Afgestemd dipool of dipool met lintlijn en tuner?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Afgestemd dipool of dipool met lintlijn en tuner?

#16 Bericht door fred101 »

Je zou gek zijn als je 30m antenne zou gaan inkorten en zeker om de open lijn te vervangen door coax. Een (stroom)balun zie ik het liefste aan de TX kant. Daar ziet hij altijd 50 ohm en als kern iets als 4C65, liever geen ijzerpoeder.
Ik heb twee keer 25,5 meter hangen en kon ook niet iedere band afstemmen, voor hoger dan 40M moest ik een andere tuner gebruiken. Ik heb mijn kippenladder wat ingekort en nu lukt het wel. Zo'n antenne heeft op elke frequentie een bepaalde impedantie. Die wordt oa bepaald door de hoogte en lengte. Je kunt beter dertig meter en niet resonant dan 20 meter resonant hebben hangen. De stroom/meter verdeling en dus afstraling is dan toch beter. Een openlijn heeft ook nagenoeg geen verlies dus het rendement is hoger in zo'n combinatie. Waarschijnlijk is jouw antenne op 20m nu maximaal hoogohmig, en dat kan flink meer dan een paar honderd ohm zijn bij deze afmetingen, daardoor loopt de spanning in je tuner erg hoog op. De RF kan nergens heen behalve naar je rolspoel. Het ongebruikte deel gaat dan als een soort antenne werken. (zet er een varco parallel aan en je hebt een magloop :twisted: ) Daarom zal dat goed kortsluiten van winding tot winding helpen maar heb je wel kans dat je varco's gaan staan doorslaan. Beter is de oorzaak weg te nemen. Je kunt bv voor die situaties een stuk extra lintlijn er tussen hangen. Desnoods zo opgerold. In theorie niet ideaal, in de praktijk altijd beter dan een tuner die denkt dat hij een terrasheater is. Gewoon proberen wat een goede lengte is. Op 20meter willselt de impedantie van hoog naar laag om de 5 meter dus het is daar makkelijker dan op 160m, daar maakt een meterje meer of minder niet zoveel uit.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Afgestemd dipool of dipool met lintlijn en tuner?

#17 Bericht door PA3EYC »

Fred,
inderdaad is het een kwestie van een stukje lint er tussen.
Ik heb een transformator van ijzerpoeder. Ik zal eens op pad gaan voor een ferriet ringkern.
Ik heb op dit moment even weinig tijd voor de dipool met tuner omdat ik bezig ben een schuifkantelmast te maken/plaatsen en mijn rotor en FB33 uit elkaar te halen en op te knappen. Dan kan ik dus uitkomen op 20-15-10.
Maar experimenteren met een stukje linlijn kan ik komende week wel eens proberen.
'73, Maarten -PA3EYC-

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Afgestemd dipool of dipool met lintlijn en tuner?

#18 Bericht door fred101 »

Dat is hier het zelfde. Ik gebruik meestal de vertical voor 20 en hoger en de dipool voor 160 en 80. Op 40 kan met beide maar daar zit ik bijna nooit.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

Re: Afgestemd dipool of dipool met lintlijn en tuner?

#19 Bericht door pd2Rm »

vadaag met de openlijn aan het knippen geweest
en kan de antenne nu tunen waar ik maar wil
bij vlagen ben ik geniaal maar meest al is het windstil

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Afgestemd dipool of dipool met lintlijn en tuner?

#20 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Ik zou het laten zoals het is 2 x 30 mtr en dan voedem ,met lintlijn en tunen met de S-match.
Of je die antenne nu met lintlijn baluns of coax of met 32grams paardehaar voedt het stralingsdiagram zal er niet veel van veranderen.
hooguit kun je het rendement verknallen door voedingslijn, coax, balun of tunerverliezen te gaan maken, het stralingsdiagram kan je niet tunen.
Ik weet niet hoe de antenne hangt maar bij een goede ophanging werkt het ding gewoon goed op 160 en 80 mtr.
Op 40 mtr bij een niet al te hoge ophanging (niet boven 15 mtr) werkt het ook goed binnen Europa.
Op de hogere frequenties krijg je waarschijnlijk stralingsdiagrammen met rare lobben door de grote lengte van de dipool en is er in bepaalde richtingen veel gain maar in heel veel richtingen ook heel veel verlies.
een dipool voor 40 mtr er onder bijhangen zal ook niet zoveel zin hebben omdat 2 keer 30 mtr dipool op 40 mtr ook laagohmig (2 x 3/4 golf op 40 mtr) aan het begin van de antenne is zullen beide dipolen blijven stralen met een volledig onbekend effect op het stralingsdiagram.
dus voeden vanuit 1 voedingslijn zal erg moeilijk worden.

Om specefiek de dipool op 40 mtr te verbeteren zou je deze in kunnen korten naar 2 keer 23 mtr maximaal.
Maar het is erg de vraag of je het gaat merken op 40 mtr, op 80 mtr. lever je dan zeer weinig in ook nauwelijks merkbaar.

Om je een duidelijker antwoordt te geven, zul je meer gegevens moeten geven over welke soort verbindingen je met name op 40 en 80 mtr wil maken, het zou zo kunnen zijn dat je over moet gaan op een totaal ander type antenne bijv. een vertical voor het zenden en een seperate K9YA voor RX (in het geval van het willen werken van uitsluitend DX).
Laatst gewijzigd door PA1ZP op 22 mei 2009, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Afgestemd dipool of dipool met lintlijn en tuner?

#21 Bericht door fred101 »

helemaal mee eens, applaus :mrgreen:
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Afgestemd dipool of dipool met lintlijn en tuner?

#22 Bericht door PA3EYC »

Kon even niet reageren omdat ik even een vakantie (zonder internet) heb ondergaan.

Dipool is 2x 30 meter. Voedingspunt hangt op 9 á 10 meter. Beide uiteinden hangen op ca. 6 meter met geen enkel obstakel in de buurt. Gevoed met ca. 8 meter lintlijn van 450 Ohm.

De antenne werkt goed op 160-80-40. En is met de S-match op die frequenties perfect te tunen. Op 20 gaat het ook maar dan moet ik de antenne paralel over de spoel aansluiten.
Echter, de rolspoel (waarvan ik dan maar 2 wdn gebruik) gaat als antenne werken met (vermoedelijk) een hoge spanning aan het einde.

Ik heb nog niet geëxperimenteerd met het verlengen van de lintlijn. Zal ik komend weekeinde proberen.
'73, Maarten -PA3EYC-

Plaats reactie