Welk antennekabel?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3GOS
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 jan 2009, 16:13
Roepletters: PA3GOS
Locatie: Noardburgum

#16 Bericht door PA3GOS »

Hallo,

Ik gebruik voor al mijn antennes Aircom Plus. Ik heb ook een schuiftoren.
Daarin heb ik drie antennes: een OptiBeam 10-3W, een Hy-gain 103BA en een Comet rondstraalantenne voor twee meter.

Deze drie kabels heb ik, samen met de rotorkabel, gebonden als een kabelboom. Alles binnenin de toren. Ik kan met het in- en uitschuiven de kabelboom makkelijk begeleiden zodat er een "rol" op de grond ligt bij ingeschoven toren.

Ook gaan de drie Aircom Plus kabels in een (behoorlijke) lus van de toren naar de mast. Dat gaat ook prima.

Een indruk kun je vinden op qrz.com.

73, Tjalling.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

#17 Bericht door PA3EYC »

Tjalling,
ik maak een schuifmast van aluminium koker. Daarin is het niet zo makkelijk om de kabels te voeren. Die gaan dus buitenom.
Daarnaast ben ik van plan om op termijn er een elektrische lier op te zetten.
Dus ik denk dat bij mij alles los blijft hangen. Moet nog zien of een beetje geleiding nodig is.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#18 Bericht door vk2gwk »

Er zijn veel soorten kabels, de ene nog duurder en onbuigzamer dan de andere.....
Dat is heel belangrijk voor VHF "weak signal" werk en hogere frequenties. Maar tot 30MHz hoef je je echt niet zo veel zorgen om de kabels te maken.

Ik gebruik voor mijn 80M en 30M dipolen gewone RG58 (van dat dunne 5 mm spul) en daar gaat zelfs 1kW doorheen als het moet. Omdat dat kabel niet zo duur is kan ik het ook wat vaker (elke anderhalf jaar ongeveer, met alle UV en vochtigheid hier) vervangen....

Voor de rest gebruik ik gewoon RG213 omdat ik daarvan toevallig een 100 m rol godkoop op de kop kon tikken.....

Van die enge hoge frequenties (meer dan 50 MHz ) hou ik niet zo - dus daar weet ik niks van. :)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

#19 Bericht door PA3EYC »

Kijk aan,
een reactie uit Australie. Bedankt daarvoor.
Wat met mijn installatie nog niet lukt gaat met de computer super eenvoudig.

Ik zit er sterk aan te denken om de FB-33 met aircell7 aan te sluiten.
Niet te dik, niet te zwaar, soepel en qua demping en prijs vergelijkbaar met RG213.
Ik ga binnenkort een rondstraler voor 6-2-70 plaatsen voor het lokale werk. Waarschijnlijk doe ik dat ook met aircell7.
'73, Maarten -PA3EYC-

Plaats reactie