Dipool met teveel draad, wat te doen.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Dipool met teveel draad, wat te doen.

#1 Bericht door xxxx »

Hallo mede amateurs.

Afgelopen week ben ik op mijn balkon veel aan het testen geweest tussen een Inverted V voor 20 en een Dipool voor 20 en door testen met meerder stations van Canada tot Spanje, van Spanje tot New York zijn we tot de conclusie gekomen dat de Dipool gemiddeld 2s punten beter is. En dan zowel zenden als ontvangen.
Nu zal dat zeer veel met de hoogte te maken hebben want zit op ongeveer 10+ meter boven de grond dus precies een 1/2 golf lengte en perfect voor een dipool op de 20 meter band.

Echter zit ik met de volgende vraag. Mijn balkon is ongeveer 9.2 meter lang dus als ik een dipool hier uithang houd ik aan bijde kanten ongeveer ruim 50 centimeter aan draad over. Wat kan ik het beste met het overtollige draad doen bij een Dipool? We hebben het hier over 2.5mm2 speaker kabel geisoleerd. Gewoon vertikaal laten hangen, of terugspannen op de dipolen en vast zetten met aan Tywrap? Wat zouden jullie doen?

Btw maakt het ook nog wat uit wat voor draad je gebruikt dan even los van het feit dat in bepaalde draden rek zit?. Ik gebruik nu dus gewoon 2,5mm2 luidspreker kabel van de Gamma dat is toch prima?

Ben zeer benieuwt naar de reacties.

Groeten Jelle

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

#2 Bericht door pe1br »

Terug vouwen heft de lengte van dat laatste stuk op dus dat moet je zeker niet doen (gebruiken ik wel eens met me vakantie antenne om aan te passen dan hoef ik de antenne niet af te knippen).

Dus ik zou de draden gewoon los laten hangen.
Het rendement zal er niet beter van worden maar ja alles is beter dan geen antenne.

Welk draad je gebruikt is voor de werking niet belangrijk, koperdraad gaat inderdaad uitrekken maar ja als je antenne op het balkon hangt kan je daar zo bij om de boel weer strak te trekken.
Laatst gewijzigd door pe1br op 03 apr 2009, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#3 Bericht door vk2gwk »

Speaker kabel is prima. Heb ik ook jaren lang gebruikt voor draad antennes. Ook het ouderwetse tweelingsnoer - gesplitst - werkt prima. Alleen voor heel lange antennes (meer dan 30M) zal er een beetje rek in komen. Maar bij een 20 m dipool valt dat te verwaarlozen.

Je kunt de uiteinden het beste vertikaal laten hangen of op een andere manier wat wegspannen. Terugvouwen kan ook, maar dat zal de electrische lengte van de antenne enigszins beinvloeden.

Tot werkens!
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

#4 Bericht door pe1br »

Om 1 uur 's nachts nog 2 antwoorden bijna tegelijk (ik heb geen idee hoe laat het in VK2 is ??).

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

#5 Bericht door xxxx »

Mensen dit is geweldig zo snel al 2 antwoorden....Ik wordt helemaal blij :-) -:).....

Dus als ik het goed begrijp heeft het terug spannen meer nadelig effect op de antenne ook al is de draad geisoleerd? Dus kan het beter vertikaal laten hangen of horizontaal een andere kant op spannen?

Jelle

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#6 Bericht door vk2gwk »

PD1AFL schreef: Dus als ik het goed begrijp heeft het terug spannen meer nadelig effect op de antenne ook al is de draad geisoleerd? Dus kan het beter vertikaal laten hangen of horizontaal een andere kant op spannen?
Inderdaad!
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

#7 Bericht door xxxx »

Nou duidelijk antwoord waar ik wat mee kan.
Dacht namelijk dat het altijd alleen invloed had op ongeisoleerd draad. Dat kun je namelijk makelijk op lengte aan elkaar vast zetten en daardoor de totale lengte te bepalen door te gaan schuiven todat de antenne in resonatie is.

Jelle

Plaats reactie