesproken cq besloten is, wat dat betreft kunnen wij geen oordeel geven. Ons oordeel heeft enkel betrekking op de visuele / esthetische kwaliteiten. Ook constructief weten wij niet of het mogelijk is een dergelijke antenne op het dak van de dakkapel te plaatsen en wat eventuele consequenties voor de onderliggende constructies zijn.

Het spreekt uiteraard ook voor zich dat wij u niet in de weg willen staan met het uitoefenen van uw hobby. Anderzijds hopen wij dat voor wat betreft het plaatsen van antennes het bij deze ene blijft.



Wij wensen u hiermee veel plezier.
En de reactie van de externe voorzitter van de VVE
Geachte heer,

Hierbij geef ik u naast mijn mondelinge toestemming ook mijn schriftelijke toestemming voor het plaatsen van de door u beoogde zendantenne.

Op een gegeven moment dient er een vergadering belegd te worden waarin door de leden wordt vastgelegd in het huishoudelijk reglement dat er met betrekking tot zendantennes van de akte van splitsing afgeweken wordt.

Het is verstandig de vergadering te beleggen op de manier zoals ik deze telefonisch voorstelde. Graag zou ik nog wel van u op een gegeven moment vernemen op welke datum de vergadering is zodat ik hiervoor ruimte in mijn agenda kan maken.
Rick
Laatst gewijzigd door PE2AAB op 06 feb 2012, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#49 Bericht door PA3FAT »

Er is licht aan het einde van de tunnel.....
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#50 Bericht door PA5COR »

Gelukkig :D

We wachten gespannen af op de afloop van het een en ander...

Cor

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

Re: vraagteken

#51 Bericht door PA2RUS »

-
Laatst gewijzigd door PA2RUS op 17 nov 2011, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#52 Bericht door PH7W »

Gefeliciteerd, Rick!
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#53 Bericht door PA5COR »

Even ter info, heb ondertussen het boek van de Veron in huis.

Juridische leidraad voor amateurantennes van PA0GMM.

Het meestewist ik al, maar hierin staan ook wat uitspraken en voorbeelden van problemen
Uitspraken van de Raad van State, Arrondissements rechtbanken etc.


73,
Cor

Gebruikersavatar
Terry
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 okt 2007, 12:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Jurisprudentie

#54 Bericht door Terry »

PE2AAB schreef:Ik heb net een brief opgesteld inzake mijn probleem met het plaatsen van een antenne op mijn dakkapel.

Naar dit soort brieven was ik op zoek. Zwart op wit de artikels, wetten enz. Hiermee kan men werkelijk met iets tastbaars per direct mensen met de neus op de feiten drukken.

Eventuele op of aanmerkingen of aanvullingen zijn van harte welkom!!
Geachte heer G.J. P,

Ondergetekende, Rick Wesselink woonachtig te Valkenswaard maakt hierbij bezwaar tegen uw besluit d.d. 11 mei 2006, waarbij hem de plaatsing van een antenne aan de achterzijde van zijn woning werd geweigerd.

Ondergetekende is door uw besluit rechtsreeks in zijn belangen getroffen en is van oordeel dat het besluit in strijd is met algemeen verbindende voorschriften en algemene beginselen van behoorlijk bestuur.
Daartoe moge het volgende dienen:

Ondergetekende is houder van een amateurradiozendvergunning klasse F, welke hem na daartoe afgelegd examen in radiotechniek en voorschriften werd verleend door de rijksoverheid, en dient voor deelname aan het radioverkeer in het kader van de Amateur Radio Dienst te kunnen beschikken over een adequate antenne-installatie.
De Amateur Radio Dienst wordt door de ITU-Radio Regulations (Conventie van Genève) gedefinieerd als: “Een Dienst van zelfontwikkeling, inter-communicatie en technische onderzoekingen, uitgeoefend door amateurs, zijnde behoorlijk bevoegde personen met belangstelling voor radiotechniek, uitsluitend met een persoonlijk oogmerk en zonder financieel belang.”

Volgens artikel 10 van het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden (hierna: EVRM) heeft een ieder recht op vrijheid van meningsuiting.
Dit recht omvat onder meer het recht om inlichtingen en denkbeelden te ontvangen of door te geven zonder inmenging van overheidswege en ongeacht grenzen.

Slechts in bijzondere gevallen, genoemd in het tweede lid van artikel 10, mag dit recht worden beperkt, zoals ter voorkoming van wanordelijkheden of ter bescherming van de rechten van derden.

Uitgangspunt moet zijn dat het verdrag zoveel mogelijk zijn werking moet hebben, aangezien hier een fundamenteel recht in het geding is.
Volgens artikel 94 Grondwet vinden wettelijke voorschriften geen toepassing wanneer deze toepassing niet verenigbaar is met een ieder verbindende bepaling van verdragen.

Blijkens vaste jurisprudentie dienen inzake plaatsing van antennes door radiozendamateurs voorschriften van bestemmingsplannen, bouwverordeningen en welstandsbepalingen, voor zover deze die plaatsing niet toelaten, dan ook buiten toepassing te blijven wegens strijd met artikel 10 EVRM in verband met artikel 94 Grondwet, tenzij extreme gevallen zouden nopen tot een geoorloofde beperking ter bescherming van de artikel 10 lid 2 genoemde belangen.

In het onderhavige geval dienen de bepalingen van het bestemmingsplan, de bouwverordeningen en artikel 12 Woningwet (welstandsbepaling), voor zover deze aan plaatsing van de antenne in de weg staan, buiten toepassing te blijven op grond van artikel 10 EVRM in verband met artikel 94 Grondwet, c.q. dient vrijstelling/ontheffing te worden verleend waar die bevoegdheid gegeven is, aangezien zich in casus geen omstandigheden voordoet als bedoeld in het tweede lid van artikel 10 EVRM (bescherming rechten van anderen) op grond waarvan een beperking van het recht op vrijheid van meningsuiting geoorloofd zou zijn.

In verband hiermee ontvangt u bijgaande enkele rechterlijke uitspraken, waarbij ondergetekende u in het bijzonder wijst op de aangestreepte passages. Naar deze uitspraken zal in dit bezwaarschrift nader worden verwezen.

Met vriendelijke groet,
Kan deze brief met enige aanpassing ook gebruikt worden voor een SWl ?

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#55 Bericht door vk2gwk »

Ja.
Want het "antennerecht" is ontwikkeld rond "het recht om inlichtingen en denkbeelden te ontvangen of door te geven zonder inmenging van overheidswege en ongeacht grenzen." en niet rond een recht om uit te zenden.

Dus dien je de paragraaf aan te pasen waarin wordt verwezen naar de machtiging bijv.:
Ondergetekende is korte golf luister amateur en dient voor het beluisteren van het radioverkeer in het kader van de Amateur Radio Dienst te kunnen beschikken over een adequate antenne-installatie.
De Amateur Radio Dienst wordt door de ITU-Radio Regulations (Conventie van Genève) gedefinieerd als: “Een Dienst van zelfontwikkeling, inter-communicatie en technische onderzoekingen, uitgeoefend door amateurs, zijnde behoorlijk bevoegde personen met belangstelling voor radiotechniek, uitsluitend met een persoonlijk oogmerk en zonder financieel belang.”
Succes.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Plaats reactie