G5RV contra ZS6BKW

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

G5RV contra ZS6BKW

#1 Bericht door PD7MAA »

Toen G5RV zijn antenne ontwierp oogde hij op een antenne voor meerdere banden met een bladvormig patroon die aan de kippenladder direct getuned werd . Gebruikte men toch coax diende men een stroombalun te plaatsen aan de overgang van kippenladder naar coax en de coaxlijn diende minstens 20m. lang te zijn. De antenne was ook bedoeld voor militair gebruik en in die hoedanigheid jaren lang geheim....
Tegenwoordig is de G5RV verheven tot wonderantenne voor alle HF banden .
Niets is helaas minder waar. Iemand die haar geheimen ontrafelde was ZS6BKW door de antenne door de computer te jagen , met als resultaat een gewijzigde antenne die wel bijna zonder tuner gebruikt kan worden en tevens een beter rendement en stralingspatroon heeft (Extended Zepp op 20m.). Natuurlijk zijn er vele amateurs die leuke verbindingen maken met het oorspronkelijk concept maar het kan veel beter. De bijgevoegde prentjes laten het duidelijk zien. Gelukkig kan een G5RV gemakkelijk worden omgebouwd naar een ZS6BKW daar zij veel te lang is , enkel de kippenladder dient verlengt te worden. Ook een halve ZS6BKW is een interessante oplossing voor de OM met plaatsgebrek. Graag uw bevindingen !
Veel succes

73 John
Bijlagen
ZS6BKW patroon.jpg
ZS6BKW patroon.jpg (420.34 KiB) 3369 keer bekeken
ZS6BKW.jpg
ZS6BKW.jpg (280.94 KiB) 3395 keer bekeken
G5RV patroon.jpg
G5RV patroon.jpg (421.35 KiB) 3361 keer bekeken
G5RV.jpg
G5RV.jpg (298.76 KiB) 3383 keer bekeken
vg41.gif
vg41.gif (29.58 KiB) 3404 keer bekeken

PA1FJ

G5RV

#2 Bericht door PA1FJ »

Ik gebruik de G5RV al ruim 8 jaar met volle tevredenheid, m.n. op 80 40 en 20 doet hij het geweldig, let wel de grafieken en specificaties, zijn leuk maar wel als de antenne in een ideale omstandigheid is op gehangen. Iets wat vrijwel in een stadswoning niet haalbaar is, vaak wordt de antenne inverted opgehangen en is niet overal optimaal vrij van de woning, dus de werking van de antenne is nooit zoals deze in de specificaties is aangegeven.
Een vriend van mij heeft ook de ZS6BKW, maar werkt toch minder goed als mijn G5RV. Een punt van aandacht is ook zeker de lengte van de lintkabel, een lintkabel van 300 ohm is vaak 1 meter korter dan bij het gebruik van een 450 ohm lintkabel.

73 Fred PA1FJ
Bijlagen
G5RV
G5RV
g5rv-variante.gif (2.55 KiB) 3924 keer bekeken

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

#3 Bericht door PA3EYC »

Het is altijd moeilijk om 2 antennes met elkaar de vergelijken die totaal anders opgehangen zijn. Dat een G5RV het beter presteerd dan een ZS6BKW kan daarom zeer goed. Mischien als jullie van antenne wisselen zou het maar zo kunnen zijn dat de ZS6BKW het beter doet.

Voor mijn gevoel zeg ik dat de G5RV het beter zou doen omdat die iets langer is maar dat lengteverschil zal in de praktijk waarschijnlijk niet merkbaar zijn.

ZS6BKW claimt niet dat zijn antenne beter is. Maar een ZS6BKW is wat beter af te stemmen op de diverse banden.
Ik heb hier nog een G5RV liggen en wil daar een ZS6BKW van maken.
V.w.b de lintlijn, daar kan ook 300 ohm voor gebruikt worden. Is dunner en korter. Echter ik kan die lengte lintlijn niet kwijt. Mag ik die (ongestraft) oprollen en heb ik met die aktie meteen een stroombalun gekregen?
'73, Maarten -PA3EYC-

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#4 Bericht door pe5jw »

Ik had eigenlijk begrepen dat g5rv voor een meer bands antenne zonder tuner ging en zs6bkw er meer banden aan toegevoegde met een zo goed mogelijk aanpassing hierbij was wel een tuner nodig.
Uitgang punt voor beide was de 20m coax gevoed de kippenladder werkt als impedantie trafo.

Een zs6bkw/g5rv met kippelader op symetische tuner lijkt wel erg veel op een dubbele Zepp.
Laatst gewijzigd door pe5jw op 19 mar 2009, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

#5 Bericht door PD7MAA »

PA3EYC schreef: Mag ik die (ongestraft) oprollen en heb ik met die aktie meteen een stroombalun gekregen?
Normaal moet dit geen probleem zijn.
Men ziet zelfs vaker dat er voor verschillende banden opgerolde stukken lintlijn worden tussengeschakeld voor een betere aanpassing.
De stroombalun komt in de coax.

73 John

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

#6 Bericht door PA3EYC »

In principe moet voor beide antennes een tuner gebruikt worden.
De G5RV is geoptimaliseerd voor 20.
Dipool heeft een elektrische lengte van 1,5 golflengte op 20.
Voedingslijn heeft elektrische lengte van 0,5 golflengte op 20.

Dus als een G5RV ideaal is zal voor 20 geen tuner nodig zijn en 80-40-15-10 is er een SWR <4. Die is met de meeste tuners te regelen.

De gewijzigde afmetingen van de ZS6BKW zorgt er voor dat de antenne op 40-20-17-10 beter werkt maar 80 wordt slechter.

Bron: http://home.hccnet.nl/k.niekamp/nieuwe_pagina_1.htm
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

#7 Bericht door PD7MAA »

PA3EYC schreef:In principe moet voor beide antennes een tuner gebruikt worden.
De G5RV is geoptimaliseerd voor 20.
Dipool heeft een elektrische lengte van 1,5 golflengte op 20.
Voedingslijn heeft elektrische lengte van 0,5 golflengte op 20.

Dus als een G5RV ideaal is zal voor 20 geen tuner nodig zijn en 80-40-15-10 is er een SWR <4. Die is met de meeste tuners te regelen.

De gewijzigde afmetingen van de ZS6BKW zorgt er voor dat de antenne op 40-20-17-10 beter werkt maar 80 wordt slechter.

Bron: http://home.hccnet.nl/k.niekamp/nieuwe_pagina_1.htm
Kijk eens goed naar het patroon op 20 m van de G5RV
Bij de ZS6BKW is dit een bijna perfecte extended Zepp met de bijbehorende gain....

73 John

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#8 Bericht door Steef »

Ik "vind" elke balun, trap, spoel of wat dan ook, alleen maar verlies.
En dat zal ik voorlopig ook wel blijven vinden.













Dat vind ik nog steeds.....

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Wie praat luistert niet

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: G5RV contra ZS6BKW

#9 Bericht door PC1I »

PD7MAA schreef:Toen G5RV zijn antenne ontwierp oogde hij op een antenne voor meerdere banden met een bladvormig patroon die aan de kippenladder direct getuned werd .
73 John
In een interview heeft Louis Varney ooit eens gezegd dat dat helemaal niet het geval was. Hij wilde een antenne voor de 20 meter band die een meer rondstralend karakter moest hebben dan een standaard dipool en die zonder tuner gebruikt kon worden. Dat bereikte hij door de dipool 1,5 golflengte lang te maken en een aangepaste voedingslijn te gebruiken.
Die werd gevoed met 75 Ohm coax ipv de 50 Ohm die nu gebruikelijk is. (eigenlijk onterecht want 75 Ohm hoort bij het ontwerp)

Bij toeval kwam hij er achter dat deze monoband antenne zich ook redelijk goed gedroeg op andere banden zonder het gebruik van een tuner.

ZS6BKW heeft later de G5RV op een pc doorgerekend en kwam tot de conclusie dat met een iets andere maatvoering ook de 17 en 12 meter band een betere SWR zouden moeten krijgen. Het theoretische rendement van een ZS6BKW is op alle banden behalve 80 meter hoger dan de G5RV.

In de praktijk merk je daar overigens amper wat van.

In de praktijk komt denk ik maar een enkeling (niemand?) werkelijk tot de resultaten die in de theorie haalbaar zijn...

Ik heb hier een ZS6BKW (gehad) en die kon ik eigenlijk amper zonder (ingebouwde) tuner gebruiken want nergens onder de 1:2.
OK, dat moet op zich nog wel kunnen maar op sommige banden kon de interne tuner het ook niet aan en moest ik toch nog een betere externe tuner gebruiken. Nou is de situatie bij mij ook niet bepaald optimaal, ik kon de 12 meter lintlijn niet goed af laten hangen en had een deel daarvan binnen in huis liggen en het ding hangt als iets wat een inverted V moet voorstellen...
En daar heeft ZS6BKW weer geen rekening mee gehouden..
:D

Uiteindelijk heb ik ,omdat ik toch permanent die tuner (een LDG Z11 Pro) er tussen had staan, een meter of 5 van de lintlijn afgeknipt en is het ook geen ZS6BKW meer..

Voor wat betreft het gebruik, voor en na de knip actie, een aardige antenne voor 80, 40, 20 en ook nog wel 17 meter. Hogere banden vindt ik minder goed, op momenten dat er openingen schijnen zijn hoor ik bijzonder weinig...

Ook op 20 maak ik mee dat een stadsgenoot met een ex kappa spriet mij met 25 watt helemaal weg blaast aan de andere kant van de grote plas...

Het is en blijf compromis werk en sterk afhankelijk van hoe eea is opgehangen en wat er allemaal om je heen staat...

73,

Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

#10 Bericht door pa5cal »

Over de ZS6BKW is al het nodige geschreven , ten opzichte van de G5RV ook al. Lees dit eens:

http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... c&start=15

Als je de ZS6BKW GOED maakt dan zou hij beter moeten zijn dan de G5RV, al ware het alleen maar voor de aanpassing naar je set en dat de interne tuner het zou moeten kunnen plat krijgen.

Hier wordt gewerkt met de interne tuner van een TS690 met een op maat gemaakte ZS6BKW. Deze moet nog wat fine-tuning hebben want op 80m is de swr kielekiele maar bottomline is dat de ZS6BKW meerdere banden kan behappen.

-P

Plaats reactie