antennemast vraag en draadantenne vraag

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jordy A te C
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 dec 2007, 12:08

antennemast vraag en draadantenne vraag

#1 Bericht door Jordy A te C »

Goedemiddag zendamateurs.

ik heb de volgende vragen;

- Ik ben sinds kort verhuisd naar een andere woning. woonde voorheen op een flat en nu op hoekwoning. Nu wil tzt een antenne mast plaatsen (voor VHF scheepvaart, luchtvaart en mf/hf) zenden doe ik niet, daar heb ik geen vergunning voor.
Met het onweer van afgelopen week rees mij de vraag, is het verstandig om de mast ook te aarden? dmv een koperstrip de grond in te brengen? of is dit een wel heel domme vraag??

- dan heb ik een stuk (+/- 12,5 mtr) 2,5 vierkante mm koperdraad gespannen om een beetje te experimenteren op de mf (2182 kHz, 5680 kHz etc). Deze hangt tussen twee isolatoren (gemaakt van huistuinenkeuken snijplank). Het uiteinde van de draad, welke bij de schutting hangt, zou het helpen als ik dat uiteinde van de draad ook de grond in breng, of heeft dat verder geen enkele nut ivm het "aarde" van de draad?

Hoop dat jullie het allemaal een beetje begrijpen en deze luisteramateur (merendeel scheepvaart) zoude kunnen en willen antwoorden.

M.vr.gr.

Jordy

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: antennemast vraag en draadantenne vraag

#2 Bericht door andre »

Hallo Jordy,

ik hier reeds 25 jaar een ongeaarde mast op dit complex staan, op een complex welke overigens ook niet is geaard.
Wanneer het complex wel was voorzien van een bliksemafleidings systeem had ik deze mast daarin moeten opnemen.
Aldus toendertijd de mensen van het aardingsinstituut.

De gedachtegang is dat wanneer er geen bliksemafleiding in de directe buurt is van de mast deze ook niet voorzien moet worden van een dergelijk systeem, omdat dat juist aantrekt.

In al deze 25 jaar is er tot op heden niets gebeurd. Betekent niet dat er nooit iets KAN gebeuren, maar dat is dan net een lot uit de loterij, die win ik ook nooit!! :D

Mogelijk zijn er inmiddels andere inzichten in deze materie, maar ik laat het hier in ieder geval zoals het nu is.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: antennemast vraag en draadantenne vraag

#3 Bericht door PA0FRI »

Eens heb ik een lezing bijgewoond van een bedrijf dat bliksemafleiders plaatst. "Off the record" vertelde de spreker mij dat tegen een directe inslag weinig te doen is dat bij dergelijke systemen het inderdaad de bliksem aantrekt.

Het aarden van de draadantenne heeft geen zin, maar koppel de antenne af van de ontvanger als het niet gebruikt wordt. Plaats de mast een paar meter van het huis. Mijn metalen mast is niet geaard maar 1.70 m van het onderste deel zit in de grond. Net als de vorige reactie is dat gelukkig (al 29 jaar) bliksemvrij geweest.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: antennemast vraag en draadantenne vraag

#4 Bericht door vk2gwk »

Exact dezelfde ervaring (of eigenlijk geen ervaring dus...) als PA0FRI. Geen speciale aarde aan masten en antennes. Juist ook om te voorkomen dat het de bliksem aantrekt.

Wel zijn mijn antennes automatisch allemaal afgekoppeld zodra ik mijn automatische antenne schakelaar uit heb staan.
Als het heel dicht bij komt gaat bovendien de coax los....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
elmer
Berichten: 140
Lid geworden op: 11 mar 2009, 11:48
Locatie: Harlingen - JO23rd
Contacteer:

Re: antennemast vraag en draadantenne vraag

#5 Bericht door elmer »

PA0FRI schreef:...Mijn metalen mast is niet geaard maar 1.70 m van het onderste deel zit in de grond...
Als de metalen delen electrisch verbonden zijn (wat zeer waarschijnlijk zo zal zijn) dan zijn alle delen dus met aarde verbonden. Komt dat niet neer op 'aarden' ?

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: antennemast vraag en draadantenne vraag

#6 Bericht door PA0FRI »

Het woord aarden is in feite een verzamelwoord, want het aarden van elektrische installaties, het aarden tegen de bliksem en het aarden voor HF, VHF etc. zijn qua uitvoering totaal van elkaar verschillend en alleen effectief voor de desbetreffende toepassing.
Voor onze toepassing spreek ik liever niet over aarden maar over "ontkoppelen" (of tegengewicht) door een geleider die daarvoor groot genoeg is, want een echte HF aarde is alleen mogelijk voor "groot grond bezitters" en niet voor velen van ons met een kleine achtertuin.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: antennemast vraag en draadantenne vraag

#7 Bericht door pa5cal »

Hmm, en al heb je een redelijke achtertuin, zoals ik op dit moment, dan nog kun je het luxe probleem hebben dat je eigen bebouwing fors in de weg staat HI.

-P

Gebruikersavatar
PE7RB
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 dec 2008, 09:38

Re: antennemast vraag en draadantenne vraag

#8 Bericht door PE7RB »

PA0FRI schreef:
Eens heb ik een lezing bijgewoond van een bedrijf dat bliksemafleiders plaatst. "Off the record" vertelde de spreker mij dat tegen een directe inslag weinig te doen is dat bij dergelijke systemen het inderdaad de bliksem aantrekt.
Dan weet je dus eigenlijk al wat je moet doen: niet aarden ;)

En dan nog kan je te maken krijgen met indirekte inslag via het net.
73 de Ron

FT817ND - HLA150 - NRD525 - PX777 - TH-F7E

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: antennemast vraag en draadantenne vraag

#9 Bericht door andre »

[/quote]

Dan weet je dus eigenlijk al wat je moet doen: niet aarden ;)

En dan nog kan je te maken krijgen met indirekte inslag via het net.[/quote]

In dat geval heb je een voordeel, je mag puinruimen met een groot gedeelte van de rest van de straat! Komt echter ondanks de vele jaarlijkse ontladingen maar spooradisch voor. Als ik de komende 25 jaar maar weer gevrijwaard blijf, vind ik het best.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie