delta loop vraagje

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
on8ww
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:27

delta loop vraagje

#1 Bericht door on8ww »

beste medeamateurs

De laatste tijd hoor ik meer en meer van andere amateurs dat een full size delta loop bv voor 30 en/of 40 meter heel goed moet werken.
Je hebt met een deltaloop minder ruis dan met een vertical vertellen ze mij of dit waar is weet ik niet?

heb het volgende gevonden :
http://pagesperso-orange.fr/f5rrs/eq_de ... 75ohm.html

wie heeft er zo al eens een antenne gehad of heeft het nog staan of weet hier wat info over?

73's Dave

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: delta loop vraagje

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

on8ww schreef:Je hebt met een deltaloop minder ruis dan met een vertical vertellen ze mij of dit waar is weet ik niet?
Hier wordt mee bedoeld minder storing vanuit je omgeving.
Dit komt omdat een Delta loop een gesloten systeem is. Dit geldt ook voor een Magnetic loop.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

on8ww
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:27

Re: delta loop vraagje

#3 Bericht door on8ww »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:
on8ww schreef:Je hebt met een deltaloop minder ruis dan met een vertical vertellen ze mij of dit waar is weet ik niet?
Hier wordt mee bedoeld minder storing vanuit je omgeving.
Dit komt omdat een Delta loop een gesloten systeem is. Dit geldt ook voor een Magnetic loop.
Ok Tjeerd bedankt voor je reactie, en kwa werking is dit een goede dx antenne als je het voedingspunt onderaan neemt, dus low angle of doet een vertical het beter maar hier heb je weer meer qrm of ruis vermoed ik?

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: delta loop vraagje

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

on8ww schreef:Ok Tjeerd bedankt voor je reactie, en kwa werking is dit een goede dx antenne als je het voedingspunt onderaan neemt, dus low angle of doet een vertical het beter maar hier heb je weer meer qrm of ruis vermoed ik?
Ik kan dit niet vanuit de praktijk beantwoorden. Mijn voorkeur zou een gesloten systeem zijn, t.o.v. een vertikaal. Mogelijk hebben andere hier resultaten vanuit de praktijk mee.

Helaas heb ik niet veel ruimte en moet het doen met een magnetic loop met een doorsnede van 84cm.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

#5 Bericht door PA9X »

Ik kan alleen putten uit ervaringen op hogere banden, maar op die basis zou de Delta Loop voor 30/40m duidelijk mijn voorkeur hebben, met name vanwege DX gedrag en minder storing.

73

Jean-Paul

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: delta loop vraagje

#6 Bericht door PA0FRI »

on8ww schreef:beste medeamateurs De laatste tijd hoor ik meer en meer van andere amateurs dat een full size delta loop bv voor 30 en/of 40 meter heel goed moet werken. wie heeft er zo al eens een antenne gehad of heeft het nog staan of weet hier wat info over? 73's Dave
In mijn vorige woonplaats had ik een horizontale deltaloop op dakgoot hoogte (± 5m). Dat werkte goed als all band 10-80 m antenne.

In mijn huidige woonplaats heb ik een 12 m mast. Daarmee werd op 40 m het verschil getest tussen een verticale 40 m deltaloop aan de top gevoed en een inverted 40 m dipool. Het verschil tussen die twee was minimaal zodat van de deltaloop afgezien werd omdat in mijn woonomgeving het qua "aangezicht" minder opvallend was dan de dipool.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

on8ww
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:27

Re: delta loop vraagje

#7 Bericht door on8ww »

PA0FRI schreef:
on8ww schreef: In mijn huidige woonplaats heb ik een 12 m mast. Daarmee werd op 40 m het verschil getest tussen een verticale 40 m deltaloop aan de top gevoed en een inverted 40 m dipool. Het verschil tussen die twee was minimaal zodat van de deltaloop afgezien werd omdat in mijn woonomgeving het qua "aangezicht" minder opvallend was dan de dipool.
Dus jij raad mij een vertical aan dan?

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: delta loop vraagje

#8 Bericht door PD7MAA »

Ik heb afgelopen zomer een veld test gedaan met een halve golf verticaal en een verticale deltaloop die aan de zijkant werd gevoed.
Er werd verbinding gemaakt met VK6MV op de loop waarna er regelmatig werd omgeschakeld naar de verticaal.
Het resultaat toonde een winst van 2 S-punten in Australië t.o.v. de verticaal.
Hiertoe draagt natuurlijk ook de richtwerking van de loop bij.
Er was ook beduidend meer ruis op de verticaal te horen .

succes met je keuze

73 John

on8ww
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:27

Re: delta loop vraagje

#9 Bericht door on8ww »

PD7MAA schreef:Ik heb afgelopen zomer een veld test gedaan met een halve golf verticaal en een verticale deltaloop die aan de zijkant werd gevoed.
Er werd verbinding gemaakt met VK6MV op de loop waarna er regelmatig werd omgeschakeld naar de verticaal.
Het resultaat toonde een winst van 2 S-punten in Australië t.o.v. de verticaal.
Hiertoe draagt natuurlijk ook de richtwerking van de loop bij.
Er was ook beduidend meer ruis op de verticaal te horen .

succes met je keuze

73 John
Ok John bedankt voor je info
dan ga ik toch voor de delta loop had jij een delta loop gemaakt met een 75 ohm aanpassing zoals op de website

http://pagesperso-orange.fr/f5rrs/eq_de ... 75ohm.html

of heb jij het anders gedaan met de aanpassing??

73's Dave[/url]

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

#10 Bericht door 19DT2120 »

Kun je hem niet beter met een kippenladder voeden,dan heb je hem gelijk Multibands :D
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: delta loop vraagje

#11 Bericht door PD7MAA »

Ik gebruik een 1:4 balun voor 20m.
Wanneer je de deltaloop voor meerdere banden wil gebruiken kun je beter geen coax aanpassing gebruiken van 75 Ohm nemen daar deze maar voor een enkele band geschikt is.
Beter is het om dan en kippenladder te gebruiken.
Houdt er wel rekening mee dat op hogere frequenties de stijgstraling zal toenemen.

73s John

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#12 Bericht door vk2gwk »

Houdt er wel rekening mee dat op hogere frequenties de stijgstraling zal toenemen.
Deze zin begrijp ik niet.... "stijgstraling"? Wat is dat? Daar heb ik nog niet eerder van gehoord.
Of bedoel je soms "afstralingshoek" Maar die wordt op hogere frequenties juist lager omdat de relatieve hoogte van een antenne (gemeten in golflengten) dan juist toeneemt. Overigens verandert dan - bij dezelfde draad lengte - ook het stralingspatroon van de antenne: hoe hoger de frequentie des te meer het stralingspatroon vanaf "dwars op" naar de lengte richting van de antenne verschuift.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

#13 Bericht door PD7MAA »

vk2gwk schreef:
Houdt er wel rekening mee dat op hogere frequenties de stijgstraling zal toenemen.
Deze zin begrijp ik niet.... "stijgstraling"? Wat is dat? Daar heb ik nog niet eerder van gehoord.
Of bedoel je soms "afstralingshoek" Maar die wordt op hogere frequenties juist lager omdat de relatieve hoogte van een antenne (gemeten in golflengten) dan juist toeneemt. Overigens verandert dan - bij dezelfde draad lengte - ook het stralingspatroon van de antenne: hoe hoger de frequentie des te meer het stralingspatroon vanaf "dwars op" naar de lengte richting van de antenne verschuift.
Inderdaad OM.
Dat is precies wat ik bedoel.
Op de frequentie waar de loop 1 lambda is zal de afstraalhoek het laagst zijn . Daarna ( op hogere banden ) is er sprake van een grotere hoek en is er sprake van stijgstraling . Dit kan zelfs zover gaan , dat de loop, zowat verticaal straalt . Bram, SM0FLY heeft het al eens voor ons uitgezocht met bijgevoegd resultaat. Alleen staan theorie en praktijk (situatie ) wel eens lijnrecht tegenover elkaar.
73 John
Bijlagen
Delta loop exempel 20 mtr.doc
(365.5 KiB) 219 keer gedownload

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#14 Bericht door vk2gwk »

Sorry, Ik had niet goed gelezen dat het over Delta Loops ging. Daar zal de "afstralingshoek" - of "take off angle" in het engels - (zo noemen we dat en niet "stijgstraling") inderdaad ongunstiger worden bij een hogere frequentie. Overigens om min of meer dezelfde reden als de verandering van het horizontale stralingspatroon van een dipool (de horizontale lobben van de dipool worden bij de delta loop vertikaal vertaald). Wat dat betreft is er dus geen verschil tussen theorie en praktijk.

Dat is dan ook de reden dat niemand graag een multiband single delta loop gebruikt maar altijd concentrische delta loops - voor iedere band een. Dan krijg je dat negatieve effect niet - nee, zelfs een positief effect omdat de basis van de loop weer relatief hoger t.o.v. de aarde staat. Het is bovendien constructief meestal redelijk makkelijk te realiseren.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

#15 Bericht door PA0DOM »

Inderdaad OM.
Dat is precies wat ik bedoel.
Op de frequentie waar de loop 1 lambda is zal de afstraalhoek het laagst zijn . Daarna ( op hogere banden ) is er sprake van een grotere hoek en is er sprake van stijgstraling . Dit kan zelfs zover gaan , dat de loop, zowat verticaal straalt . Bram, SM0FLY heeft het al eens voor ons uitgezocht met bijgevoegd resultaat. Alleen staan theorie en praktijk (situatie ) wel eens lijnrecht tegenover elkaar.
73 John[/quote] "-"

Bedankt John voor deez schone uitleg.Ook ik wil hier een 40 meter delta loop gaan maken, en ik begreep tot nu niet of dat ik die horizontaal of recht op moest maken.Dat is nu duidelijk.Ik heb een grote hof van ruim 10 meter breed en 18 meter diep, dus daar moet ik die loop kunnen insteken.Een vraag komt bij mij op. In de tekening staat zijkanten 7,25 meter en basis 8 meter... Is dat dan nog wel een gelijkbenige triangel??? voor 7 m.c. neem ik aan de maten X 2.Ik zie graag jullie reacties.Werk nu met een G5RV op 13 meter hoodte inverted V. Best wel goed. Gister nog 9K48 NLD gewerkt. Maar het kan beter.VK hoor ik hier nooit niet.

73 & 88
Christa

Plaats reactie