HF aarde realiseren

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
cowboy
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mei 2009, 20:44

HF aarde realiseren

#1 Bericht door cowboy »

Ik ben aan het experimenteren met een eindgevoedde draad. Ik heb een draad van bijna 17 meter gespannen. Deze zit met een tuner gekoppeld aan de transceiver. Hiervoor moet ik nu een goede HF aarde maken. Ik heb inmiddels ontzetten veel gelezen , maar een ding is me nog niet duidelijk.

Moet de aarde echt in de buurt van het voedingspunt zitten, of mag ik een aarde maken en deze met een voldoende dikke kabel zo'n 15 meter van het voedingspunt plaatsen?

Ik heb de tuner nu op het dak. Ik kan denk ik redelijk wat draad wegspannen onder de dakpannen, en ik kan een aantal grote metalen onderdelen (dakgoot, daktrim van 10 meter) meenemen in het geheel.

Als ik echter twee verdiepingen zak, heb ik nogal wat tuin. Ik zou kunnen proberen om een rooster van kippengaas onder een vlonder te leggen. Dit is dan ongeveer 10M2 oppervlakte. Daarnaast kan ik heel wat meters draad wegleggen als ik deze onder de heg leg. We hebben iets van 55 meter heg staan. Ik hoop dus eigenlijk dat iets dergelijks mogelijk is. Ook onder de bestrating kan nog wel wat weggelegd worden.

Dan nog een eventuele laatste optie. We hebben altijd water in de kruipruimte staan. Zomer en winter staat er minimaal 20 cm grondwater. Ik ben geneigd te zeggen dat ik daar ook een goede aarde mee moet kunnen maken, bijvoorbeeld door stukken betonvlechtwerk in het water te leggen en deze onderling te verbinden.

Ik ben benieuwd of iemand hier kan zeggen welke optie ik het beste zou kunnen gebruiken.

on3rz
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2007, 04:00
Locatie: Hoboken

Re: HF aarde realiseren

#2 Bericht door on3rz »

Moet de aarde echt in de buurt van het voedingspunt zitten, of mag ik een aarde maken en deze met een voldoende dikke kabel zo'n 15 meter van het voedingspunt plaatsen?
Gaat niet gaan toch zeker niet op de hogere banden. 15 meter is bijna een kwartgolf op 80 en het op deze plek naar de aarde gaan trekken gaat op zijn zachtst gezegd voor flink wat misaanpassing zorgen. Ik denk dat je jou situatie best vergelijken met een dipool van 2*15 meter verticaal gespannen waarvan je de onderste zijde aan de aarde gaat voeden, dit doe je niet .. Mocht de kabel nu zo'n 17 meter dik zijn was dit dik genoeg maar dit is niet wat je bedoelde vermoedelijk. Voor 160 meterband wat minder en zeker 2.2 kmband zal je opstelling niet zo'n probleem zijn hi. Kun je hier geen radialen van maken ipv dit te aarden ?

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Re: HF aarde realiseren

#3 Bericht door PD7F »

cowboy schreef:<snip>
Dan nog een eventuele laatste optie. We hebben altijd water in de kruipruimte staan. Zomer en winter staat er minimaal 20 cm grondwater. Ik ben geneigd te zeggen dat ik daar ook een goede aarde mee moet kunnen maken, bijvoorbeeld door stukken betonvlechtwerk in het water te leggen en deze onderling te verbinden.

Ik ben benieuwd of iemand hier kan zeggen welke optie ik het beste zou kunnen gebruiken.


Ehh - even off-topic maar als er permanent 20cm water in je kruipruimte staat heb je een probleem dat groter is dan het aarden van een antenne lijkt me, of je huis moet erop ontworpen zijn?
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

cowboy
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mei 2009, 20:44

Re: HF aarde realiseren

#4 Bericht door cowboy »

on3rz schreef:
Moet de aarde echt in de buurt van het voedingspunt zitten, of mag ik een aarde maken en deze met een voldoende dikke kabel zo'n 15 meter van het voedingspunt plaatsen?
Gaat niet gaan toch zeker niet op de hogere banden. 15 meter is bijna een kwartgolf op 80 en het op deze plek naar de aarde gaan trekken gaat op zijn zachtst gezegd voor flink wat misaanpassing zorgen. ........
.......... Kun je hier geen radialen van maken ipv dit te aarden ?
Die radialen is een beetje wat ik met optie 1 bedoelde. Om het aangezicht en beetje netjes te houden zou ik die dan onder de dakpannen willen leggen. Gaat dit werken?
PD7F schreef: Ehh - even off-topic maar als er permanent 20cm water in je kruipruimte staat heb je een probleem dat groter is dan het aarden van een antenne lijkt me, of je huis moet erop ontworpen zijn?
Die was te verwachten. Het huis staat al 20 jaar en vanaf de bouw staat het water eronder. Niet alleen ons huis, maar het hele blok van ongeveer 30 huizen (2 rijtjes van 15 met de tuinen aan elkaar) heeft een flinke plas water staan. Handig om de tuin mee te sproeien en dergelijke maar ik kan er dus niks mee voor mijn antenne :lol:

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: HF aarde realiseren

#5 Bericht door vk2gwk »

Ja "tegengewicht" (ik vind het minder juist om van "aarde" te spreken) voor je lange draad moet beginnen bij de antenne tuner waar ook je langdraad uit komt. Als die tuner op het dak zit : prima. Dan begin je daar ook met je "counter poise".

Ik heb een tijd lang een ca. 40 M lange draad gehad, bevestigd aan een automatische antenne tuner die ik op mijn dak had gemonteerd. Nou was dat dak van metaal (golfplaten - heel gebruikelijk hier in Oz) dus had ik automatisch een schitterend tegenwicht.

Als je dak van pannen is kun je het beste een stel draden van 5, 7.5, 10M en langer indien mogelijk, uitspreiden vanaf de antenne tuner in verschillende richtingen. Steekt niet nauw hoe ze lopen. Hoeft niet afgestemd te zijn.

Dezelfde automatische ATU gebruikte ik bij mijn caravan met een 5M vertical er op en een "paardestaart" (ca. 25 draden van ca. 5M in het rond gespreid) op alle banden. 80 en 40M waren niet ideaal maar werkbaar. 20 - 17 - 15 enz. werkten prima.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

cowboy
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mei 2009, 20:44

Re: HF aarde realiseren

#6 Bericht door cowboy »

Ik had toevallig nog een bos draad liggen. Ik heb net even 8 radialen gemaakt. Meteen even testen of het nu beter wordt. Als dat zo is, heb ik van de week wat te doen; zoveel mogelijk draad onder de dakpannen verstoppen. Ik heb met mijn vrouw de afspraak dat ik in principe alles kan doen, als ze het maar niet ziet of er last van heeft. De draadantenne kan er net mee door, maar die bos radialen moet echt wel onder de dakpannen anders ziet het er niet uit.

Nog even een andere vraag. Over een paar weken gaan we op vakantie. Met een boot van staal. Tegencapaciteit genoeg is mijn eerste idee, maar er zit nogal wat gevoelige elektronica aan boord. In hoeverre moet ik hier rekening mee houden. Ik lees verhalen van mensen die niet aan de verwarming willen aarden ivm de elektronica, maar ik lees ook van zat mensen dat ze dat wel doen. Wat dat betreft is er voor alles wat te zeggen en wil ik maar uitgaan van het meest waarschijnlijke.

Edit: net de draden over het dak gehangen. Zoveel mogelijk uitgespreid en de ontvangst is een stuk verbeterd heb ik het idee. Van de week maar eens kijken hoeveel metaal ik onder de dakpannen kan krijgen. Misschien werken aluminium strips nog wat makkelijker. Het gaat er hier toch om, om zoveel mogelijk metaal in het geheel te betrekken nietwaar?

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: HF aarde realiseren

#7 Bericht door vk2gwk »

Je draad antenne moet zich als het ware kunnen "spiegelen" in de tegen-capaciteit. Dus draden van verschillende lengte (kwart golven van de diverse banden waar je op wilt afstemmen) zullen bijdragen aan het resultaat. Aangezien het hier geen echte afgestemde radialen betreft - zoals bij een groundplane antenne wel gebruikt worden - steekt het allemaal wat minder nauw. Althans... dat is mijn ervaring met dit soort opstellingen die ik veel op campings en zo heb gebruikt. Experimenteel kun je het beste resultaat proberen te vinden.

Bij een metalen boot kun je inderdaad de "hull" (hoe heet dat eigenlijk in het nederlands...???) gebruiken. De electronica aan boord moet wel HF-bestendig zijn. Maar dat zou ook moeten als je de hull niet als tegencapaciteit gebruikt. Neem voor alle zekerheid wat ferriet mee....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

cowboy
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mei 2009, 20:44

Re: HF aarde realiseren

#8 Bericht door cowboy »

ik ben nog een beetje in verwarring, en probeer teglijk naar een makkelijke oplossing te zoeken.

Bovenstaand wordt gezegd dat een golfplaten dak een hele goede aarde vormt. Ik ga er voor het gemak even van uit dat de lengte van het dak niet in afstemming met de gebruikte banden is. Ik snap dat als ik radialen gebruik, de lengte ongeveer goed moet zijn.

Nu zat ik gisterenavond nog eens onder de dakpannen te snuffelen en zag dat ik best veel ruimte heb tussen de panlatten. Het zal al snel 25 cm breed zijn. Ik kan vanauit het dakraam makkelijk de pannen rondom het raam wegnemen. Ik kan dan stroken kippengaas van 25 cm breed en max 5 meter lang onder de pannen schuiven. ik hoef dan het dak niet op en kan volstaan met een paar dakpannen weghalen en weer terug leggen. Rondom het dakraam kan ik een aluminium profiel leggen waar ik het gaas aan bevestig. Dit wordt dan ook het punt waar de tuner aan vast gaat. Ik denk dat ik al snel 15 m2 kippengaas onder de pannen kan wegwerken. Gaat dit werken, of is dat een lapmiddel en werken radialen gewoonweg beter.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: HF aarde realiseren

#9 Bericht door Steef »

Welke tuner gebruik je? Is het een tuner zoals bvb de AH-4 van Icom?
Hangt de draad horizontaal?
En wat wil je?

Een aarde voor een draadantenne tuner en radialen zijn verschillende dingen.

Als je de antenne als draadantenne wil gebruiken, is gewoon een paar meter koperbuis in de grond al goed genoeg.

Wil je het rendement van de antenne verhogen, dan heeft kippengaas of radialen onder een horizontale antenne wellicht minder nut.
Bij een verticale antenne kan je of de afstraling veranderen, of het rendement verbeteren. En als je echt je best doet beide.

Met een tuner als de AH-4 moet je zorgen voor een goede aarde. Ook op een schip. De romp of zo, dan wel de mast die in verbinding staat met het water op de een of andere manier (bliksem beveiliging). Zout water werk overigens wel lekker :mrgreen:
Wie praat luistert niet

cowboy
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mei 2009, 20:44

Re: HF aarde realiseren

#10 Bericht door cowboy »

Steef schreef:Welke tuner gebruik je? Is het een tuner zoals bvb de AH-4 van Icom?
Hangt de draad horizontaal?
En wat wil je?
De tuner is een FC-40 van Yeasu. Volgens mij een beetje het zelfde systeem als de Icom. Aan de behuizing te zien komen ze beiden uit dezelfde fabriek. De draad hangt schuin naar beneden. het voedingspunt zit naast het zolderraam. van daaruit gaat het ongeveer 3 meter omhoog naar de schoorsteen en dan een meter of 15 schuin naar beneden naar het schuurdak. Daar zit de antenne op ongeveer 3 meter hoogte.

Ik heb gekozen voor montage van de voeding naast het raam omdat ik de hele boel dan binnen 5 minuten weer weg kan halen. Op de schoorsteen staat een mastje met een katrol. Dit is een vast gegeven. Eventueel zou ik de voeding naar de schuurkant kunnen brengen, maar dan moet ik daar een coax en stuurkabel naartoe leggen.

Ik wil de antenne zo optimaal mogelijk laten fungeren op de 10-12 en 40 meter band.


Een aarde voor een draadantenne tuner en radialen zijn verschillende dingen.

Als je de antenne als draadantenne wil gebruiken, is gewoon een paar meter koperbuis in de grond al goed genoeg.
Ik wil de antenne inderdaad als draadantenne gebruiken. Ik heb al 3 meter koperen buis in de grond gedaan. Alleen zoveel mensen zoveel meningen, en de een zegt dat het voldoende is en de ander niet.
Wil je het rendement van de antenne verhogen, dan heeft kippengaas of radialen onder een horizontale antenne wellicht minder nut.
Bij een verticale antenne kan je of de afstraling veranderen, of het rendement verbeteren. En als je echt je best doet beide.

Met een tuner als de AH-4 moet je zorgen voor een goede aarde.
Dat is dan ook mijn bedoeling. Ik heb dus al de koperen buis. We hebben een erg hoge grondwaterstand, dus weet ik zeker dat de buis goed contact maakt. Een paar buizen erbij zou geen probleem zijn als dat voldoende is. In de handleiding van de AH-4 wordt geschreven dat een verbinding met een metalen voorwerp, koperen scherm of koperen buis voldoende is en dat een lange draad als tegencapaciteit acceptabel is.

De buis heb ik dus al, maar daar moet eerst een aantal meters draad naartoe. Die draad gaat dan misschien weer werken als radiaal. Ik kan op het dak rondkijken en daar zoveel mogelijk metaal plaatsen bijvoorbeeld kippengaas onder de dakpannen. De vraag is nu wat het meest efficiënt is.
Ook op een schip. De romp of zo, dan wel de mast die in verbinding staat met het water op de een of andere manier (bliksem beveiliging). Zout water werk overigens wel lekker :mrgreen:
Aangezien het een motorboot is neem ik de romp wel. Nog wel een paar jar wachten voordat de Bieschbos ook weer zout is. Ik denk niet dat ik drie weken zout water erdoor krijg alleen maar omdat de antenne het dan beter doet.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: HF aarde realiseren

#11 Bericht door Steef »

Als je gewoon de aarde aansluiting op de tuner koppelt met een goede aarde is het genoeg. Wanneer de aarde die je gebruikt niet goed genoeg is, merk je dat snel genoeg bij een dergelijke antenne tuner. Dan heb je namelijk al snel last van RFI.

Ik zou dus verder niks doen. Heeft geen enkele nut. En misschien zelf nadelige gevolgen.

En als dat bootje te klein blijkt, laat je toch gewoon een draad van flink wat meters in het water mee slepen. :mrgreen:
Wie praat luistert niet

Plaats reactie