Experimenteren met écht lange antennes (rhombics, beverages)

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA4N
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2009, 11:40

Experimenteren met écht lange antennes (rhombics, beverages)

#1 Bericht door PA4N »

Hoi!

Bij deze een oproepje: wie van jullie heeft interesse in het experimenteren met HF-langedraadantennes van meerdere golflengtes lang, zoals rhombics, V-beams, en beverages. Ik ben bijzonder gecharmeerd van de hoge functionaliteit/complexiteit-verhouding. Oftewel: hoe goed die dingen (schijnen te) werken terwijl ze eenvoudig zijn te construeren. Maar ik heb zelf momenteel niet de ruimte om zulke antennes te plaatsen. Bovendien lijkt het me leuker om dit in een clubje te doen, en niet alleen.

Geef maar een seintje als je interesse en/of leuke ideeën hebt.

73,

Frank PA4N
Laatst gewijzigd door PA4N op 17 apr 2009, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#2 Bericht door pa1bjs »

Hallo pa4n,
Het lijkt me ook erg boeiend!

Wat nog een probleem kan zijn is de hoogte, deze antennes moeten wel hoog opgehangen worden.
Het is wel boeiend om bijvoorbeeld een G5RV, 1/2 golf, hele golf, en een dubbele golf met elkaar te vergelijken.

Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#3 Bericht door PD2R »

Heb diverse malen Beverages op de Low bands gebruikt bij het contesten.
De effectivieteit verschilt van dag tot dag. Meestal keer kun niet zonder, een enkele keer zijn ze nagenoeg onbruikbaar. Het een en ander hangt natuurlijk sterk van de propagatie af en onder welke hoek de signalen binnen komen.

Beverages zijn relatief eenvoudig te plaatsen maar in de praktijk blijkt het vaak lastig om een geschikte lokatie te vinden.
Bij PI4DX hebben we er nu twee en het is opvallend hoe richting gevoelig ze zijn.
Wat ons ook al diverse malen is opgevallen dat wanneer je het signaal van de beverages op 2 transceivers wilt gebruikten, je een goede kwaliteit splitter en versteker nodig hebt om het goed te laten werken.

Tot zover mijn (beperkte) ervaring, veel plezier met het testen :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA4N
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2009, 11:40

#4 Bericht door PA4N »

pa1bjs schreef: Wat nog een probleem kan zijn is de hoogte, deze antennes moeten wel hoog opgehangen worden.
Bas, bedoel je dat de voorwaarden voor de hoogte van deze antennes strikter is dan die van andere antennes voor dezelfde banden?

73,

Frank PA4N

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#5 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Ik heb geen ervaring met echt lange draadantenne's.
Echter wel met grote antenne's zoals een beam of meerdere in fase gestuurde verticals.
Zoals eerder beschreven is daarbij de locatie erg belangrijk.
Zorg vooral voor een ruisarme en grote locatie in T. M. O. F. N. (the middle of f... nowhere)

In mijn ervaringen is de locatie en het daarbij aanwezige ruisniveau (storing van allerlei electronische spullen dus ook uw eigen voeding PC etc.), net zo belangrijk als de antenne's.

Wat thuis niet stoort , hoor je daar in een keer wel storen zoals de schakelende voeding van je set.

Een aardig hulpmidel bij al m'n experimenten zijn simulatie programma's zoals MMana en 4NEC2.
Al valt het voor sommige ontvangstantennes niet mee om ze in te voeren zoals beverages en K9AY's.

Het is in ieder geval wel heel leuk om eens een keer met een echt grote en veel gain makende antenne te werken.
Het mooiste is dat te doen met een heel goedkoop prutssetje, dan begint je tegenstation te vertellen over zijn set mikrofoon setup en allerlei luxe, kan je hem vertellen dat je met bijv een FT857 werkt met standaard mikrofoon.

Vooral voor 40 en 80 mtr is het niet echt moeilijk om verticals te maken al dan niet meer als 1.
Het nadeel is echter dat je eigenlijk genoodzaakt bent om dan wel beverage's of K9AY's te gebruiken op RX.

De meeste echt grote dx stations werken of met beams of met gefaseerde verticals op 80 op 40 mtr werken er nog wel een aantal met een beam, op 80 mtr wordt dat vanwege de hoogte die de beam moet hebben eigenlijk onbetaalbaar.

Veel succes in ieder geval en nog meer plezier.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#6 Bericht door fred101 »

Dacht dat een beverage eigenlijk alleen een ontvangstantenne was. (maar ongetwijfeld krijg je er met zenden ook signaal uit :-) )
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

#7 Bericht door PD2JHP »

L.S.,

Ik ben op het ogenblik aan het experimenteren met een vertical; deze is nu 8x 1,20 lang of hoog zo je wilt en deze antenne wordt aangestuurd met een CG-3000.
Als counterpoise gebruik ik 4x radialen per band, nu zijn dit er totaal 12 (10,20 en 40 meterband), van elk 1/4 lambda lang.

Deze opzet gebruik ik nu enkele dagen en ik sta verbaasd over de resultaten: Japan, Korea, Australië en Nieuw-Zeeland, maar ook Senegal, Oman, Argentinië e.v.

Vergeleken met mijn longwire van 18 meter horizontaal echt een verbetering of moet ik zeggen verandering! Lokaal Europa is hetl minder, maar onze Russische vrienden komen nu nog talrijker binnen, al moet ik zeggen dat het nu Aziatisch Russen zijn HI.....

Ben echt nieuwschierig naar ervaringen van anderen!

Met vriendelijke groeten uit Waddinxveen,

Jan
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

PA4N
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2009, 11:40

#8 Bericht door PA4N »

fred101 schreef:Dacht dat een beverage eigenlijk alleen een ontvangstantenne was. (maar ongetwijfeld krijg je er met zenden ook signaal uit :-) )
Hoi,

Beverages zijn inderdaad receive-only antennes. Ze hebben een erg lage stralingsweerstand (in de orde van 1 a 2 ohm). Dat komt doordat ze laag bij de grond hangen.

Ze hebben ook een erg lage gain (-10 tot -20 dB). Voor ontvangst maakt dat niet uit: je gebruikt ze doorgaans op banden waar genoeg signaal is (bijv. op 80 en 160 meter, waar veel QRM/QRN is en de gewenste signalen een paar dB boven of onder het ruisniveau).

73,

Frank PA4N

Plaats reactie