Wat maakt de Diamond BB-6W Wideband wire antenna zo duur?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Wat maakt de Diamond BB-6W Wideband wire antenna zo duur?

#16 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Je kan ook een dubbele Jos stick bouwen.
Je kan ook een 3 elements fased array op 10 mtr bouwen met 3 van deze kappastokken.
Je kan een 2 elements beam bouwen van 4 deze kappastokken.
Allemaal mogelijk
Twee GPA's zonder aanpasspoel op een stukje buis horizontaal op een mastje als dipool.
Het kan ook als inverted-V dan met de GPA an het einde 3 mtr hoger als het voedingspunt.
Ik weet helemaal niet waarom maar vond het heel mooi kijken hihi
Voeden met kippenladder en klaar van 6 t/m 40 mtr.
Heb je wel minimaal 10 mtr tot 12 meter hoogte voor nodig.
En je moet hem 45 graden links en rechts om kunnen draaien om de dode hoeken van het stralingsdiagram te kunnen wegdraaien.
De gain van de horizontale antenne is beter als van de vertical.
De vertical kan je op 3 meter hoog zetten en heeft overal op 10 t/m 40 mtr een heel lage opstraalhoek.
De horizontaal heeft op 20 een opstraalhoek hoger als de vertikaal ( verticl 16 graden bij max gain dipool 25 graden op 20 mtr.
Op 40 meter heeft de dipool gewoon een hoge opstraalhoek. en de vertical een lage ( 70 graden max voor dipool en 22 graden voor vertical0
Bij lagere antennes zou ik voor een enkele GPA 27 1/2 vertikaal gaan met open lijn en minimaal 1 tegencapaciteit van draad ,die antenne is goed voor 10 t/m 40 mtr natuurlijk hebben beide antenne's een gebalanceerde tuner nodig.

De vertical en de horizontale antenne werken net zo goed of beter als alles wat je kan kopen aan verticals wat niet langer is als 5 mtr.
Vergelijkingen die gemaakt zijn in Belgie en Nederlnd met Daimond CP6 en Comet CAH6 leverde voor de omgebouwde GPA op 20 mtr meer als 6dB winst op .
De vergelijkingen zijn overigens zonder dat ik het wist gedaan en onafhankelijk van elkaar, ze hebben me naderhand vertled wat hun bevindingen waren.

Foto's van de vertical met open lijn staan op de website hier in het stukje welke vertical voor HF

De echte amateur kan niet zonder KAPPA hihi

En ombouwen kon mijn zoontje al toen hij 10 was hoef ik jullie toch niet te leren.
Het spoeltje ion de GPA wordt vervangen worden door een draadje van de hete kant PL chassisdeel naar straler.
Dat is de hele ombouw.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Wat maakt de Diamond BB-6W Wideband wire antenna zo duur?

#17 Bericht door pe1hzg »

pd9ray schreef:Het bijzondere is, dat het niet zomaar een 1:9 balun is die in die grijze pot zit.
Er zit een aanpassings net werkje in, wat ervoor zorgt dat de swr op alle banden (3.5 tot 30 mhz) zodanig laag blijft, dat je geen tuner hoeft te gebruiken.
AFAIK is dit "aanpassingnetwerkje" een 50-ohm weerstand. Als je de koppeling met de antennedraad niet te sterk maakt dan zal de impedantie niet al te zeer van 50 ohm afwijken, op welke frequentie dan ook. Rendement is niet best, maar dat klopt met de rapporten uit het veld.

Voordat je honderden euro's uitgeeft voor een stukje wonder-aluminium, ga eens naar de locale praxis/karwei/superdoe, koop 20m tweelingsnoer (voor 80m, voor andere frequenties aanpassen), splits die twee aders en experimenteer eens met een fullsize dipool voor slechts enkele eurae (dipool 2x 20m). Pas als je dat geproefd hebt zou ik met "wonderantennes" gaan experimenteren, en bedenk dat de wetten van de fysica blijven gelden ook al betreft het een Hele Dure Antenne..

Geert Jan

Plaats reactie