fritzel FB-13

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE9MJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2009, 21:24
Locatie: Musselkanaal

fritzel FB-13

#1 Bericht door PE9MJ »

Ik heb even een vraag,

Ik wil fritzel FB-13 dipool parallel met en boom van de 23 cm antenne met een boom van 4 meter op een afstand van 1 meter schuin boven de FB-13 plaatsen. en parallel naast een boom van de 13 cm antenne met een boom van 4 meter op een afstand van 2 meter plaatsen.

Word de Fritzel FB-13 dipool in de afstraling belemmerd?

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: fritzel FB-13

#2 Bericht door PC1I »

PE9MJ schreef:Ik heb even een vraag,

Ik wil fritzel FB-13 dipool parallel met en boom van de 23 cm antenne met een boom van 4 meter op een afstand van 1 meter schuin boven de FB-13 plaatsen. en parallel naast een boom van de 13 cm antenne met een boom van 4 meter op een afstand van 2 meter plaatsen.

Word de Fritzel FB-13 dipool in de afstraling belemmerd?
Als ik het goed begrijp wil je de FB-13 in lengterichting mee laten lopen met die 2 yagi's? Waarschijnlijk om de windvang klein te houden als je de antenne's tegen de wind in zet? (De afstraalrichting dus dwars op de 23 en 13 Cm antenne's?

Puur op gevoel en niet onderbouwd door enige praktijkervaring denk ik dat die 2 boom's de FB-13 dan aardig zouden kunnen beinvloeden.

Als ik een iets dergelijks in de mast zou hangen zou ik de FB-13 "in de breedte" monteren.

73,

Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

#3 Bericht door PA3EYC »

Ik heb jaren een FB-33 gehad. Ca. 1 meter daarboven hing een 12 elements 2meter yagi. Deze was vanwege de windvang dwars (90 graden) op de FB33 gemonteerd. Dus paralel boven de straler van de FB33.
Ik heb nooit verschil kunnen merken met toen de 2m yagi nog niet gemonteerd was.
'73, Maarten -PA3EYC-

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#4 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

In MMANA staat als voorbeeld een 3 el driebanden beam met traps.

Gooi de reflector weg en de director ook.
Laat dan de antenne software rekenen op 10, 15, en 20 mtr.
Teken dan de boom van de 23 cm antenne in en dan ook de boom van de 13 cm antenne.
Vergelijk de stralingsdiagrammen en je ziet ongeveer wat er in de werkelijkheid gaat gebeuren.
Ooit valt het mee maar soms wordt je stralingsdiagram volledig naar de knoppen geholpen.
Voor wat betreft de Yagi's bij zulke frequenties is 1 mtr al meer als 4 golflengten dat zal niet veel meer doen.


in ieder geval succes
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PE9MJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2009, 21:24
Locatie: Musselkanaal

#5 Bericht door PE9MJ »

Ik heb het even uitgerekend met mmana.

Er komt op 90 graden ten opzichte van de fb13 dipool, 4 yagi's met een boom lengte van 4 meter.

Volgens berekening van mmana zit in de afstraling, geen zichtbaar verschil.:lol:

volgens berekening op de 10 meterband met een hoogte van 21 meter een opstralings hoek van 7 graden. Ik ben benieuwd, of het in echt ook zo gunstig uit pakt.:wink:

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#6 Bericht door PA1ZP »

Hoi PE9MJ

Op 21 mtr hoog gaat dat vast prima werken , jammer dat je er geen 3 elements in zet dat zou zeker nog mooierwerken hoor op zulke grote hoogte.

Succes in ieder geval, ik hoop dat je ook het verschil hebt kunnen vinden als je de booms eens in de andere richting laat lopen paralel over de dipool.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: fritzel FB-13

#7 Bericht door PA0FRI »

PE9MJ schreef:Ik wil fritzel FB-13 dipool parallel met en boom van de 23 cm antenne met een boom van 4 meter op een afstand van 1 meter schuin boven de FB-13 plaatsen. en parallel naast een boom van de 13 cm antenne met een boom van 4 meter op een afstand van 2 meter plaatsen.
Word de Fritzel FB-13 dipool in de afstraling belemmerd?
Over het algemeen zal een boom die langer is dan een antenne als reflector werken en is dat korter dan werkt het als director.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#8 Bericht door PA1ZP »

Hoi Frits

En als dus de beam boven de dipool hangt dan gaat deze de grond in stralen als hij langer is of omhoog stralen als deze korter is.
Beiden zijn totaal niet gewenst.

dan is het verder nog een 3 banden dipool en dan moet je nog op al de 3 banden gaan kijken wat het gaat doen met zowel het stralingsdiagram als de impedantie.

Naar mijn mening moet de beam haaks op de dipool geplaatst worden.

Ik heb deze problemen niet, ik heb geen dipolen en geen 2 mtr of 70 of 23 cm beams.
Gelukkig heb ik hier wel weer andere problemen, want iedere antenne oplossing brengt meestal ook weer een antenne probleem mee.

Zoals onze geleerde Cruif zegt: ieder voordeel heeft zijn nadeel.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PE9MJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2009, 21:24
Locatie: Musselkanaal

#9 Bericht door PE9MJ »

Mijn eerste vraag stond al dipool parrallel aan de boom van de yagi's. 90 graden verschil of haaks maakt niet uit, het komt allemaal op het zelfde neer.

Mijn meet waardes van 10 meterband was hierbij SWR 1:1 impedantie 50,2 Ohm. bij opstrallingshoek van 7 graden. Bij 15 en 20 meterband gaf ook geen verschil met of zonder de yagi's.

Wat ik al eerder zij het lijkt zeer gunstig met de berekening met mmana, maar hoe betrouwbaar is deze berekening met mmana, klopt deze wel in het praktijk.

Door de dipool 90 graden te draaien (dipool dus parrallel aan de dipool's van de yagi's), was het een puinhoop met de SWR / Impedantie en de opstrallingshoek met berekening in mmana. Hierbij ging de stralling recht omhoog.

Plaats reactie