Kappa spriet als meerband vakantie vertikal

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1cm
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:35

Kappa spriet als meerband vakantie vertikal

#1 Bericht door PA1cm »

Hallo allen

Ik ben al ruim een week aan het experimenteren met een omgebouwde kappa spriet naar voorbeeld van PA1ZP.
Voor diegene die niet weten hoe deze er uitziet een korte omschrijving welke maten ik gehanteerd heb.
Lengte spriet 5,60m en drie radialen van 5,45m met isolatie geisoleerd van de buis bevestigd, gevoed met 10 meter 450 Ohm openlijn spoeltje uiteraard verwijderd.
Aan het eide van de openlijn een MFJ 941 tunertje.

Het volgende doet zich nu in de caravan voor.

Met 10 watt op 40m gaat de tv aan en uit.
Met 100 watt op 14 en 18m gaan allerlei lampen in de caravan aan en uit, moet er wel bij vertellen dat de meeste verlichting draadloos aan uit te schakelen en te dimmen is.

Als ik nu 2 radialen verwijder heb ik nergens last van ook niet met 200 watt

Nu de Volgende vragen.

Voor de goede werking moeten er dan 3 radialen aanzitten.

Het stralingsdiagram zal nu ook wel niet mooi rondstralend zijn.

Een vertikale spriet met 3 radialen onder een hoek is toch een gpa, en die
is toch niet symetrisch en kan vlgs mij als je hem voor een band zou gebruiken rechtstreeks met coax gevoed worden.
Kan de storing via de openlijn binnenkomen die binnen 1m lang is.

Dus kortom kan ik deze antenne met een radiaal gebruiken onder een hoek weggespannen.

73 Corné PA1CM

pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

#2 Bericht door pd2Rm »

ik heb de kappa spriet ook gemaakt
maar de maten waren bij mij 2 maal 5.50
de lengte van open lijn weet ik niet meer
maar wel meer dan 10 mrt
de tuner was een palstar bt 1500a
ik vond het een zeer goede antenne van 40 tm 10 mrt
en heb geen last onder vonden van lampen die begonen te branden
je moet eens gaan spelen met de lengte van de open lijn
bij vlagen ben ik geniaal maar meest al is het windstil

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#3 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Ik heb deze antenne herhaalde malen getest in het veld en in een caravan.

Helaas hadden we zelf op vakantie een tent, en het enige aangesloten op het lichtnet was de voeding van de FT857.
De verlichting werd gerealiseerd door een van chinese makelij zijnde 20 jaar oude petroleum lamp.

In (bij) de caravans waar ik getest heb stonden wel lampen van het goede oude gloeilampen tijdperk die hadden er ook geen last van.

Verder wil ik bij die testen ook geen PC's of welke zooi dan ook hebben omdat die waarschijnlijk storen op HF ontvangst, de antenne is gewoon gebouwd op max. stralingsdiagram en zoveel mogelijk banden voor 1 knaak en een kwatta absoluut niet op balans of storing etc.
Daar is het ontwerp ook nooit op getest, de enige serieuze testen tot nu toe zijn geweest op DX op 18, 20, 30, 40mtr omdat dat de enige banden waren die open waren.
SWR was prima op 10 t/m 80 met een MFJ 904H en Qubic st3c T-tuner
In de vakantie ben ik juist blij verlost te zijn van TV's PC's telefoon GSM etc.

Als het bij jou minder stoort zonder tegencapaciteiten gewoon weglaten dan.

Het is hier wel de bedoeling dat die antenne mijn huidige monoband GP antenne voor 20 mtr (dezelfde antenne maar dan als afgestemde GP voor 20 met coax gevoed) gaat vervangen als 10 en 15 mtr weer open en bruikbaar zijn.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA1cm
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:35

#4 Bericht door PA1cm »

De werking schijnt met een radiaal wel goed te zijn vanmiddig een VE station gewerkt op 20m.
Is ook goed te tunen van 40 t/m 10 m geen probleem.
Alleen de hf instraling, in mijn vorige caravan zaten nog schakelaars om het licht aan of uit te doen en op de tv zat ook nog een aan en uit knop.
Nu is hier alles electronisch met tiptoetsjes en afstandbediening aan en uit te doen.
Met de maten ben ik ook ak een beetjes aan het spelen geweest maar hielp ook niet.
Totdat ik 2 radialen verwijderde, hierna blijft alles gewoon werken.

PA1CM

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#5 Bericht door PD2R »

Wat gebeurt er als je er meer dan drie radialen gebruikt?
Voorop gesteld dat ik niet weet wat de oorzaak zou kunnen zijn lijkt me het wel interessant om te proberen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie