Tegelvoet op een plat dak als antennehouder

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Tegelvoet op een plat dak als antennehouder

#16 Bericht door PD4M »

Pa0fri - Een GPA 30 van Fritzel heeft drie radialen die volgens mij gewoon bij de antenne zitten als je hem koopt. Lengte radialen 5,20m , 3,50m en 2,60m. makkelijk weg te spannen op een plat dak. De GPA 404 dekt ook de door mij gewenste 40m, maar de radialen zijn aanzienlijk langer. De langste is dan opeens 10,40m. Bovendien wordt de antenne weer zo lang en misschien is zo'n tegelvoet dan weer niet goed genoeg.

Moet je dan nog extra radialen bijkopen voor een beter effect? Of volstaan de door Fritzel geleverde radialen? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de impendatie daalt (beneden de 50 ohm) waneer je meer radialen spant dan de standaard bijgeleverde. Is dit dan erg dat de impendantie lager is dan de 50 ohm van de TX. We hebben het hier over 40 Ohm of zoiets.

Maarten
Maarten
PD4M

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Tegelvoet op een plat dak als antennehouder

#17 Bericht door andre »

om een zo vlak mogelijke afstraling te krijgen(dus ideaal voor dx) heb je eigenlijk meer als een radiaal per band nodig Maarten. Wil echter niet zeggen dat het niet werkt met een radiaal per band, alleen net ff ietsie minder zeg maar.

Het aanbrengen van meer radialen zal trouwens niet veel veranderen aan de 50 ohm impedantie, mits onder de juiste hoek afgespannen.

Neem nu maar aan dat je gpa30 of 404 er niet vandoor gaat met je tegelvoet. In 1987 was het, geloof ik, had ik hier ook een gpa404 op een tegelvoet met windkracht 11/12. De gpa stond (en bleef zo staan) als een hoepel, maar wel op de plek waar ik hem had neergezet.


Overigens er zijn reeds eerder diverse topics gedaan over het al of niet aanbrengen van radialen op een gp. Even googelen op het forum en dan vind je ze wel.

suc6 ermee.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Tegelvoet op een plat dak als antennehouder

#18 Bericht door PA0FRI »

mvdamme schreef:Pa0fri - Een GPA 30 van Fritzel heeft drie radialen die volgens mij gewoon bij de antenne zitten als je hem koopt. Lengte radialen 5,20m , 3,50m en 2,60m. makkelijk weg te spannen op een plat dak. Moet je dan nog extra radialen bijkopen voor een beter effect? Of volstaan de door Fritzel geleverde radialen? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de impendatie daalt (beneden de 50 ohm) waneer je meer radialen spant dan de standaard bijgeleverde. Is dit dan erg dat de impendantie lager is dan de 50 ohm van de TX. We hebben het hier over 40 Ohm of zoiets.
De maten van een GPA30 ken ik wel want ik heb er twee van, hi!
Niet voor niets heeft Fritzel een GPA 30 als hoekdipool per band uigevoerd, want als er per band een tweede radiaal wordt toegevoegd, daalt de impedantie van het voetpunt naar ongeveer 18 Ohm. De laagst bereikbare SWR is dan ongeveer 50 ÷ 18 = 2.7. Dat sommigen een lagere SWR vaststellen aan het begin van de coaxkabel, komt door de transformatie werking van de kabel. Als die lengte veranderd wordt, meet men weer een andere de SWR. Hoe meer radialen men toevoegt hoe hoger de impedantie tot een theoretisch maximunm van 36 Ohm (bij een goed geleidend oppervlak).
Bijlagen
vertical.gif
vertical.gif (1.69 KiB) 956 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Tegelvoet op een plat dak als antennehouder

#19 Bericht door Steef »

Twijfel, twijfel, twijfel,

Zou ik, of toch niet?

Nou ja, vooruit dan maar:

Mijnheer FRI, helaas ben ik het hier roerend mee oneens.
Ik weet dat veel amateurs heel veel van u aannemen. Daarom zou ik willen vragen een en ander te heroverwegen.

Een betere uitleg moet ik u schuldig blijven, maar er zijn hier wellicht anderen die dat wel goed kunnen (en willen) uitleggen.
Wie praat luistert niet

Plaats reactie