Kruisyagi of gewone Yagi voor 2 meter Dx

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Kruisyagi of gewone Yagi voor 2 meter Dx

#1 Bericht door xxxx »

Heren,

Voor het Dx'n op 2 meter SSB wil ik graag weer een horizontale Yagi gaan plaatsen. Echter zat ik mij af te vragen waarom zou ik geen Kruisyagi zou gaan plaatsen waarmee ik kan schakelen tussen Horizontaal en Vertikaal aangezien steeds meer stations ook gewoon vertikaal werken in het SSB stuk voor lokaal werk kan ik die ook mooi uitrichten.

Heeft een Kruisyagi nadelen op het horizontale gedeelte? Omdat ik weinig echte Dx'rs zie die een kruisyagi gebruiken. Een kruisyagi zou mooi zijn maar wil het niet ten koste laten gaan van iets anders.

Ben benieuwt.

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Kruisyagi of gewone Yagi voor 2 meter Dx

#2 Bericht door PE1NBD »

Hallo Jelle,

Ik werk zelf met een 10 elements X-yagi en dat werkt prima. Maar je moet er wel vanuit gaan dat het grootste gedeelte van de DX'ers met een horizontaal gepolariseerde antenne werkt. Ikzelf gebruik voor DX ook alleen het horizontale gedeelte. Het vertikale gebruik ik hoofdzakelijk om repeaters e.d. op afstand te werken. Voor lange afstand verkeer switch ik altijd naar horizontaal. Maar voor zover ik merk hier heeft het vertikale gedeelte weinig tot geen invloed op het horizontale gedeelt.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Kruisyagi of gewone Yagi voor 2 meter Dx

#3 Bericht door PA0FRI »

[quote="PD1AFL"]Echter zat ik mij af te vragen waarom zou ik geen Kruisyagi zou gaan plaatsen waarmee ik kan schakelen tussen Horizontaal en Vertikaal aangezien steeds meer stations ook gewoon vertikaal werken in het SSB stuk voor lokaal werk kan ik die ook mooi uitrichten.[quote]

Je kan de antenne circulair polariseren en dan zal het signaal op grote afstand stabieler zijn. Toen de eerste 2m/10m satellieten actief waren, werkt ik met een rondstralende circulair gepolariseerde dubbelquad en het viel mij op dat ik in Europa de satelliet als een van de laatsten kon werken voordat hij over de horizon verdween.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Kruisyagi of gewone Yagi voor 2 meter Dx

#4 Bericht door xxxx »

Heren,

Bedankt voor de antwoorden....Nog suggesties voor een goede Kruisyagi. Boom lengte maximaal 3 meter.....Wat zijn erg goed merken? Met name kwa constructie.?

Jelle

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Kruisyagi of gewone Yagi voor 2 meter Dx

#5 Bericht door pa1bjs »

Flexyagi, tonna
groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Plaats reactie